در گفت و گو با خبرفوری با یک مداح مطرح شد:

مقام معظم رهبری چه مداحی هایی را می پسندند؟/ آیا حقوق های میلیونی مداحان توجیه دارد؟

داوود خورشیدی مداح اهل بیت که حدود ۲۲ سال است که در بیت مقام معظم رهبری هم مداحی می کند رازهایی از شغل خود را برملا می کند.

مقام معظم رهبری چه مداحی هایی را می پسندند؟/ آیا حقوق های میلیونی مداحان توجیه دارد؟

داوود خورشیدی مداح اهل بیت و از کسانی است که در محضر رهبری هم مداحی داشته است در ادامه از فراز و نشیب های شغل خود می گوید.

یک فرد عادی چه طور می تواند مداح شود؟ سازوکار های موجود برای مداحی را می پسندید؟

اولا باید یک سری مسائل ذاتی در وجود فردی که می خواهد مداح شود موجود باشد. اعتقاد های ذاتی مانند مدیریتی با جلسه داشته باشد و دارای صوت خوب و خدادادی هم باشد. باید ائمه را الگوی خود کند. الان سازوکارهایی که در کشور موجود است نسبت به سالهای قبل خیلی بهتر شده و ما قبلا جایی به نام آموزش مداحی نداشتیم. جایی که بتواند مداحان را تربیت کند. تقریبا می توان گفت از زمان پایه گذاری خانه مداحان ایران که بانی آن آقای آهی استاد همه ما، بحث کلاس مداحی و الگو گیری ایجاد شد.
یعنی می توان گفت سروسامان داده شد وضعیت مداحان.


یعنی کسانی که در این کلاس ها اموزش دیدند می توانند وارد بازار کار شوند؟


قاعدتا کسی که استاد دیدست می توان مداحی کند. اما خب مداحی شاخ و برگ های زیادی دارد.


این یعنی وجود سبک های مختلف در مداحی و یا مداحی های زمان دار؟ اینکه فردی فقط مداح محرم باشد و فرد دیگر فقط برای ماه صفر؟


مداحی مقطعی است مثل ویتامین قطعی. اما باید بگویم که ما افرادی داریم که به اصطلاح اوستا ندیده است و مداح نیست. مثلا فردی سوپرمارکت دارد اما در ایام محرم کتاب دعا دست میگیرد و مداحی می کند.


مداح از نظر شما کیست؟


مداح از نظر ما کسی است که استاد دیده باشد. آن هم استاد شاخص. نه اینکه مثلا در محله ما کسی تعلیم مداحی می دهد و ما بگوییم این فرد استاد مداحی است. استاد مداحی کسی است که شاخص باشد. آن هم از نظر اعتقادی. اعتقاد عملی به جمهوری اسلامی و ولایت فقیه. علاوه بر این استاد باید بتواند خودش منبر اداره کند و شعر شناس هم باشد و پهلوان منبر باشد. اینها در کنار هم می شود، استاد ترابی، استاد آهی، استاد سازگار و ....آن کسی که صرفا در محرم شعری می خواند و یک سبکی هم برای خودش ابداع کرده است یک مداح نیست.

به نظر شما مداح چه طور می تواند شان خودش را حفظ کند؟

ما این روزها شاهد کسانی هستیم که با ریتم های موسیقی پاپ سعی در مداحی دارند، این ها شان مداحی را حفظ نمی کند، شما چه توصیه ای به این نوع افراد دارید؟ توصیه من این است که اینها هروقت خواستند از این سبک ها استفاده کنند وجود خود سید الشهدا را در مجلس حاضر و ناظر ببینند آیا به خودشان اجازه می دهند از چنین سبک هایی استفاده کنند؟ این سبک ها محتص قشر خاصی است اگر به شما بگوبند در محضر آیت الله بهجت نوحه بخوان آیا به خودت اجازه می دهی از چنین سبکی استفاده کنی؟ مداحی که از سبک های آن طرف آبی استفاده می کند از نظر من از نظر اعتقادی ضعیف است.

مساله دیگری که این روزها ایجاد شده که نوع نگاه افراد به جامعه مداحی را تغییر داده حواشی ایجاد شده توسط مداحان است هم مسایل اخلاقی و هم مسایل سیاسی نظر شما چست؟

پایه های اخلاقی ضغیف و عدم التزام عملی به نظام و ولایت فقیه. وقتی التزام عملی به دستگاه اهل بیت نداشته باشند خواه ناخواه ممکن است پایشان بلغزد و این هم آفت بسیار بدی است.

جناحی بودن مداحان را می پسندید؟

من خودم به شخصه نمی پسندم. امروز یک مداح راستی باشد و آنها رای نیاوردند حالا جایگاه اجتماعی خود را خراب کرده است. ما هم مانند سخن رهبری هرکسی رای بیاورد ما به او احترام می گذاریم.

اینکه فردی مداح بیت رهبری شود چه سازوکار خاصی می طلبد؟

آقایانی که آنجا می خوانند باید از چند صافی بگذرند مانند اعتفادات، التزام عملی به دین و ولایت.

یعنی گزینش خاصی مطرح است؟

نه مداح باسابقه که مدت هاست فعالیت می کند خط مشخصی دارد. سیاسی است. وضعیت سیاسی چگونه است. ظاهر او چگونه است؟ از بین افراد دیگر قابل تشخیص است.

بحث ظاهری باید چگونه باشد؟

جامعه ما از مداح در جامعه امروز توقع ندارد که صورتش را بتراشد. جامعه امروز ما از مداح انتظار ندارد که خانمش چادری باشد. مداح نباید ماشین انچنانی داشته باشد.

ما این روزها شاهد حقوق های میلیونی برای بعضی از مداح ها هستیم این مساله چگونه توجیه می شود؟

اگر مداح معتقده که خرج چند سالش را امام حسین می دهد خودش را زیر پرچم بانی هییت که بخواهد به او پاکت دهد قرار نمی دهد. بعضی غافل می شوند که امام حسین سالهاست که خرج زندگی آنها را می دهد. ثانیا ما هیچ قاعده ای نداریم که بگوییم که مثلا برای یک دهه فلان مبلغ را می خواهیم.بعضی از بانیان کار را خراب می کنند ما قاعده ای نداریم و البته گاهی هم بعضی از همکاران کار را خراب می کنند.


شما خودتان مطلع هستید که مقام معظم رهبری چه طور مداحی را می پسندند؟

من حدود ۲۲ سال است که پی در پی خدمت مقام معظم رهبری رسیدم. ماحصل صحبت های ایشان اینگونه است. استنباط من این است که ایشان مداح سنتی خوان را دوست دارند. یعنی مداحی که ابتدا پندیات بخواند و بعد مدح بخواند. سپس گریز بزنید اما غلو نکند.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها