واشنگتن پست بررسی کرد؛

درسی از یک دکتر سعودی

ولید فتیحی می‌گوید که پس از ترس و وحشت ناشی از حمله تروریستی 11 سپتامبر 2001، وی آرزو داشت که به پلی بین آمریکا و عربستان سعودی تبدیل شود.

درسی از یک دکتر سعودی

جکسون دیل در واشنگتن پست نوشت: ولید فتیحی می‌گوید که پس از ترس و وحشت ناشی از حمله تروریستی 11 سپتامبر 2001، وی آرزو داشت که به پلی بین آمریکا و عربستان سعودی تبدیل شود. فتیحی در آن مقطع ساکن بوستون بود، جایی که از دهه 1990 در آن زندگی می‌کرد و مدرک سلامت عمومی‌اش را هم در همان شهر اخذ کرده بود. قبل از آن، وی لیسانس پزشکی خودش را از دانشگاه جورج واشنگتن گرفته بود.

در ادامه این مطلب آمده است: فتیحی تا حد قابل توجهی موفق شد. وی برای افتتاح مرکز بین المللی پزشکی که بیمارستانی 300 تختخوابی بود در سال 2006 به سرزمین مادری خود بازگشت. فیتحی پزشکان آموزش دیده در آمریکا را استخدام و با کلینیک کلیولند و بعداً با کلینیک مایو برای وارد کردن استانداردهای مراقبت‌های بهداشتی آمریکا به عربستان سعودی همکاری کرد. دیپلمات‌های آمریکایی که در کنسولگری در جده کار می‌کردند، اغلب تحت مراقبت پزشکی وی بودند. در همین حال، این پزشک کاریزماتیک کم کم به یک سخنران انگیزشی هم تبدیل شد به طوری که میلیون‌ها بیننده و دنبال کننده در صفحات اجتماعی از جمله توییتر پیدا کرد.

در نهایت فتیحی در نوامبر 2017 توسط اراذل و اوباش امنیتی ولیعهد محمد بن سلمان دستگیر و مزد این همه کار خودش را گرفت. او به همراه تعداد دیگری از تاجران سعودی و اعضای خانواده سلطنتی، در هتل ریتز-کارلتون ریاض بازداشت شد. او نیز مانند بسیاری از اعضای خاندان سلطنتی شکنجه شد، اما برخلاف بیشتر آن‌ها تنها بعد از چند هفته آزاد نشد. در عوض ، او به مدت 21 ماه بدون محاکمه در حصر ماند.

وی در ژوئیه گذشته پس از محاکمه به جرم اخذ بدون اجازه تابعیت آمریکا آزاد شد. در حقیقت، فتیحی به دلیل اینکه با استفاده از روابط خود با آمریکا توانسته بود نفوذ قابل توجهی در پادشاهی سعودی کسب کند هدف قرار گرفت. فتیحی هفته گذشته در مصاحبه ای به من گفت که بازجو‌ها از من می‌پرسیدند، چرا شما اینقدر طرفدار دارید؟ برای آنها، این واقعیت که من تابعیت آمریکایی بودم فقط باعث بدتر شدن اوضاع شد.

داستان فتیحی حاکی از تناقضات زیادی در روابط آمریکا با متحدان دیرینه عرب خود از جمله مصر، بحرین و امارات متحده عربی و عربستان سعودی است. بسیاری از این کشورها، همانطور که دونالد ترامپ اشاره کرد، بدون سپر دفاعی آمریکا اصلا وجود نخواهد داشت. با این حال آن‌ها طی یک دهه گذشته بیش از پیش به کسانی که تابعیت آمریکایی دارند مشکوک شده‌اند.

تعداد زندانیان با تابعیت آمریکا طی سال‌های اخیر افزایش یافته است. علاوه بر فتیحی، محمد بن سلمان دو آمریکایی دیگر را نیز زندانی کرده است. صلاح ال حیدر، فرزند یک فعال برجسته حوزه زنان سعودی و بدر آل ابراهیم، پزشک و نویسنده هر دو از شهروندان با تابعیت آمریکا هستند که در زندان به سر می‌برند. عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر نیز حداقل پنج آمریکایی را بازداشت کرده است. مصطفی كاسم یکی از آن‌ها بود که ژانویه گذشته پس از 6 سال تحمل زندان درگذشت.

فتیحی دوباره در بیمارستان خود که اخیراً دو طبقه و 80 تختخواب را برای بیماران کووید-19 اختصاص داده مشغول به کار است، اما او هنوز هم کاملاً آزاد به حساب نمی‌آید چرا که قاضی هنوز رای نهایی را صادر نکرده است. دادرسی‌ها به طور مکرر برای تحت فشار قرار دادن مقامات آمریکایی به تعویق افتاده است. در حال حاضر او و هفت عضو خانواده‌اش که همه شهروندان آمریکا هستند، ممنوع الخروج بوده و دارایی‌هایشان هم بلوکه شده است.

نمی‌توان دولت ترامپ را متهم کرد که پرونده فتیحی را نادیده گرفته، چرا که او بارها و بارها در بالاترین سطح برای آزادی فتیحی لابی کرده است. مایك پمپئو، وزیر امور خارجه پیش از سفر به ریاض در ماه فوریه، علناً گفت كه قصد دارد برای آزادی دکتر تلاش کند. پمپئو احتمالاً به وعده خود عمل کرده، اما محمد بن سلمان مرتباً نسبت به درخواست‌های واشنگتن چه در مورد آزادی شهروندان زندانی آمریکایی و چه در تولید نفت، بی توجه است. این بی توجهی در حالی است که او به هزاران نظامی آمریکایی که توسط ترامپ برای محافظت از میادین نفتی سعودی اعزام شده‌اند به شدت متکی است.

ماه گذشته در نهایت به نظر می‌رسید که صبر ترامپ در حال لبریز شدن است. بر اساس گزارش رویترز، رئیس‌جمهور آمریکا ولیعهد سعودی را تهدید كرده كه در صورت عدم کاهش تولید نفت نیروهای آمریكایی را از عربستان خارج خواهد کرد.

پرونده‌های حقوق بشری البته چندان توجه ریاست جمهوری را به خود جلب نمی‌کند. به عنوان مثال ترامپ هرگز در مورد فتیحی یا هیچ زندانی آمریکایی در عربستان سعودی صحبت نکرده، ترامپ حتی هیچ کاری برای آزادی کاسم در مصر نکرد.

فیتحی می‌گوید که از انجام مأموریت خود دست نکشیده است. وی با اشاره به اینکه به دنبال یک شریک آمریکایی برای بازگشایی دانشکده پزشکی جدید است، گفت: من همچنان می‌خواهم پلی در روابط واشنگتن و ریاض باشم. با این حال همانطور که ماجرای او نشان می دهد، تا زمانیکه محمدبن سلمان حکمرانی می کند، روابط امریکا و عربستان بعید است رونق پیدا کند.

منبع: انتخاب

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها