فضای مجازی ظرفیتی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در دوران کرونا است

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان گفت: از زمان شیوع کرونا در کشور و با تعطیلی کتابخانه های عمومی، این نهاد فرهنگی از ظرفیت فضای مجازی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به خوبی بهره گرفته است.

فضای مجازی ظرفیتی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در دوران کرونا است

محمد مخدومی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا در کشور و هشدارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای جلوگیری از انتشار این ویروس، کتابخانه های عمومی مانند بیشتر مکان های عمومی از جمله مدارس تعطیل شده است.

وی افزود: نهاد کتابخانه های عمومی با تلاش کارشناسان و کتابداران و به منظور اجرای رسالت خود که ارتقای شاخص های کتاب و کتابخوانی در کشور است از ظرفیت فضای مجازی به خوبی استفاده کرده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان تصریح کرد: گرچه به دلیل شرایط حاکم بر کشور کتابخانه‌های عمومی به صورت فیزیکی تعطیل بوده اند، اما فعالیت‌های این مراکز فرهنگی و اجتماعی تنها به فضای فیزیکی کتابخانه‌ها محدود نبوده است و از فضای مجازی به خوبی استفاده شده است.

مخدومی گفت: برگزاری مسابقه نقاشی «کرونا را شکست می دهیم» ویژه گروه سنی کودک، ۴ تا ۱۲ سال (متولدین ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴) با محوریت «کارهایی که در ایام تعطیلات کرونا و حضور در منزل انجام می شود»، «کتابخوانی در تعطیلات کرونا»، «مراقبت های بهداشتی در مواجهه با کرونا ویروس» و «تشکر از پزشکان و پرستاران»، یکی از برنامه های کتابخانه های عمومی بوده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان عنوان کرد: خوشبختانه با تلاش کارشناسان و کتابداران استقبال بسیار خوبی از این مسابقه نقاشی شد و به زودی از برگزیدگان تقدیر به عمل می آید.

وی بیان کرد: راه‌اندازی پویش ملی «هر خانه یک کتابخانه» از ۱۲ اسفندماه، با همراهی موثر دستگاه های فرهنگی و اجرایی در سراسر کشور، همزمان با ایام تعطیلی این نهاد فرهنگی یکی دیگر از برنامه ها به منظور غنی سازی اوقات فراغت و ترویج فرهنگ مطالعه بوده است.

مخدومی افزود: از آنجا که معمولا در میان قفسه‌های کتابخانه‌های شخصی افراد، کتاب‌هایی وجود دارد که فرصت خواندن آنها فراهم نشده، در پویش «هر خانه یک کتابخانه» از همه مردم دعوت به عمل آمده است که به سراغ یکی از این کتاب‌ها رفته و با ارسال یک عکس با کتاب مورد نظر، خلاصه‌ای از آنچه که از خواندن این کتاب فراگرفته‌اند را در قالب یک فایل صوتی و یا ویدئویی به دبیرخانه نهاد کتابخانه های عمومی کشور ارسال کنند.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان گفت: پویش «هر خانه، یک کتابخانه» نیز همانند سایر برنامه ها مورد توجه و استقبال اعضای کتابخانه های عمومی استان کردستان قرار گرفت و آثار بسیاری به دبیرخانه پویش ارسال شد.

وی با اشاره به پویش کتابخوان ویژه کتابداران نیز در ایام تعطیلی کتابخانه های عمومی، عنوان کرد: در این پویش با عنوان «هر کتابدار، یک کتابخوان» کتابداران کتابخانه های عمومی با معرفی کتاب های مفید و و اثرگذار و انتشار آن در فضای مجازی اقدام به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کرده اند.

مخدومی گفت: یکی از مهم ترین برنامه های کتابخانه های عمومی از آغاز شیوع ویروس کرونا تبلیغ و اطلاع رسانی در خصوص دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی بوده است که هر سال با استقبال ویژه ای از سوی مخاطبان برگزار می شود.

وی بیان کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتابخوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره‌ پاک ائمه‌ معصومین(ع) به ویژه امام رضا آغاز شده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان کردستان ذکر کرد: دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با معرفی 12 عنوان کتاب در سه رده سنی کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال برگزاری در حال برگزاری است و مهلت شرکت در جشنواره تا ۹ خردادماه سال ۹۹ است وی کتاب‌های «گنبد خورشید»، «زندگی حضرت معصومه(س)» و «ده قصه از امام هادی(ع) برای بچه‌ها» را ویژه رده سنی کودک عنوان و اضافه کرد: در رده سنی نوجوان کتاب های «ستاره من»، «نشانه‌ها» و «مژده گل» و در رده سنی جوان و بزرگسال نیز آثاری تحت عنوان «امام رضا(ع): تاریخ و سیره»، «امام رضا(ع) و ایران»، «بر مدار آفتاب»، «شاهچراغ(ع)»، «خورشید رهنمای» و «حکمت‌های نقوی» معرفی شده است.

مخدومی بخش های مختلف جشنواره دهم رضوی را در سه بخش «فردی»، «گروهی» و «خانوادگی» بیان و اعلام کرد: علاقمندان می‌توانند با مطالعه منابع معرفی شده، به صورت فردی، گروهی یا خانوادگی به شیوه الکترونیکی در جشنواره شرکت کرده و به سایت سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی به نشانی«www.samakpl.ir» و یا سایت جشنواره به نشانی «www.razavi.iranpl.ir» مراجعه کنند.

مخدومی در پایان یادآور شد: فعالیت های ویژه کتابخانه های عمومی در فضای مجازی تا 19 اردیبهشت ماه سال جاری ادامه خواهد یافت و پس از آن و در صورت تائید ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت شاهد بازگشایی کتابخانه های عمومی خواهیم بود.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها