پیچیده شدن آسیب‎های اجتماعی در کشور

یک جامعه‌شناس گفت: آسیب‌های اجتماعی در کشور روز به روز پیچیده‌تر می‌شود و به نظر می‌آید؛ میزان این آسیب‌ها به جای کنترل، افزایش پیدا کرده است.

پیچیده شدن آسیب‎های اجتماعی در کشور

به گزارش سایت خبر فوری به نقل از خبرگزاری ایلنا، سید‌حسن حسینی جامعه‌شناس در مورد تحلیل آسیب‌های اجتماعی بمنظور پیشگیری از وقوع آنها بیان داشت: زمانی که جنایتی اتفاق می‌افتد؛ باید فرصت رسانه‌ای شدن پیدا کند و مورد تحلیل، بررسی و واکاوی قرار بگیرد، اگرچه این موضوع آن طور که باید در کشور ما رخ نمی‌دهد. این در حالی است که در جهان امروز نقش موثر رسانه‌های جمعی در تغییر یا تداوم نگرش‌ها و ایجاد رفتارهای مورد انتظار موضوعی مورد توافق دانشمندان و نظریه پردازان علوم اجتماعی است.

وی افزود: بیشتر کشورها با استفاده از برنامه‌ریزی‌های اجتماعی و فرهنگی سعی در کنترل و پیشگیری آسیب‌ها و انحراف‌های اجتماعی دارند و رادیو و تلویزیون و دیگر رسانه‌ها وسیله مناسبی برای رسیدن به اهداف برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی هستند.

حسینی در ادامه گفت: در ایران نیز با توجه به وجود آسیب‌های اجتماعی در جامعه رسانه‌ها نقش مهم و قابل تاملی دارند هر چند در مواقعی این رسالت مهم رسانه‌ها نادیده گرفته شده و آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک تابو در جامعه تبدیل شده‌اند. چند سالی است که گزارش‌هایی در رابطه با صحت و سقم آمار نگران‌کننده رسمی و غیررسمی درباره طلاق، اعتیاد، بزهکاری، فقر و بیکاری و منتشر می‌شود در حالی که تا پیش از این در رابطه با این موضوع ها به سختی صحبت می‌شد.

وی افزود: در وقوع جنایت نکته‌ای که وجود دارد؛ این است که چون از طرف دستگاه‌های ذی‌ربط، اطلاعات کاملی به مطبوعات و پژوهشگران این حوزه ارائه نمی‌شود نمی‌توان تحلیل درستی از این حوادث ارائه کرد؛ در حالی که یکی از ویژگی‌های اینگونه اتفاقات و از اولین چیزهایی که مورد نیاز است، تحقیق مطبوعاتی و پژوهشگران این حوزه است.

وی افزود: ژورنالیست‌ها حق دارند در این خصوص تحقیق کنند. به طور مثال در حادثه تیراندازی در آمریکا که موجب کشته و زخمی شدن تعدادی از ساکنان این کشور شد، تمام شبکه‌های تلویزیونی آمریکا و غیرآمریکایی این حادثه را آنالیز می‌کنند، یعنی فرد را از بدو تولد تا زمانی که این کار را انجام داده است را مورد بررسی قرار می‌دهند تا دلیل رفتار او مشخص شود. در غیر این صورت نمی‌توان به درستی مسائل را تحلیل کرد.

حسینی با اشاره به حادثه اخیر مهاباد گفت: به دلیل نبود اطلاعات کافی و مناسب نمی‌توان بررسی کرد که بین این دوستان که مرتکب این جنایت شده‌اند چه مراوداتی وجود داشته، چه روابطی بوده و چه مسائلی آنها را به این کار سوق داده است.صبح امروز خبری را در خصوص یک حادثه در مشهد مطالعه کردم مبنی بر اینکه یک خانم با شوهر و دختر خود به یک باغ دعوت می‌شوند و در آن باغ دستان دختر و پدر را می‌بندند و چهار نفر به یک خانم 35 ساله تجاوز می‌کنند. دو نفر هم در این اتفاق بازداشت می‌شوند. این خبرها کامل به مطبوعات منتقل نمی‌شود و همین مسئله موجب می‌شود که امکان تحلیل درست مردود شود، از همین رو باید به دنبال حل این مسائل باشیم.

حسینی در ادامه گفت: بعد از این اتفاقات باید کمیته‌ای برای بررسی علت جنایت تشکیل شود. اگر اطلاعات تمام افرادی که جنایت می‌کنند را کنار هم بگذاریم مشخص می‌شود که چه میزان از این جنایت بیولوژیک است یعنی به جسم این افراد مربوط می‌شود و چه میزان به دلیل مشکلات روانشناسی است و جامعه به چه میزان در این جنایات تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: متاسفانه این اطلاعات در اختیار ما قرار نمی‌گیرد و به همین خاطر روز به روز آسیب‌های اجتماعی در کشور پیچیده‌تر می‌شود و به نظر می‌آید؛ میزان این آسیب‌ها به جای کنترل افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه عدم انتشار برخی جنایت‌ها و یا پنهان‌کاری باعث ترویج خشونت می‌شود، گفت: در مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر نتوانسته‌ایم جامعه را کنترل کنیم. کشورهایی که خود مشروبات الکلی تولید می‌کنند مصرف را کنترل می‌کنند. در خفا نگه داشتن برخی اخبار در حوزه‌های اجتماعی، جامعه را از تشویش دور می‌کند، لذا این تفکر درستی نیست، چرا که تاثیری در استرلیزه نگه داشتن جامعه ندارد.

حسینی گفت: جامعه باید آگاه باشد تا موجب پیشگیری در خصوص یکسری از جرائم شود. گاهی اخباری متفاوت در خصوص حوادث منتشر می‌شود که موجب سردرگمی تحلیلگران می‌شود.

این جرم‌شناس گفت: تحلیل در زمینه‌هایی که اطلاعات محدود در خصوص آن وجود دارد به سختی امکانپذیر است، لذا باید تدبیری در این زمینه اتخاذ شود تا بتوان از آسیب‌ها جلوگیری کرد.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها