در گفت و گو با خبرفوری مطرح شد

واکنش غرضی به اظهارات دریادار صمدی؛ برای کسی حکم اعدام صادر نکردم/ حزب بعث در جذب مردم خوزستان موفق نبود

استاندار اسبق خوزستان صدور حکم اعدام برای برخی از فرماندهان ارتش را تکذیب کرد.

واکنش غرضی به اظهارات دریادار صمدی؛ برای کسی حکم اعدام صادر نکردم/ حزب بعث در جذب مردم خوزستان موفق نبود

محمدغرضی استاندار خوزستان در زمان جنگ تحمیلی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری درباره دلایل وقوع جنگ تحمیلی و نقش مردم خوزستان در این راستا اظهارکرد: در سال 59 با توجه به اینکه پیروزی انقلاب اسلامی ایران تازه شکل گرفته بود در تهران مسئولان و مقامات ما گرفتاری‎های بسیاری داشتند از این رو متاسفانه نسبت به اتفاقاتی که در خوزستان و از سوی عراق در حال جریان بود اشراف کاملی را نداشتند.

وی تاکید کرد: صدام همواره خوزستان را بخشی از خاک خود می‌‏دانست از این رو از فرصت انقلاب و درگیری‎هایی که به واسطه آن برای مسئولان ما ایجاد شده بود استفاده و به ایران حمله کرد.

استاندار اسبق خوزستان خاطرنشان کرد: مردم خوزستان در مقطع شروع جنگ رشادت‎ها و جانفشانی‎های زیادی را انجام دادند که این روند تا پیوستن نیروهای ارتش و حتی بعد ازآن نیز وجود داشت از این رو به واقع می‎توان گفت که جنگ از سوی مردم خوزستان در روزهای اول اداره شد.

غرضی درباره اظهارات اخیردریادار صمدی پیرامون اینکه وی دستور اعدام چندتن از فرماندهان ارتش در ابتدای جنگ را صادر کرده است تاکید کرد: بنده صراحتا این موضوع را تکذیب می‏‌کنم چراکه چطور ممکن است که یک استاندار در جهت اتخاذ رویه قضایی وارد عمل شود.

وی خاطرنشان کرد: بنده که حاکم شرع نبودم که بخواهم حکم اعدام و و زندانی صادر کنم و تنها در مسند استانداری اقدامات لازم را انجام می‏‌دادم.

استاندار اسبق خوزستان تاکید کرد: اینکه یک اتهامی بدون ارائه اسناد و مدارک به فردی زده شود درست نیست و اثبات می‎کند که کسی که اینگونه اظهارات را بیان کرده هیچ‎گونه ادله و مدرکی ندارد.

غرضی درباره اینکه صدام از چه تاریخی قصد حمله به ایران را داشت گفت: صدام از زمان پهلوی و به خصوص بعد از قرارداد الجزایر مصمم بود که به ایران حمله کند چرا که بعد ازاین قرارداد دامنه اختلافات حزب بعث با کشورمان افزایش پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از قرارداد الجزایر به دلیل حمایت کشورهای جهان از ایران امکان حمله عراق به ایران میسر نشد اما صدام بعد از وقوع انقلاب و گرفتاری‎ها و مشکلاتی که در ایران وجود داشت فرصت را مناسب دید و اقدامات لازم را در جهت حمله به ایران از خرداد 59 آغاز و سپس در شهریور 59 عملیاتی کرد.

استاندار اسبق خوزستان تاکید کرد: همچنین بعد از وقوع انقلاب در کشورمان صدام حسین به دلیل اینکه 70 درصد مردم عراق شیعه بودند نسبت به وقوع انقلاب در این کشور نیز احساس خطر کرد از این رو در جهت حمله به ایران وارد عمل شد.

غرضی درباره توزیع اسلحه در بین مردم خوزستان از سوی عناصر حزب بعث اظهارکرد: صدام و عناصر وابسته به آن در خوزستان تمام سعی و همت خود را به کار گرفته بودند که از طریق نفوذ در بین مردم خوزستان در جهت حمله به ایران وارد عمل شوند از این رو اقدامات متعددی چون توزیع اسلحه در برخی از روستاهای خوزستان را انجام دادند که خوشبختانه با آگاهی اداره اطلاعات و ژاندارمری آن زمان اسلحه‎ها در همان زمان توزیع جمع‎آوری شد.

وی درباره جذب مردم خوزستان از سوی عراق در حزب بعث گفت: در روزهای اول جنگ برخی از مردم عرب که حزب بعث عراق و رویکردهای آنها را نمی‎شناختند به واسطه تحرکات قومی گسترده صدام در حمایت از اعراب عضو حزب بعث شدند که در این بین برخی از روشنفکران خلق عرب نیز حضور داشتند اما این روند در مقطع ابتدایی جنگ بود و در ادامه با موفقیت روبه رو نشد چرا که مردم خوزستان نسبت به رویکرد صدام و عناصر وی آگاهی پیدا کرده بودند.

استاندار اسبق خوزستان در پایان تاکید کرد: به حق و انصاف باید گفت که مردم خوزستان در اداره و مدیریت جنگ به خصوص در روزهای ابتدایی آن نقش مهمی داشتند روندی که در ادامه جنگ نیز تاثیرگذار بود.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها