سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر:

قتل در یکی از کمپ های غیر قانونی اعتیاد رخ داده است

پرویز افشار (سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر) در نشست خبری به تشریح برنامه‌های شش ماهه نخست سال جاری ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت و در حوزه مقابله با عرضه این مواد گفت: در شش ماهه نخست سال جاری وزارت اطلاعات با 80 درصد رشد کشفیات مواد مخدر بیشترین میزان رشد مکاشفات را در میان سایر دستگاه‌های کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

قتل در یکی از کمپ های غیر قانونی اعتیاد رخ داده است

به گزارش خبر فوری و به نقل از ایلنا، پرویز افشار گفت: طی شش ماهه سال جاری در مجموع کشفیات پنج دستگاه شامل وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، بسیج، گمرک و سازمان زندان‌ها 395 هزار و 184 کیلوگرم بوده که در مقایسه با شش ماهه نخست سال 95 رشد 11 درصدی داشته است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان داشت:در شش ماهه نخست سال جاری کشفیات مواد مخدر توسط نیروی انتظامی رشد 9 درصدی داشته است، در شش ماهه نخست سال جاری وزارت اطلاعات با 80 درصد رشد کشفیات مواد مخدر بیشترین میزان رشد مکاشفات را در میان سایر دستگاه‌های کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

افشار در رابطه با کشفیات قرص‌ها و آمپول‌ها گفت: در کشفیات قرص و آمپول‌‌ و داروهایی با کاربردهای دوگانه میزان کشفیات با رشد فزاینده‌ای مواجه بوده است به طوریکه در شش ماهه نخست سال جاری کشفیات این حوزه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 340 درصد رشد داشته است. کشف مواد پیش ساز تولید مخدرهای صنعتی نیز با رشد 235 درصدی همراه بوده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با بیان آنکه کشفیات سه ماهه اخیر حشیش و ماری جوانا در داخل کشور قابل توجه است، گفت: کاشت وسیع گل در ایران به هیچ عنوان گزارش نشده و دهیاران حتی در دورافتاده‌ترین روستاهای کشور نیز در این زمینه تحت آموزش قرار گرفته اند. اما کشفیات سه ماهه اخیر حشیش و مشتقات آن در کشور قابل توجه است و مردم باید کاملا این ماده را بشناسند زیرا کاشت این محصول در گلخانه انجام می‌شود و باید اطلاع رسانی در این زمینه با دقت صورت گیرد.

افشار گفت: گیاه شاهدانه در صنایع بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین دلیل طبق تعامل ستاد مبارزه با مواد مخدر با وزارت جهاد کشاورزی درباره کاشت این بذر حساسیت‌های لازم اعمال خواهد شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با بیان آنکه برخی از معتادان حاضر در خیابان به علت آنکه خانواده دارند نمی‌توان آنها را در زمره معتادان متجاهر در نظر گرفت، گفت: پس از دستگیری و جمع‌آوری این افراد، خانواده‌هایشان به سراغشان آمده و آنها را تحویل می‌گیرند اما به دلیل مصرف مجددا از خانواده جدا شده و به کف خیابان باز می‌گردند.

افشار در ادامه گفت: کارگاه‌های تولید شیشه و هروئین در کشور 15 درصد کاهش داشته است. در شش ماهه نخست سال جاری شاهد کاهش 20 درصدی شهدای مبارزه با مواد مخدر نیز بوده‌ایم؛ که البته علی رغم کاهش این آمارها شاهد افزایش کشفیات اسلحه و مهمات از باندهای قاچاق مواد مخدر تا 18 درصد هستیم که این افزایش نیز نشان دهنده ارتباط اساسی قاچاق مواد مخدر با تروریسم و قاچاق اسلحه است.

وی در رابطه با اموال ضبط شده قاچاقچیان گفت: خودروهای توقیفی و وسایل‌های ضبط شده از قاچاقچیان نیز در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 18 درصدی داشته است.دستگیری متهمان مواد مخدر نیز در سال جاری نسبت به شش ماهه نخست سال قبل رشد هشت درصدی داشته است.

افشار در ادامه با اشاره به ارتباط نزدیک میان قاچاق مواد مخدر و گروه‌های تروریستی سازمان یافته گفت: این موضوع را به مجامع بین‌المللی گزارش کرده‌ایم به طوریکه چندی پیش در شهرستان سراوان 500 کیلوگرم تریاک از یک باند قاچاق کشف شد اما در کنار آن تعداد زیادی اسلحه همچون آر پی جی و گلوله نیز که به صورت آکبند بودند نیز کشف شد که البته در یک درگیری مسلحانه میان این قاچاقچیان و وزارت اطلاعات این سلاح‌ها در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفت.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در رابطه با مرگ و میر معتادان در سه ماهه و چهار ماهه نخست سال جاری گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشته است.در شش ماهه نخست سال 95 مداخلات پیشگیرانه ستاد مبارزه با مواد مخدر رشد 38 درصدی داشت که در سال 96 نیز این مداخلات نسبت به مدت مشابه سال گذشته باز هم رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وی همچنین تاکید کرد: قرار نیست بیمه درمان اعتیاد رایگان شود، بلکه بر اساس دستورالعمل گروه‌هایی که در معرض آسیب بیشتر هستند همچون زنان، کودکان، افراد مبتلا به HIV مثبت و ... در اولویت قرار دارند؛ حتی اکر کمبود بودجه هم داشته باشیم برای درمان اعتیاد زنان معتاد متجاهر تلاش خواهیم کرد و این گروه نسبت به مردان در اولویت خدمت گیری قرار دارند.

وی در رابطه با درمان برای زنان معتاد متجاهر گفت: زنان معتاد خانواده را تهدید می‌کنند و از این رو با قضات سراسر کشور درباره انتقال زنان معتاد متجاهر به زندان‌هایی که بودجه و ظرفیت لازم را دارند، هماهنگ شده است.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین گزارشات چند نوع ماده جدید شناسایی شدند اما هیچ کدامشان فراگیر نشدند بلکه این مواد توسط مسافرهایی که وارد کشور می‌شوند برای مصرف روزانه وارد شده و چنانچه فراگیر شوند باید با آنها مقابله کنیم؛ نباید برخوردمان با این مواد مثل برخورد چند سال پیش با شیشه باشد که وقتی فراگیر شد، هنوز قانون و دستورالعمل مناسب برخورد و مقابله با آن را در اختیار نداشتیم و پس از آن برای مقابله با آن اقداماتی را به انجام رساندیم.تا کنون هیچ مخدر جدیدی در کشور ثبت نشده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: به هیچ عنوان نباید کارمندان معتاد را اخراج و بیکار کنیم زیرا در این صورت این نحوه برخورد با رویکرد ایجاد اشتغال برای بهبود یافتگان در تضاد بوده و ما نباید فرد صاحب شغلی را به دلیل اعتیاد او بیکار کنیم زیرا در این صورت فرد بیش از پیش به چرخه اعتیاد سوق پیدا خواهد کرد.

افشار در خصوص فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد نیز گفت: میزان موفقیت این مراکز 10 تا 15 درصد است زیرا معتادان پس از خروج از این مراکز باید به گروه‌های بهبود یافته متصل شوند.

وی در خصوص کمپ‌های ترک اعتیاد ادامه داد: آئین‌نامه مجوزهای این مراکز در گذشته به این صورت بود که این مجوز به افراد بهبود یافته اختصاص پیدا می‌کرد که اصلا درست نبود و به همین دلیل از سال 95 این دستورالعمل اصلاح شد به طوریکه یک تیم تخصصی پزشک، روانشناس و کادر درمان به همراه یک فرد بهبود یافته می‌توانند مجوز تاسیس این مراکز را اخذ کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص NPS‌ها و مواد مخدر جدید نیز گفت: تعداد NPSها و مخدرهای جدید در دنیا بسیار زیاد است که اثرات بسیار مخربی نیز به همراه دارند اما این مواد در کشورها جز لیست خاصی نیستند زیرا شیوع آنها در هر کشور با کشور دیگر فرق می‌کند به طوریکه در ایران اینطور برنامه ریزی کردیم که چنانچه هر یک از این مواد به کشور وارد و شیوع پیدا کرد حتما درمورد آن قانون و شفاف‌سازی‌های لازم انجام شود.

وی در ادامه گفت: مناطقی همچون شوش، اطراف کوره پزخانه‌ها، عودلاجان از جمله مناطقی هستند که محل آسیب‌های اجتماعی جدید نبوده بلکه سال‌هاست که آسیب‌های متعددی همچون اعتیاد در این مناطق وجود دارد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها