رئیس سازمان میراث فرهنگی:

نقشه گردشگری ایران تهیه می‌شود

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از تهیه نقشه گردشگری ایران خبر داد تا مسیرهای ملی، استانی و بین المللی گردشگری کشورمان به هموطنان و همچنین گردشگران بین المللی بهتر معرفی و تبلیغ شود.

نقشه گردشگری ایران تهیه می‌شود

به گزارش خبر فوری به نقل از تسنیم، علی‌اصغر مونسان در گرامیداشت روز جهانی گردشگری با اشاره به قدمت چهل و هفت ساله روز جهانی گردشگری اظهار داشت: هم اکنون تعداد گردشگران جهان به آمار یک میلیارد و دویست میلیون نفر رسیده است و این عدد باعث شده است صنعت گردشگری به رتبه چهارم رسیده درحالیکه در پیام رئیس سازمان جهانی معلوم شد صنعت گردشگری به رتبه سوم اقتصاد جهان ارتقاء یافته است.

مونسان با اشاره به اینکه صنعت گردشگری باعث نزدیک شدن ملت‌ها شده است، عنوان کرد: امسال روز جهانی گردشگری به نام گردشگری پایدار؛ ابزاری برای توسعه؛ نام گذاری شده است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به اثرات مهم زیست محیطی در حوزه گردشگری نیز گریزی زد و گفت: هدف از گرامیداشت چنین روزی یادآوری و معرفی صنعت گردشگری به همه مردم است تا همچنین تغییر نگرش و بیان اهمیت برای دولتمردان و نمایندگان و همه مردم است.

وی با بیان اینکه ما در کشور ظرفیت‌های بی‌شماری در حوزه گردشگر داریم، گفت: کشورهایی با جغرافیایی بسیار کوچکتر گردشگری خود را رشد دادند و درآمدهای بسیاری کسب کردند و حیف است کشوری مثل ایران با این تاریخ و فرهنگ غنی، هنوز نتوانسته است جایگاه اصلی خود را در حوزه گردشگری پیدا کند.

مونسان با اشاره به شاخص‌های گردشگری جهان عنوان کرد: یک زمانی کل گردشگر جهان 25 میلیون نفر بود و طی سی سال این آمار به 674 میلیون نفر رسید و هم اکنون این آمار به رقم یک میلیارد و 184 میلیون نفر رسیده است.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به شاخص‌های اقتصاد جهانی در حوزه گردشگری گفت: سهم مستقیم اشتغال در حوزه گردشگری جهان رقمی بالغ بر 108 میلیون شغل است و این رقم در GDP در اقتصاد جهان 8.9 است.

مونسان با بیان اینکه در ایجاد هر 11 شغل یک شغل مرتبط به حوزه گردشگری است، گفت: براین اساس ایجاد سالانه یک میلیون شغل در ایران برای دولت تعیین شده که عدد بسیار مهم و سختی است، کما اینکه عمده ایجاد شغل در دنیا در بحث خدمات است نه در حوزه صنعت؛ زیرا نقش انسان در حوزه صنعت هر روز کم رنگ تر می‌شود.

وی ادامه داد: دست پیدا کردن به یک میلیون شغل در کشور امکان ندارد ولو اینکه از حوزه گردشگری کمک بگیریم، براین اساس برای سال 2017 پیش بینی می‌شود در آسیا با رشد 4 و 5 درصد مواجه باشیم، همچنین در اروپا دو درصد رشد و در خاورمیانه رشد دو تا 5 درصد پیش بینی شده است.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه ایران در بین 141 در سال 2013 به رتبه 93در حوزه گردشگری رسیده که جایگاه مطلوبی نیست، تصریح کرد: ضعیف ترین ما با رتبه 117 در بخش زیرساخت‌های گردشگری است که این بخش نیز مربوط به سازمان میراث فرهنگی نیست.

مونسان با اشاره به گردشگری‌های فرهنگی، ورزشی، تاریخی، سیاسی، طبیعی و ... که ظرفیت‌های خوبی در کشور وجود دارد، گفت: بنابراین نیاز داریم زیاد در این زمینه‌ها جاذبه تولید کنیم، زیرا در سازمان جهانی جزو 15 کشور برتر در حوزه گردشگر هستیم ولی در بحث ارزآوری رتبه 70 را داریم که باید در این زمینه رشد کنیم.

وی ادامه داد: بیشتر از زیرساختار و مهمتر از آن معرفی جاذبه‌های استانها است و در بخش تبلیغات داشته‌هایمان بسیار ضعیف عمل کردیم که برای گردشگر داخلی نیز ضعیف عمل شده است چه برسد به گردشگر خارجی، بنابراین یک دوره تحول گرا را در دولت دوازدهم در حوزه گردشگری شاهد خواهیم بود.

مونسان با تاکید بر افزایش تولید ناخالص داخلی با کمک شاخص های اقتصادی گردشگری گفت: به کمک میراث فرهنگی و صنایع دستی، بخش گردشگری را به پرواز درمی‌آوریم تا سالانه بتوانیم 150 هزار شغل ایجاد کنیم، همچنین برای اینکار ما از دولت درخواست کمک‌های زیادی نکردیم بلکه بیشتر درخواست تسهیلات کردیم.

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه در حال تهیه سند گردشگری هستیم، بیان داشت: کیفیت زیرساختارهای گردشگری باید افزایش یابد تا به استانداردهای جهانی برسیم، همچنین تعدد مجوزهای گردشگری باید مرتفع شود.

مونسان ادامه داد: اندک بودن سرمایه گذاری در گردشگری باید بهتر شود، همچنین در تبلیغات و بازاریابی با کمک بخش خصوصی و حمایت دولت قدم خواهیم برداشت، و باید تبلیغات ضدایرانی خنثی کنیم تا ایران صلح طلب را به ملل جهان معرفی کنیم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در بخش آموزش نیز بسیار ضعیف هستیم و باید رشد کنیم، تصریح کرد: افزایش تعاملات جهانی و بین المللی مان را افزایش خواهیم داد تا آداب و رسومات ایرانی را به جهانیان بهتر معرفی کنیم.

مونسان با اشاره به بهره گیری بیشتر از جوانان و گسترش همفکری‌ها با بخش‌های غیردولتی و افزایش سرمایه گذاری در زیر ساختارهای گردشگری گفت: استانداردسازی خدمات گردشگری ارتقا می‌دهیم و در نهایت یک نقشه گردشگری برای ایران تهیه خواهیم کرد که مسیرهای ملی، استانی و بین المللی معرفی و تبلیغ شود.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها