امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها چگونه برگزار می‌شود؟

معاونان آموزشی برخی دانشگاه‌ها باتوجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی موسسات آموزش عالی درباره روند برگزاری امتحانات، توضیحاتی دادند.

امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها چگونه برگزار می‌شود؟

شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان به بحرانی نگران کننده تبدیل شد و جوامع در حال انجام اقدامات شدیدی برای جلوگیری از شیوع این ویروس هستند. به همین منظور بسیاری از دانشکده‌ها، دانشگاه‌ها و موسسات علمی در دنیا تعطیل شدند و فعالیت‌های آموزشی و اداری خود را به صورت آنلاین دنبال می‌کنند.

برخی از دانشجویان با استفاده از امکانات موجود و در دسترس توانستند در این کلاس‌ها حضور یابند و برخی دیگر به علت زندگی در مناطق محروم هنوز هم بدون تکلیف هستند و معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار آنان باشد. حدود ۳ ماه از برگزاری کلاس‌های مجازی می‌گذرد و این ترم دانشجویان هم با این روش رو به پایان است و فرصتی تا پایان امتحانات باقی نمانده است، با این حساب برخی از دانشگاه‌ها تصمیماتی را درباره نحوه برگزاری امتحانات گرفته اند که در ادامه می‌خوانید.

مهدی سیف برقی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا (س) در گفت‌وگویی درباره روند برگزاری امتحانات به صورت مجازی یا حضوری در این دانشگاه بیان کرد: در حال حاضر جلساتی برای استادان به منظور نحوه گرفتن امتحانات مجازی برگزار کرده‌ایم و تمامی مباحث ضبط شده اند تا افرادی که در جلسات شرکت نکرده اند، بتوانند در آینده و هر زمانی که فرصت کردند آن را ببیند.

ترجیح دانشگاه‌ها، برگزاری حضوری امتحانات است

علی اشرفی زاده، معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگویی درباره روند برگزاری امتحانات پایان ترم برای دانشجویان این دانشگاه گفت: هنوز هیچ حرف قطعی برای به صورت حضوری یا غیر حضوری وجود ندارد، اما ترجیح دانشگاه‌ها این است که در صورت امکان حضوری برگزار کنند، ولی به همه استادان گفته شده است که فرض را بر این بگذارند که امکان امتحان حضوری نیست، بنابراین از الان تکالیفی را در طول ترم برای دانشجویان فراهم کنند تا در صورت لزوم بر اساس همین تکالیف به دانشجویان نمره دهند.

ارزشیابی مستمر دانشجویان فنی حرفه ای

ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی حرفه‌ای در گفت‌وگویی درباره روند برگزاری امتحانات پایان ترم این دانشگاه گفت: برگزاری امتحانات پایان ترم به سبک و شیوه‌های متفاوتی مانند بخشی شفاهی، بخشی پروژه با استفاده از کلاس‌های مجازی انجام می‌شود. اصرار ما بر این است که ارزشیابی مستمر جایگزین ارزشیابی پایان ترم دانشجویان باشد یعنی دانشجویان به جای دادن امتحانات به ارائه پروژه و تکلیف در طول ترم بپردازند تا این نمرات برای پایان ترم آنها لحاظ شود.

صالحی عمران تصریح کرد: از آن جایی که یادگیری به مرور زمان انجام می‌شود؛ بنابراین ارزشیابی مستمر هم باید به همین میزان طول بکشد. اکنون این روش فرصت مناسبی را به وجود آورده است تا ارزشیابی مداوم، سنجش پیشرفت یادگیری و یاددهی دانشجویان را داشته باشیم. در حقیقت یک نوع آموزش فردی است، یعنی نظام آموزشی، شیوه‌های آموزشی خود را فردی ارائه می‌کند و ارزشیابی به صورت انفرادی هم صورت می‌گیرد و این روش‌ها باید جایگزین سیستم آموزش قبلی دانشجویان شود.

امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها چگونه برگزار می‌شوند؟/ روند برگزاری امتحانات دانشگاه ها به چه صورتی خواهد بود؟

امتحانات پایان ترم دانشگاه تهران حضوری برگزار می‌شوند

دانشگاه تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با بروز حجم بالا و تعداد زیاد دروس ارائه شده، روش‌های گوناگونی برای برگزاری امتحانات پایان ترم، پیشنهاد شده است که بنا به خواسته ما حضوری برگزاری شدن امتحانات در شرایط عادی وضعیت مطلوب است. در ضمن تمامی دانشجویان تا پایان مهر ۹۹، می‌توانند از پایان نامه‌های خود دفاع کنند.

طبق گفته رئیس دانشگاه تهران، این دانشگاه قصد دارد تا امتحانات پایان ترم دانشجویان حتما حضوری برگزار شوند، اما هنوز تصمیم جدی برای تاریخ دقیق برگزاری این امتحانات وجود ندارد و بازگشایی خوابگاه‌ها در چنین شرایطی با توجه به اینکه وضعیت تهران در شرایط عادی نیست، می‌تواند امری نگران کننده باشد. با این حال بهترین گزینه این است که ترم جاری به صورت الکترونیکی به پایان برسد و امتحانات آن حضوری برگزار شوند.

ارائه ۹۵ درصد دروس عملی دانشگاه شهید بهشتی به صورت الکترونیکی

۹۵ درصد دروس عملی دانشگاه شهید بهشتی به صورت الکترونیکی به دانشجویان ارائه می شود. حدود ۸۰ درصد کل کلاس‌ها هم طبق همان ساعتی که در دانشگاه کلاس حضوری برگزار می‌شد در سامانه در حال برگزاری است. همچنین ۱۷ الی ۱۸ درصد دروس نظری به صورت آفلاین برگزار می‌شود و دانشجویان می‌توانند تمام مطالبی که استاد در سامانه می‌گذارد را مطالعه کنند.

تمامی استادان باید قبل از شروع نیم سال یا ترم آینده نمرات دانشجویان را ثبت کنند؛ اگر این کار انجام نشود در کارنامه دانشجو به صورت ناتمام ثبت شده و برای ترم‌های بعدی ارائه می‌شود.

در حال تکمیل/ امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها چگونه برگزار می‌شوند؟/ روند برگزاری امتحانات دانشگاه ها به چه صورتی خواهد بود؟

دو هفته به ترم دانشجویان شهید بهشتی اضافه می شود

دانشگاه شهید بهشتی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به منظور رفع مشکلات درسی دانشجویان به صورت غیر حضوری و در شرایط عادی و بهبود وضعیت به صورت حضوری به میزان دو هفته به ترم جاری افزوده می‌شود. در ضمن ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ آخرین مهلت حذف اضطراری توسط دانشجویان است. واحد‌های آموزشی هم تا اول تیر فرصت دارند در مورد این تقاضای دانشجویان اعلام نظر کنند.

کلاس‌های آموزشی دانشجویان روز چهارشنبه در تاریخ چهارم تیرماه پایان می‌پذیرد و امتحانات دروس نظری این دانشگاه از روز شنبه یعنی هفتم تیر شروع می‌شود و چهارشنبه ۱۸ تیر به پایان می‌رسد.

براین اساس تمام دانشجویان کارشناسی که در نیمسال جاری فارغ التحصیل می‌شوند، در صورت حذف اجباری بعضی از دروس، می‌توانند نسبت به برداشتن این دروس به صورت معرفی به استاد، حداکثر سه درس تا سقف ۹ واحد در تابستان کلاس بردارند و مدرک خود را از این دانشگاه اخذ کنند.

در حال تکمیل/ امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها چگونه برگزار می‌شوند؟/ روند برگزاری امتحانات دانشگاه ها به چه صورتی خواهد بود؟

امتحانات نظری دانشگاه علمی کاربردی در ۱۷ مرداد آغاز می شود

آزمون دروس نظری دانشجویان به صورت حضوری در تاریخ ۱۷ مرداد شروع می‌شوند و پایان مرداد پایان می‌یابد. دروس عملی این دانشگاه هم در صورت برگشتن شرایط به روال عادی تصمیم گیری می‌شوند و در شهر‌های امن یا وضعیت سفید دانشجویان می‌توانند به صورت حضوری دروس عملی و آزمایشگاهی خود را با موافقت استان‌ها در دانشگاه انجام دهند.

دانشجویانی که موفق به شرکت در سامانه دانشگاه نشوند و یا علاقه‌ای به استفاده از این کلاس‌ها نداشته باشند؛ می‌توانند واحد خود را حذف کرده و شهریه آن را در ترم بعد استفاده کنند.

نحوه برگزاری امتحانات دانشگاه آزاد هنوز مشخص نیست

تعداد استاد _ کلاس تشکیل شده در ۴۵۶ هزار در کل کشور بوده است و به جز کلاس‌های تهران که اگر به این تعداد یک سوم دیگر افزوده شوند، تقریبا حدود ۶۰۰ هزار استاد _کلاس از فروردین تشکیل شده است. این آمار نشان می‌دهد که بیشتر از ۵۰ درصد دانشجویان در کلاس‌های مجازی حاضر شدند و مشکلی از این بابت نداشته اند.

با عادی شدن شرایط دانشجویان دانشگاه آزاد می‌توانند در دانشگاه حضور یابند اما تا کنون برای برگزاری امتحانات تصمیم جدی گرفته نشده است و طبق گفته رئیس دانشگاه نحوه برگزاری امتحانات هنوز مشخص نیست.

در حال تکمیل/ امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها چگونه برگزار می‌شوند؟/ روند برگزاری امتحانات دانشگاه ها به چه صورتی خواهد بود؟

تمامی امتحانات نظری دانشگاه شریف به صورت حضوری برگزار خواهند شد

دانشگاه شریف طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ۱۰۵۰ درس نظری و ۳۰۰ درس عملی در این دانشگاه وجود دارد که تمام امتحانات نظری به صورت مجازی و امتحانات علمی به صورت حضوری برگزار خواهند شد، اما بخشی از این دروس عملی به صورت ویدیو کنفرانس برگزار خواهند شد. تمامی کلاس‌های مجازی این دانشگاه توسط استادان، دانشکده‌ها و معاونت آموزشی نظارت و کنترل می‌شوند تا از نظر کیفی امکانات کافی را داشته باشند.

دانشگاه علامه طباطبائی به نتیجه قطعی برای برگزاری امتحانات نرسیده است

دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم جاری دانشجویان دو جلسه با مدیران آموزشی دانشگاه برگزار کرده است و در این دستورالعمل به دو گزینه برگزاری آزمون‌ها اشاره کرده اند که یکی از این گزینه‌ها این است که اگر بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا شرایط کشور عادی شد، امتحانات به شکل حضوری برگزار خواهند شد؛ در غیر اینصورت برای هر سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پیشنهاد‌هایی مطرح خواهند شد و از آن جایی که هنوز قطعی نشده اند، نمی‌توان نتیجه نهایی را اعلام کرد.

دستورالعمل‌های بالا در حال حاضر در جلسه مدیران معاونت آموزشی مطرح شده است. بعد از جمع‌بندی نظرات مدیران این دستورالعمل به دانشکده‌ها و گروه‌ها ارسال خواهد شد و به آن‌ها مهلت داده می‌شود تا در این زمینه نظرات خود را اطلاع رسانی کنند تا تصمیم نهایی برای برگزاری امتحانات گرفته شود. در حال حضر امکان برگزاری حضوری امتحانات وجود ندارد و آزمون ها به سه روش پیشنهادیِ" آزمون تصادفی آنلاین"، "آزمون کتاب باز" و "آزمون کیفی" برگزار می شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها