چرا بازی «نهنگ آبی» جذاب است؟/ انگیزه اصلی سازنده‌اش چه بود؟/ یک نوجوان: دنبال هیجان بودم/ یک روانشناس: کسانی که خودکم‌بینی دارند مراقب باشند در دام نیفتند!

نهنگ آبی چیست؟ چرا اینقدر برای نوجوانان جذاب است؟ یک بازیکن نهنگ آبی در ادامه از این بازی می گوید و یک روانشناس هم شخصیت این نوجوان و افراد مشابهی که درگیر این بازی می شوند را تحلیل می کند.

چرا بازی «نهنگ آبی» جذاب است؟/ انگیزه اصلی سازنده‌اش چه بود؟/ یک نوجوان: دنبال هیجان بودم/ یک روانشناس: کسانی که خودکم‌بینی دارند مراقب باشند در دام نیفتند!

سوگل دانائی - نهنگ آبی، بازی عجیب و ترسناکی که این روزها حسابی سروصدا کرده است و تاکنون عده زیادی توسط همین بازی جان خودشان را از دست دادند. اما به راستی این بازی چیست و چرا تا این حد نوجوانان را درگیر خود کرده است.

چرا نهنگ آبی؟

نهنگ آبی به عقیده بسیاری از سازندگان بازی و اپلیکیشن، بیشتر یک چالش اینترنتی است تا یک بازی رایانه ای. نوجوانان در این بازی که حدود 50 روز طول می‌کشد باید وظایف مختلفی را انجام دهند که بیشتر این فعالیت‌ها البته آسیب رسان به جسم و روان فرد است. این چالش دارای مدیرانی است که در پایان هر روز تمامی تصاویری را که نوجوانان از وظایف خود انجام دادند را جمع آوری می‌کند و به آنها مجوز ورود به مرحله بعدی بازی را می‌دهد. در مراحل نهایی این بازی از نوجوانان در خواست می‌شود که فعالیت‌هایی انجام دهند که در نهایت منجر به خودکشی آنها می‌شود. اولین خودکشی که از انجام این بازی گزارش شده است در سال 2015 بود.

از علت نام گذاری این بازی باید بگوییم که در مرحله نهایی این چالش نهنگ باید به یک ساحل برسد و از تشنگی بمیرد!

فیلیپ بودکین، سازنده این اپلیکیشن یا چالش اینترنتی که پیشتر دانشجوی روانشناسی هم بوده است، این بازی را ساخته به این بهانه که جامعه از این طریق بتواند افرادی را که به آنها نیاز ندارد، از دست بدهد.

از انجام این بازی احساس غرور نمی‌کنم!

یک نوجوان ایرانی که اکنون ساکن کشور امارات است و این بازی را تا مراحل اولیه انجام داده است در گفت و گو با خبر فوری عنوان کرد: من کنجکاو بودم. در مرحله اول نهنگ را در دستم کشیدم که البته الان بدنبال راهی برای از بین بردن آن هستم.

سجاد در ادامه گفت: من خیلی کارهای هیجان انگیز را دوست دارم و مثل باقی همسالان خودم ترسی هم انجام بسیاری از فعالیت ها ندارم. از اینکه این بازی را انجام دادم. باید بگم که احساس غرور نمی‌کنم برای همین در ابتدا تمایل زیادی نداشتم که عنوان کنم این بازی را انجام داده‌ام.

این نوجوان سیزده ساله ادامه داد: این بازی مراحل مختلفی داشت و من ابتدا که آن را به پیشنهاد دوستم انجام دادم نمی‌دانستم که افراد زیادی تا به حال به خاطر این بازی خودکشی کردند.

سجاد در پایان عنوان کرد: به من حق بدهید که هیجان این بازی را دوست داشتم وقتی در مرحله اول از من خواسته شد که یک نهنگ روی دستم بکشم و آن را برای لیدری که مرا به مراحل بعد فرستادم حس می‌کردم که شاید اتفاق منحصر به فردی در راه است. اما بعد که درباره این بازی تحقیق کردم فهمیدم که اتفاق جالبی در راه نیست و سریعا به فکر صرف نظر کردن از آن شدم. البته اینکه بیخیال این بازی شوم خیلی هم آسان نبود و خیلی با خودم کلنجار رفتم و بسیار تحقیق کردم و با یک روانشناس هم مشورت کردم.

چه کسانی این بازی را انجام می‌دهند؟

یکی از روانشناسان بالینی که این بازی را تحلیل کرده است درباره این بازی گفت: این بازی را دانشجوی اخراجی روانشناسی ساخته. اینطور که از شواهد این بازی برمیآید به احتمال زیادی این دانشجو اختلال شخصیت داشته و به همین دلیل هم اخراج شده است و در نتیجه دست به قتل غیر مستقیم زده است.

مرجان محمدیان عنوان کرد: این بازی رویکردی مشابه NLP دارد یعنی از کلماتی استفاده می کند که افرادی که دچار خود کم بینی هستند را تحریک می کند. آنها هم برای اثبات خودشان وارد این بازی می شوند.

این روانشناس همچنین گفت: در ابتدای بازی گفته می شود که اگر شجاعت داری وارد این بازی شو، این به شخصی که می خواهد بازی را انجام دهد این رویکرد را می دهد که مثلا من خیلی شجاع نیستم.

محمدیان در پایان درباره اینکه چه افرادی این بازی را بیشتر انجام می دهند عنوان کرد: به طور کلی باید بگویم افرادی که عقده حقارت دارند و این حس به برتری جویی نرسیده است و تیپ شخصیتی بالغی که اهل رسیک کردن دارند وارد این بازی می شود زیرا از کلماتی استفاده می شود که آنها را تحریک می کند.

بازی تمام شد

روز گذشته البته درباره این بازی اظهارنظرهای دیگری مطرح شد.

حسن کریمی قدوسی، مدیر عامل بنیاد ملی بازی های رایانه ای نیز اعلام کرده است: نهنگ آبی بازی نیست بلکه یک چالش است، مثل ریختن سطل آب یخ، که یک چالش است. سازندگان این چالش بازداشت شده‌اند و از آنجا که نهنگ آبی نیاز به یک ادمین برای تایید و اعلام مراحل دارد، با بازداشت سازندگان آن عملا دیگر این چالش وجود ندارد.

البته باید گفت که اگر این بازی هم تمام شود بازهم بازی های دیگری وجود دارند که هر لحظه امنیت نوجوانان را تهدید می کند. شاید بهترین کار این است که پیش از روی آوردن به هر بازی و حرکت در جوی که آن چالش ایجاد می کند.اطلاعات کافی درباره شخصیت خودمان و بازی مورد نظر را پیدا کنیم.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها