زاینده رود از بی اطلاعی مردم اصفهان خشک شد

یک عضو هیئت مدیره جمعیت زیست محیطی پیام سبز گفت: آنچه این روزها بر سر زاینده رود آمده به دلیل بی اطلاعی مردم و کشاورزان بوده، چراکه مردم باید می‌دانستند که 10 درصد خشکی زاینده رود مربوط به خشکسالی است و بیش از 70 درصد آن مربوط به نبود مدیریت است.

زاینده رود از بی اطلاعی مردم اصفهان خشک شد

به گزارش خبرفوری به نقل ااز ایسنا ، مهدی بصیری در خصوص روز نکوداشت زاینده رود، اظهار کرد: تمام مشکلات رودخانه زاینده رود از بی اطلاعی مردم و کشاورزان سرچشمه می‌گیرد، چراکه با عنوان خشکسالی انتقال‌ها و تخصیص‌های آبی صورت گرفت این در حالی است که مردم و کشاورزان به درستی مطلع نبودند که 10 درصد کمبود آب به خشکسالی مربوط می‌شود و بیش از 70 درصد به دلیل نبود مدیریت به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم رعایت حقوق آبی مردم و کشاورزان در حال حاضر رودخانه اینچنین است، افزود: بحث نکوداشت زاینده رود چند سالی است که مطرح شده و پایه آن سال ۷۹ گذاشته شد و شروع برگزاری بزرگداشت نیز در سال 1380 و از کف رودخانه زاینده رود آغاز شد.

این عضو هیئت مدیره جمعیت زیست محیطی پیام سبز ادامه داد: بیش از 8 ماه است که زاینده رود را خشک می‌بینیم و این خشکسالی ها نه تنها آبزیان را نابود کرده است بلکه حاشیه رودخانه را نیز درگیر کرده و خسارت‌های جبران ناپذیر پی در پی را وارد می‌کند.

بصیری با بیان اینکه امروز منابع آب‌های زیرزمینی حوضه زاینده رود که به این رودخانه متصل بودند دچار مشکلات شدید شده‌ است، تصریح کرد: آبخوان‌ها بی‌آب یا کم آب شده‌اند و باغات اطراف زاینده رود که از این منابع استفاده می‌کردند خشکیده و سطح خشکسالی در حال وسیع‌تر شدن است.

وی با بیان اینکه امروز این خشکسالی ها فقر، بیکاری و گرفتاری را برای کشاورزان ایجاد کرده است، افزود: ضربات جبران ناپذیر به اقتصاد اصفهان و خسارت‌هایی به آثار تاریخی اصفهان به سبب فرونشست زمین وارد شده است که در بحث آثار تاریخی این خسارت‌ها می‌تواند جهانی محسوب شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: موضوع گاوخونی نیز موضوع جدی است هرچند سالیان درازی است که آب به این تالاب به صورت مستقیم وارد نشده و بیشتر زه آب‌های کشاورزی به این مناطق سرریز و موجب احیای آن می‌شد، اما امروز حتی این زه آب‌ها به دلیل خشکسالی کمتر شده هرچند امروز همین ابتدای گاوخونی به دلیل ورود فاضلاب‌های شهری آب دارد، اما این تالاب خشک شده و خسارت‌های زیادی را به دنبال خواهد داشت.

بصیری ادامه داد: امروز گاوخونی با یک باد ملایم شهرهای نزدیکش را دچار گرد و غبار می‌کند گرد و غباری که در آن فلزات سنگین، آلودگی‌های بیولوژیکی دارد و می‌تواند مشکلات متعددی ایجاد کند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها