بلداجی قطب تولید گز صادراتی

مسئول بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج شهرستان بروجن از انتخاب شهر بلداجی به عنوان قطب تولید گز انگبین در راستای قطب بندی اقتصادی خبر داد.

بلداجی قطب تولید گز صادراتی

به گزارش خبر فوری به نقل از خبرگزاری بسیج، مسئول بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج شهرستان بروجن اظهار کرد: گسترش صنایع تبدیلی زود بازده یکی از بهترین راه‌های پیش روی هر کشور برای عبور سریع و کم هزینه از بیکاری، نبود شغل و مشکلات اقتصادی می‌باشد.

سرهنگ دوم پاسدار لهراسب همایونی با تاکید بر اهمیت صنایع تولیدی در جامعه خاطرنشان کرد: معرفی محصولات صنایع تبدیلی و فرهنگ سازی در این خصوص و حمایت دستگاه‌های حکومتی از این مهم که مورد توجه رهبر معظم انفلاب مدظله العالی نیز قرار گرفته است در مدت زمان کوتاهی می‌تواند مشکل بیکاری را در حد خود مرتفع سازد.

وی عنوان داشت: بسیج سازندگی به عنوان نهاد عامل در بحث اقتصاد مقاومتی علاوه بر حمایت اصولی و همه جانبه در بخش اقتصاد مقاومتی، امنیت غذایی و همچنین از بسط صنایع تبدیلی ، قطب بندی اقتصادی نقاط مختلف کشور بر اساس ظرفیت‌های اقتصادی و محصولات تولیدی قالب هر شهرستان را در دستور کار خود قرار داده است.

این مسئول تصریح کرد: بسیج سازندگی سپاه ناحیه بروجن در راستای قطب‌بندی اقتصادی گز گون انگبین که در شهر بلداجی از توابع شهرستان بروجن تولید می گردد به عنوان قطب اقتصادی خود انتخاب نموده است.

همایونی به تاریخچه این صنعت اشاره داشت و افزود: حدود 200 سال پیش در محلی که امروزه گردنه حلوایی نامیده می شود برخی از مردم شهربلداجی کنونی حلوا که محصولی شبیه گز بود تولید می‌کردند و از سال 1350 تولید گز در شهر بلداجی شروع شد و تاکنون نیز ادامه دارد ,این صنعت روز به روز در حال پیشرفت است.

مسئول بسیج سازندگی ناحیه مقاومت بسیج شهرستان بروجن گفت: امروزه بیش از صد کارگاه تولید گز در این شهر مشغول به فعالیت می‌‌باشند که با ظرفیت تولید 10 الی 15 هزار تن در سال به‌ طور مستقیم و غیر مستقیم دو هزار نفر در سال اشتغال‌زایی دارد.

وی با اشاره به نقاط ضعف و مثبت این صنعت خاطرنشان کرد: یکی از محسنات این شغل نداشتن ضایعات می باشد که این حسن در کنار داشتن برند و نداشتن مشکل بازاریابی و فروش است.

این مقام مسئول اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به سابقه دیرینه‌ای که این محصول دارد در میان مردم، بازاریان و مسئولین فضای خوب و مثبتی حاکم است که فقط برای تبدیل شدن این محصول به قطب تولید گز همت بیشتر مسئولین شهرستان و استان را در جهت آسان سازی اخذ مجوزات و تامین دستگاه های کوچک‌تر جهت راه انداز ی کارگاه‌های خانگی و کوچک را می طلبد.

همایونی بیان داشت: مواد اولیه تولید گز شامل شکر ،گلوگز انگبین ،ترنجبین ،عسل ،مغز پسته و بادام و.. می باشد که جهت تولید شکر و گلوکز از چغندر قند و نیشکر استفاده می شود که به همراه مغزپسته از استان های همجوار تامین می گردد و بادام نیز در استان قابل تامین است.

مسئول بسیج سازندگی ناحیه مقاومت شهرستان بروجن تصریح کرد: خوشبختانه اکثر کارگاه‌های تولیدی موجود فعال می باشند و موفقیت این کارگاه‌ها در گرو افزایش کیفیت محصولات ،تنوع محصولات ،برند سازی و ... می باشد.

وی به کارگاه‌های فعال در این صنعت اشاره داشت و عنوان کرد: از جمله کارگاه‌های موفق در تولید گز می‌توان از کارگاه گز اصلی بلداجی ،گز فردوس ،گز میثاق و.. نام برد.

این مقام مسئول بیا بیان اینکه جهت راه اندازی یک کارگاه تولید گز به مکانی با حداقل 300 مترمربع فضا مورد نیاز است، گفت: دستگاه های پخت،برش و میکسر از جمله دستگاه های مورد نیاز این حرفه می باشند که حدود 200 الی 300 میلیون تومان سرمایه نیاز دارد .

همایونی گفت: درآمد ناشی از تولید گز در صورتی که فروش این محصول به تعویق نیفتد و به قیمت مناسب خریداری گردد مطلوب می‌باشد و بازگشت سرمایه حدود 3 الی 5 سال می باشد.

مسئول بسیج سازندگی ناحیه مقاومت شهرستان بروجن افزود: هر کیلو گز بسته به در صد و نوع مغزی که در آن بکار رفته است از هر کیلو 10 هزار تومان تا هر کیلو 50هزار تومان متفاوت می باشد.

وی اظهار کرد: در صورتی که بتوان دستگاه‌های تولید گز را در ابعاد کوچک وخانگی تولید نمود می‌توان این دستگاه‌ها را به صورت خانگی در اختیار افراد قرار داد و در خصوص نهاده‌ها نیز بوسیله عقد قرارداد با تجار و بازاریان نسبت به تامین نهاده‌ها و واریز هزینه آن به حساب فروشنده می توان اقدام نمود.

همایونی در خصوص تسهیلات اعطایی با تولیدکنندگان عنوان داشت: بسیج سازندگی ناحیه بروجن در سال 95 با حمایت 8 کارگاه تولید گز نخستین قدم در تشکیل قطب اقتصادی شهرستان را برداشت و امید است در سال 96 با اعطای تسهیلات حمایت از کارگاه های تولید گز و تشکیل تعاونی در این خصوص تولید این محصول را افزایش داده و صادرات این محصول افزایش یابد.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها