عضو فراکسیون امید مجلس:

پیام خاتمی از موضع ضعف نیست

نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس گفت: پیام خاتمی از موضع ضعف نیست.

پیام خاتمی از موضع ضعف نیست

محمود صادقی، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به سخنان اخیر سید محمد خاتمی اظهار داشت:

صحبت‌های اخیر سیدمحمدخاتمی در درجه اول، پیام امیدبخشی بوده و باید آن را به مانند همیشه سرشار از تعهد، وجدان و دعوت به وحدت و همبستگی ملی بدانیم.

خاتمی در موضعی مهم در این شرایط درگیر تنگناهای ناشی از مقابله با بحران کرونا، اصلاح‌طلبان را به حضور موثر در فعالیت‌های جامعه‌محور دعوت کرد. به نظر من، این موضع، پیام هوشمندانه‌ای بوده و نقطه‌ عطفی در گرایش‌های اصلاح‌طلبی از منظرجامعه‌محوری تلقی می‌شود.

باید یادآوری کنم که ما به عنوان انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، از ابتدای شیوع بحران کرونا با ارسال فراخوان از اعضای خود دعوت کردیم تا کمک‌هایی برای تهیه تجهیزات بیمارستانی و همچنین کمک‌هایی برای خانواده‌هایی که سرپرست خود را به دلیل ابتلا به این ویروس از دست دادند، جمع‌آوری کرده و به عنوان یکی از تشکل‌های اصلاح‌طلب به شکل هدفمند توزیع کنیم.

پیام خاتمی از موضع ضعف نبود

دیگر راهکار رئیس دولت اصلاحات درخصوص بحث همبستگی ملی مطرح شده که البته شخصا، نمی‌توانم درباره واکنش حاکمیت، نسبت به آن پیشگویی کنم. اما به هر حال، ولو این که این پیام با رفتار و واکنش سردی از سوی حاکمیت روبرو شود، تکرار و پیگیری آن، باز هم جا خواهد داشت.

هرچند که ممکن است، برخی این پیام را از موضع ضعف، تلقی کنند، اما در طول زمان تاثیر خود را نشان خواهد داد. این پیام، اثبات کننده تعهد ملی است که به رغم سردی واکنش حاکمیت به پیام آشتی ملی مطرح شده در گذشته، باز هم از سوی رئیس دولت اصلاحات مطرح شده است.

ظرفیت‌های قانونی برای آزادی زندانیان سیاسی وجود دارد

یکی دیگر از پیام‌های اخیر رهبر اصلاحات درخصوص بحث آزادی زندانیان سیاسی بود که به نظر من، ظرفیت‌های حقوقی و قانونی خوبی در این زمینه وجود داشته و برخی از مواد قانون آئین دادرسی کیفری هم، این ظرفیت را برای آزادی مشروط و آن دسته از کسانی که بخشی ازمحکومیت خود را گذرانده‌اند، ایجاد کرده است.

البته، اقدام رئیس دستگاه قضا برای آزادی زندانیان در دوران کرونایی، جای تقدیر دارد. این تجربه نشان داد که زندان، بخصوص برای اصحاب اندیشه و فعالان سیاسی جای خوبی نیست.

قوه قضائیه از فرصت عید فطر برای عفو عمومی زندانیان استفاده کند

در عین حال، آزادی این افراد هم، نه تنها آسیبی به جامعه وارد نکرد که موجب تقویت همبستگی اجتماعی نیز شد. توصیه ما هم این است که از تجربه اخیر استفاده شده و زمینه‌ای فراهم شود که این افرد دیگر به زندان بازنگردند.

علاوه بر این، سیاست‌های کلی قضائی، ابلاغ رهبری و مصوب مجمع تشخیص مصحلت نظام هم در اسناد مختلف بر حبس‌زدایی تاکید کرده است و چه خوب که دستگاه قضائی، حتی از فرصت عید فطر هم برای اعطای عفو عمومی استفاده کند تا شاهد تقویت همبستگی اجتماعی در کشور باشیم.

خطاب خاتمی به نمایندگان مجلس یازدهم نشانگر نگرش صلح‌اندیشانه اوست

خطابی که سیدمحمدخاتمی به نمایندگان مجلس یازدهم داشته، نشانگر نگاه خیراندیشانه ایشان به مسائل بوده و به رغم اینکه اصلاح‌طلبان و رهبران اصلاحات از فضای ایجاد شده در انتخابات بسیار گله‌مند و دلگیر هستند، اما با این وجود، این نگرش صلح‌اندیشانه را در کلام خاتمی می‌بینیم.

به رغم اینکه مجلس یازدهم پشتوانه مشروعیت مردمی کمی داشته و به شدت از این حیث آسیب‌پذیر است، باز هم رئیس جمهور اصلاحات، این توصیه را داشته که این نمایندگان نیز، خود را نماینده همه ملت بدانند.

مجلس یازدهم در شرایطی شکل گرفت که عرصه رقابت به روی رقبا بسته شد و با این حال معتقدم که در بین منتخبان این مجلس نیز، هستند کسانی که باز دغدغه مبارزه با فقر و بخصوص فساد را داشته باشند. امیدوارم که صداهایی از این مجلس در تداوم مسیری که خود ما در قالب فراکسیون شفاف‌سازی و مبارزه با فساد در مجلس دهم ایجاد کردیم، بلند شود.

منبع: امتداد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها