حمایت وحید جلیلی از معتمدآریا/جلیلی: اگر حضور در ستاد موسوي جرم بود كه مجيدي فيلم مورد حمايت نظام را بعد 88 نمي‌ساخت!

حدود يك ماه قبل بود كه يك تصوير خيلي در فضاي رسانه‌اي سينمايي كشور بازنشر شد. صحنه‌اي از يك ميز غذا با حضور وحيد جليلي، منتقد سينمايي اصولگرا با فاطمه معتمدآريا و كمال تبريزي. همان زمان اين سفر و اين همنشيني خيلي سروصدا كرد.

حمایت وحید جلیلی از معتمدآریا/جلیلی: اگر حضور در ستاد موسوي جرم بود كه مجيدي فيلم مورد حمايت نظام را بعد 88 نمي‌ساخت!

به گزارش خبر فوری و به نقل از تماشاگران، حدود يك ماه قبل بود كه يك تصوير خيلي در فضاي رسانه‌اي سينمايي كشور بازنشر شد. صحنه‌اي از يك ميز غذا با حضور وحيد جليلي، منتقد سينمايي اصولگرا با فاطمه معتمدآريا و كمال تبريزي. همان زمان اين سفر و اين همنشيني خيلي سروصدا كرد. اينكه چرا در ژاپن اين دو تفكر مختلف سينمايي مي‌توانند كنار هم بنشينند و ديالوگ كنند اما امكان چنين اقدامي در مرزهاي سرزميني ايران وجود ندارد. از آن زمان اما هيچ‌يك از دو طرف آن ميز غذا درباره سفر و جزئيات صحبت‌هایشان چيزي نگفتند تا اينكه خبر تداوم ممنوع‌الفعاليتي فاطمه معتمدآريا رسانه‌اي شد. جلوي بازي او در يك سريال تلويزيوني دوباره گرفته شد. او كه از سال 88 در تلويزيون فعاليت جديدي نداشته است!

اين خبر بهانه خوبي بود براي تماس با وحيد جليلي و حرف زدن درباره فاطمه معتمد‌آريا. مصاحبه انجام شد. او خواست مصاحبه را قبل انتشار ببيند و در زمان بازخواني مطلب، بخش‌هايي به گفته‌هايش اضافه كرده است. بخش‌هايي درباره مجريان انقلابي و البته انتقادهاي شديد از رسانه ملي و طيف مديران ضرغامي.

* يكي از مهمترين عكس‌هايي كه در ماه‌هاي اخير در عالم سينما منتشر شد، تصویر حضور شما در كنار خانم معتمدآريا در ژاپن بود. تقريباً دو طيف مختلف فكري از اصولگرا و اصلاح‌طلب سر يك ميز غذا. ديروز خبر تازه‌اي منتشر شد درباره اينكه ايشان در تلويزيون ممنوع التصوير هستند و نام‌شان از ليست بازيگران آقاي اسعديان حذف شده است. بعد از آن ديداري كه شما با ايشان داشتيد نظرتان درباره ايشان تغيير كرده يا فكر مي‌كنيد خانم معتمدآریا صلاحيت كار هنري در تلويزيون دارند يا همچنان مخالف هستيد؟

اصل خبر ممنوع‌التصويري را مي‌فرستيد؟ الكي راجع به يك شايعه سر كار نرويم؟!

درست است. قرار بوده ایشان در سريال آقاي اسعديان بازي كند و نگذاشتند. به جايش خانم گودرزي قرار شده بازي كند. روزنامه سينماي آقاي جيراني هم نوشته.

كاش آن سال‌هايي كه ما ممنوع‌التصوير بوديم رفقايي مثل شما داشتيم‌! آقاي جيراني يادش رفته كه به هفت دعوت شدم و زنگ زد گفت نيا، ممنوع‌التصويري! البته آن زمان انگيزه نداشت رسانه‌اي‌‌اش كند‌! تازه خودش هم زنگ نزد و مسعود فراستي به نيابت از جيراني تماس گرفت.

*آقا واقعاً اينكه شما ممنوع‌التصوير شده باشيد، خودش تيتر يك است! در باور عمومي، شما فقط ممنوع‌التصوير مي‌كنيد!

باور عمومي نيست. باور خصوصي رسانه‌هاي محفلي است. مشكل، تبعيض‌ها و تحريف‌ها و يك بام و دوهواهاست. ضمنا اخيراً كه سريال «آشپز‌باشي» با بازي خانم معتمد‌آريا پخش شد.... چطور مي‌گوييد ممنوع‌التصويرند؟

*كارهاي قديمي‌شان انگار مشكلي ندارد. ظاهرا فقط براي كارهاي جديد ممنوع‌الكار هستند!

آقاي شمقدري هم سال‌هاست دارد تلاش مي‌كند يك سريال از تلويزيون بگيرد و خيلي كارگردان‌ها و بازيگرهاي ديگر كه دل پري از مديريت‌هاي سيما دارند... ممنوع‌التصويري بيشتر در سينما اعمال مي‌شود تا تلويزيون. يادتان هست بلايي كه بعضي سينمايي‌ها بر سر حامد كميلي و عليرام نورايي و محمدرضا شريفي‌نيا و.... آوردند؟ صرفا به خاطر اينكه در فيلم‌هايي بازي كرده بودند كه با منافع ايدئولوژيك بعضي‌ها همخوان نبود‌!

*بعد از ديداري كه شما با خانم معتمد‌آريا داشتيد نظرتان درباره ايشان تغيير كرده يا فكر مي‌كنيد ايشان صلاحيت كار هنري در تلويزيون دارند يا همچنان مخالف هستيد؟

«همچنان» مخالف هستم؟!! خوب خودتان مي‌بريد و مي‌دوزيد و نسبت خلاف مي‌دهيد و... . نظر من قبل و بعد سفر ژاپن فرقي نكرده. قبلش هم نظر من نسبت به ايشان مثبت بود و هنوز هم هست.

*ايشان به خاطر عقايد سياسي و حضورشان در آن فيلم انتخاباتي در سال 88 اجازه كار ندارند و...

كدام فيلم؟

*فيلم انتخاباتي آقاي موسوي.

چه ربطي دارد؟! آقاي حيدريان كه رئيس ستاد هنرمندان آقاي موسوي بوده الان رئيس سينماي كشور است!

*ولي به نظر مي‌رسد ايشان همچنان در تلويزيون ممنوع‌الفعاليت هستند و...

بازار شايعات را داغ كنيد ولي يك ذره هم به واقعيت‌ها نگاهي بياندازيد! بسياري مديران و بازيگران و مجريان و كارمندان صداوسيما به آقاي موسوي رأي دادند و الان هم كارشان را مي‌كنند. اگر به خاطر شركت در فيلم تبليغاتي كسي ممنوع‌التصوير بشود سازنده آن فيلم آقاي مجيد مجيدي بوده كه با بيشترين حمايت‌هاي نظام، بعد از فتنه ۸۸ فيلم ساخته. آقاي حيدريان كه عضو فعال آن ستاده بوده الان رئيس سينماي كشور است. تا قبل از شورش بر رأي مردم و مخالفت با جمهوريت نظام، هر كسي به يك كانديدايي رأي داده. اينكه مشكلي نداشته. آقاي افخمي هم به آقاي كروبي رأي داده و... .

*خودتان اگر بخواهيد درباره خانم معتمدآريا جمله‌اي بگوييد چه مي‌گوييد؟ بالاخره اگر دو طيف اصولگرا و اصلاح‌طلب سينما بتوانند دور هم بنشينند، حتماً بايد بروند یک کشور دیگر، مثلا ژاپن؟ واقعاً اين امكان براي ديالوگ در همين ايران وجود ندارد؟

قاعدتاً من اين تقسيم‌بندي‌ها را قبول ندارم. اگر عملكرد ما را در جشنواره مردمي فيلم عمار ببينيد، اين نظر را نخواهيد داشت. ما قبل از اينكه به فيلم‌ساز پر‌مخاطب و جهاني ايران، آقاي سلحشور رحمه‌ا... عليه جايزه داده باشيم به مرحوم آقاي امير قويدل و آقاي داوود ميرباقري جايزه داده‌ايم يا در دوره‌هاي بعدي فانوس عمار را به آقاي جعفري جوزاني يا حسين زندباف داده‌ايم. نكته اين است كه فراتر از بازي‌هاي ژورناليستي و پاپاراتزي‌هاي سياسي در واقعيت خيلي از اين مرزبندي‌هايي كه بعضي دوست دارند درباره‌‌اش جنجال كنند وجود خارجي ندارد. يكي از مهمترين فيلم‌ها و درخشان‌ترين بازي‌هاي خانم معتمد‌آريا در فیلم «گيلانه» است. 10 سال پيش زماني كه سوره بودم، مفصلا به «گيلانه» پرداختيم و با خانم رخشان بني‌اعتماد ميزگرد داشتيم كه چاپ شده. يعني وقتي كه به واقعيت نگاه مي‌كنيد مي‌بينيد كه فراتر از بازي‌هاي ژورناليستي سخيف و پيش پاافتاده اگر بر اساس اطلاعات واقعي و منصفانه بخواهيد نگاه كنيد بسياري از اين كارهاي ژورناليستي، بازي سياسي است.

*حتماً لازم بود برويد ژاپن براي ديالوگ؟

«از اين طرف كه منم راه كاروان باز است» همه جا مي‌شود ديالوگ كرد. ما 10 سال پيش آن ميزگرد را داشتيم و قبل و بعد از آن هم عملكردمان شفاف است.

*مثل آن زماني نيست كه آقاي مخملباف مي‌گفتند نمي‌شود با آقاي كيارستمي در يك لانگ شات قرار گرفت كه طيف‌هاي سينماي ما اين‌طور نيستند؟

به خوب نكته‌اي اشاره كرديد. ايشان وضعيت‌شان مشخص است. همان افراطي‌ها سر از تفريط و بي‌هويتي درآوردند و به سخيف‌ترين مواضع افتاده‌اند.

*پس به اينكه دو طرف مي‌توانند با هم صحبت كنند قائليد؟

اصلاً دو طرفي وجود ندارد. خانم معتمدآريا كسي است كه «گيلانه» و «مهر مادري» و «روسري آبي» را بازي كرده و كسي است كه يكي از سالم‌ترين نيروهاي سينماي ايران از لحاظ خانوادگي و خوش‌نامي است. اين دو طرف كه مي‌گوييد را من نمي‌فهمم.

*يعني از نظر شما غيرخودي نيستند؟

تعريف خودي و غيرخودي مشخص است. هر كسي كه دلبسته استقلال و هويت ايران باشد، چه استقلال فرهنگي چه استقلال سياسي و براي داشته‌هاي جامعه ديني ايران و دستاوردهاي جمهوري اسلامي كه با حركت فراگير ملت و نثار صدها هزار خون پاك به دست آمده احترام قائل باشد... خودي است.

*كسي كه نقش يك مادر شهيد را در «آباجان» بازي مي‌كند؛ به نظر شما چنين كسي را به هر دليلي كه نمي‌دانيم چيست، مي‌توانند از بازي در تلويزيون محرومش كنند؟ احياناً شايد از واكنش اصولگرايان مي‌ترسند...

«آباجان» را نديده‌ام و قضاوتي ندارم اما درباره صداوسيما بحث مفصل است. من از حوزه هنري اخراج شدم به خاطر نقد صداوسيما و عملكرد آقاي ضرغامي.

*پس نظر شما را هم نمي‌پذيرند؟

فعلا كه در بخش‌هاي دراماتيك تلويزيون بنده اثري از حضور مؤثر يك جريان حزب‌اللهي نمي‌بينم. اگر شما مي‌بينيد بفرماييد. تلويزيون عمدتاً در تسخير كاسب‌ها و بي‌آرمان‌ها و رياكارهاست. سخافتي كه در دوره آقاي ضرغامي بر صداوسيما حاكم شد متأسفانه ادامه دارد. صداوسيما به عنوان رسانه ملي بايد مورد نقدهاي جدي‌تري قرار بگيرد. با جنجال‌هاي زرد بر سر شايعات فصلي اتفاق خاصي نخواهد افتاد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها