جاذبه های رنگارنگ جهان

خاطراتی که با رنگ همراه باشند، بهتر در ذهن ما باقی می‌مانند. در جهان جاذبه‌ها و جشنواره‌های زیادی وجود دارد که به علت رنگارنگ بودنشان راحت‌تر در ذهن‌مان باقی می‌مانند.

جاذبه های رنگارنگ جهان

به گزارش خبر فوری به نقل از کجارو، رنگ‌ها به ما کمک می‌کنند تا در حین سفرمان اندکی توقف کرده و به آن‌ها نگاه کنیم و بعد از بازگشت به خانه، به‌ راحتی بتوانیم آنجا را به یاد بیاوریم. خاطراتی که همراه با رنگ باشند بهتر در ذهن باقی می‌مانند. در جهان جاذبه‌ها و جشنواره‌های رنگی زیادی وجود دارد مانند: جشنواره «له توماتینا» (La Tomatina)، خانه‌های سفید رنگ «سانتورینی» (Santorini)، رنگ آبی دریای «بورا بورا» (Bora Bora)، قله‌های سبز رنگ کوه‌های «اوتمان» (Otemanu)، گل‌های همیشه بهار نارنجی رنگ هند و گل‌های رنگارنگ دشت‌های هلند.

روان‌شناسانی که درباره تاثیر رنگ‌ها بر ذهن انسان مطالعه کرده‌اند، متوجه شده‌اند که انسان‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای خاطرات مربوط به رنگ‌ها را بهتر به یاد می‌آورند. زیرا رنگ‌ها یک ارتباط قوی بین بخش‌های مختلف مغز که خاطرات را ذخیره و سپس به یاد می‌آورند، برقرار می‌کنند.

اما رنگ‌ها فقط خاطرات شما را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند، بلکه می‌توانند نظر شما را راجع به یک مکان نیز تحت تاثیر قرار دهند. علاوه بر این احساسی که یک رنگ در ما ایجاد می‌کند، می‌تواند تحت تاثیر فرهنگ ما نیز قرار می‌گیرد.

برای مثال: گیاه «اسطوخدوس» (Lavender)، کشتزارهای اطراف «پروانس» (Provence) در فرانسه را بنفش رنگ کرده است. سنگ‌های قرمز رنگ «سدونا» (Sedona)، در آریزونا، که بلندی آن‌ها تا آسمان کشیده شده است.

کشتزارهای اطراف پروانس

قرمز

بزرگ‌ترین جنگ غذایی جهان، «له توماتینا» (La Tomatina)، ساعت ۱۱ صبح، در آخرین چهارشنبه آگوست هر سال در «بونول» (Bunol) اسپانیا، برگزار می‌شود. در این جشنواره خیابان‌ها توسط سیلی از ۱۱۰ هزار تن گوجه‌فرنگی رسیده، خیس می‌شود. صدها هزار نفر در این جشنواره شرکت می‌کنند و هرکس برای پیروزی خودش می‌جنگد.

فستیوال له توماتینا

رنگ قرمز باعث هیجان می‌شود. این رنگ معمولا یادآور جشنواره است. مانند جشنواره له توماتینا که به مدت یک ساعت در آخرین چهارشنبه هر آگوست، خیابان‌های بونول در اسپانیا توسط ۱۱۰ تن میوه قرمز رنگ خیس می‌شود. در هر بهار در اسپانیا، شال‌های قرمز، نشانگر جشنواره‌های گاوبازی در «پامپلونا» (Pamplona) است.

سفید

در برخی فرهنگ‌ها رنگ سفید نشانه آرامش است. خورشید برفراز «اویا» (Oia)، در «سانتورینی» (Santorini)، طلوع می‌کند و یک حصار سفید رنگ از خانه‌های چسبیده به دامنه تپه، به نمایش می‌گذارد.

تپه‌های سفید رنگ سانتورینی

در ابتدا ساختمان‌ها را به منظور کاهش گرمای خورشید و بعدها برای اجرای فرمان رسمی، که در سال ۱۹۷۴ صادر شد، به رنگ سفید ساختند و به‌ این‌ ترتیب، سفیدکاری نشانه خوش‌آمد‌گویی و نیرو‌بخشی در جزیره یونان شد.

خانه‌های سفید رنگ که در امتداد دریای «اژه» (Aegean)، در سانتورینی قرار دارند، با تابش نور خورشید، خال‌خالی می‌شوند. آن‌ها به عنوان نماد جزیره یونان شناخته می‌شوند؛ به‌ طوری‌ که سفید کردن همه خانه‌ها در سال ۱۹۷۴، به یک قانون تبدیل شد و با صدور این قانون، آن‌ها به انجمن سفید غربی برای حمایت از پاکیزگی پیوستند.

خانه‌های سفید رنگ سانتورینی

در طرف دیگر، مرمرهای سفید رنگ تاج‌محل یا معبد «هسین بیومه» (Hsinbyume) که هر دو به دستور پادشاهان وقت، در ستایش همسرانشان ساخته شده‌اند، یادآور انجمن سفید شرقی، در حمایت از سوگواری هستند.

آبی

حدود ۲ تن آب آبی رنگ «بورا بورا» (Bora Bora) و قله‌های سبز رنگ کوه‌های «اوتمان» (Otemanu) را احاطه می‌کند. آتش‌فشان غیر فعال اوتمانو، در ارتفاع ۷۳۰ متری، مسافران و کوهنوردان زیادی را به خود جذب می‌کند و مناظر بی‌نظیر از دریاچه مرجانی و دریای پیرامونش را به نمایش می‌گذارد.

دریای رنگ بورا بورا

به گفته «استیفن پالمر» (Stephen Palmer)، پروفسور و روانشناس دانشگاه کالیفرنیا و فارغ‌التحصیل مدرسه «برکلی» (Berkeley)، آبی بسیار خالص، اغلب مرزهای جغرافیایی را انتخاب می‌کند. او عقیده دارد علت علاقه اکثر مردم جهان به رنگ آبی این است که رنگ آبی یادآور مواردی است که آن‌ها دوست دارند. برای مثال: آسمان تمیز، آب تمیز، رنگ یاقوت کبود، کاشی لاجوردی و گل فراموشم نکن.

دریای رنگ بورا بورا

نارنجی

دستفروشان گل‌های زینتی همیشه بهار، هنگام پهن کردن گل‌های خود، منظره رنگی بسیار زیبایی را در گلفروشی «مالیک قات» (Mallik Ghat)، در حوالی «پل هوراه» (Howarah Bridge)، در کلکته هند، پدید می‌آورند. از این گل‌ها برای هدیه دادن به خدایان هندی و ایجاد خیر و برکت در جشن‌های عروسی استفاده می‌کنند.

گل‌های همیشه بهار نارنجی رنگ هندوستان

ساعت ۳ صبح، چنین به نظر می‌آید که این پل به‌طور ناگهانی، در یک رژه رنگی، زنده می‌شود و شکوفه‌های بهاری روی آن می‌رویند؛ چراکه نزدیک به ۲ هزار گلفروش، دسته‌های گل نارنجی و زرد را به سمت بازار حمل می‌کنند.

گل‌های همیشه بهار نارنجی رنگ هندوستان، نمایانگر خورشید است و برای پرستش «ویشنی» (Vishni)، و همسرش «لاکشمی» (Lakshmi)، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده انبوه از این گل‌ها در مراسم عروسی، روشنایی و خوشبختی را برای زوجین فراهم می‌کند.

همچنین ماسه‌های نارنجی رنگ صحرای مراکش، که به‌طور موج‌وار در حرکت هستند، منظره مبهوت‌کننده‌ای را ایجاد می‌کنند.

رنگین کمان

در آوریل و می هر سال، دشت‌های هلند لباسی از میلیون‌ها لاله رنگارنگ بر تن می‌کنند. اگر در مسیر خود، از جاده «بولنستریک» (Bollenstreek) که «مسیر گل‌ها» (Flower Route) یا «مسیر بلومن» (Bloemen Route) نیز نامیده می‌شود، عبور کنید، می‌توانید از رنگین‌کمان به طول ۴۵ کیلومتر در «هارلم» (Haarlem)، لذت ببرید.

دشت هلند

رنگ‌های مختلف می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. برای مثال پخش کردن رنگ‌ها به صورت ابر در هوا در جشن «هولی» (Holi) هند، به معنای پیروزی خوبی‌ها بر بدی‌ها و نمایانگر رسیدن بهار است.

گفته می‌شود قطره‌ای از رنگین‌کمان به گل‌های دشت هلند افتاد و ردیف‌های رنگارنگی از لاله‌ها، به وجود آورد که بیانگر رسیدن بهار است.

به گفته «پالمر» (Palmer)، واکنش ما به رنگ‌ها، همیشه یکسان نیست و می‌تواند در دوره‌هایی از زمان یا روز تغییر کند و هرچه رنگ‌ها با خطرات خوبی همراه باشند، شخص بیشتر آن‌ها را دوست خواهد داشت.

در پایان اینکه، یک تجربه جالب سفر می‌تواند باعث شود ما یک رنگ خاص را بیشتر دوست داشته باشیم.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها