دادستان اردبیل: کمبود آب بحران‌های اجتماعی را دامن می‌زند

دادستان عمومی و انقلاب اردبیل گفت: کمبود منابع آب می‌تواند بحران‌های اجتماعی متعددی را دامن زده و آسیب های جدی به همراه داشته باشد.

دادستان اردبیل: کمبود آب بحران‌های اجتماعی را دامن می‌زند

به گزارش خبر فوری به نقل از ایسنا ، سیدناصر عتباتی در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان اردبیل اظهار کرد: انتظار می‌رود شرکت آب منطقه‌ای این جلسات را به صورت مرتب و با دستور کار مشخص برگزار کند تا به صورت عملیاتی نارسایی‌ها و مشکلات در حوزه منابع آب برطرف شود.

وی ضرورت استفاده از سیستم حدنگار را در حوزه حریم و بستر رودخانه یادآور شد و گفت: بر اساس بخشنامه دادستان کل کشور باید مدیران و مسئولان امر نسبت به تثبیت مالکیت جمهوری اسلامی ایران اقدام کرده و در این زمینه انرژی خود را صرف دفاع از تثبیت اراضی ملی کنند.

دادستان اردبیل توجه به اصول و فرآیند پیشگیری را در جلوگیری از تصرفات غیرقانونی در اراضی ملی یادآور شد و افزود: در استان اردبیل چنین تصرفات غیرقانونی کمتر از سایر استان‌هاست، ولی ما آمادگی داریم با حمایت قضایی در حوزه آب مانع از ساخت و ساز غیرقانونی در حریم و بستر رودخانه و اراضی ملی شویم.

عتباتی گفت: افزایش روز به روز مصرف آب در بخش کشاورزی نگرانی هایی را به دنبال داشته و متاسفانه جهاد کشاورزی اقدامی عملی و نقش پررنگ در ارائه الگوی جدید کشت انجام نمی‌دهد، در حالی که برای ۹۲ هزار هکتار اراضی مغان مصرف یک میلیارد مترمکعب آب رقم بالایی است که در صورت توسعه کشت مکانیزه به راحتی می‌توان ۴۰۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی کرد، اما تعجب می‌کنیم هیچ نهادی در این زمینه ورود پیدا نمی کند.

وی آسیب های وارد شده از محل کشت به شکل پلاستیکی را در برخی مجموعه های تولید گلخانه ای با وارد آمدن خسارت به طبیعت یادآور شد و تصریح کرد: قطعا چنین اقداماتی آسیب های زیست محیطی به همراه دارد و متولیان امر باید در این باب پاسخگو باشند.

دادستان مرکز استان به بازدید خود از تصفیه خانه یامچی اشاره کرد و گفت: برای تامین آب شرب بیش از ۶۰۰ هزار نفر در مرکز استان راهکار اساسی پیش بینی نشده و تنها تکیه بر تامین آب از سد یامچی به عنوان یک سد کشاورزی قطعا بحران و تنش های آبی را به دنبال خواهد داشت.

عتباتی اضافه کرد: تاخیر در این حوزه حتی یک روز نیز به صلاح نیست و باید هرچه سریع‌تر به دنبال راهکار تامین آب شرب در اردبیل باشیم؛ چرا که اگر درست برنامه ریزی نکنیم این مشکل بحران‌های اجتماعی جدی را به دنبال خواهد داشت.

دادستان اردبیل به اقدامات خوب با هدف تامین آب شرب سالم و بهداشتی از طریق سد یامچی اشاره کرد و افزود: آلودگی آب شرب اردبیل تائید نمی شود و به صراحت اعلام می کنم آب اردبیل آلودگی شیمیایی و میکروبی ندارد و تنها از نظر طعم و مزه به دلیل فرآیند انتقال با نقصان روبروست.

عتباتی اضافه کرد: در این بازدید در ۱۰ محور دستور قضایی برای مسئولان و متولیان امر صادر شده که عدم اجرای آنها مستوجب تعقیب کیفری و مجازات خواهد شد.

وی در پایان ضرورت توجه به پدافند غیرعامل را در تاسیسات سد یامچی و جلوگیری از برخی اقدامات جانبی را در این حوزه یادآور شد و بیان داشت: همه باید تلاش کنند تا آب سالم و با کیفیت به مردم تحویل داده شود.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها