ترقی در گفت و گو با خبرفوری از پشت پرده حمایت دقیقه نودی موتلفه از رئیسی خبر داد/ دیدار با تتلو یک اشتباه محاسباتی بود

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه دلایل حمایت حزب متبوعش از ابراهیم رئیسی در آخرین روزهای انتخابات را بیان کرد.

ترقی در گفت و گو با خبرفوری از پشت پرده حمایت دقیقه نودی موتلفه از رئیسی خبر داد/ دیدار با تتلو یک اشتباه محاسباتی بود

فاطمه علی صغری-حمیدرضا ترقی از قدیمی‏ ترین اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه است که در کنار افرادی چون بادامچیان، محمدنبی حبیبی و حبیب الله عسگراولادی در این حزب نقش موثری را داشته است از این رو مصاحبه با وی در محل کارش در کمیته امداد امام خمینی(ره) که عضویت در هیئت امنا آن را برعهده دارد نکات مهمی مطرح شد که خواندن آن خالی از لطف نیست.عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در این مصاحبه از پشت پرده انتخاب میرسلیم تا حمایت دقیقه نودی موتلفه از ابراهیم رئیسی سخن گفت .

مشروح این مصاحبه به شرح زیر است :

خبر فوری : وضعیت جریان اصولگرایی را در حال حاضر بعد از انتخابات ریاست‎جمهوری چگونه ارزیابی می‎کنید؟

ترقی: مجموعه نیروهای اصولگرا که در واقع پایبند به مبانی انقلاب اسلامی و آرمان‎های حضرت امام خمینی(ره) هستند و قرائت آنها از اسلام همان مشی امام خمینی و رهبری است و تلاش‎های آنها برای استقرار یک دولت و جامعه اسلامی برمبنای ارزش‌های دینی درکشور است.

اصولگرایان در طول چهاردهه قبل و بعد از انقلاب اسلامی خصوصا قیام 15 خرداد تلاش و مبارزه‌هایشان برای تحقق استقرار حکومت دینی و اسلامی در کشور بوه است.

طبیعی است وقتی نظام ما جمهوری اسلامی است و متکی برآرای ملت است برای پیاده کردن این آرمان و هدف یک راه طولانی را باید طی کند تا همانطور که قبل از انقلاب برای براندازی رژیم گذشته اصولگرایان با آماده کردن ملت و فضای سیاسی و فرهنگی جامعه توانستند ملت را پشت رهبری و مرجعیت اسلامی به حرکت درآورند و رژیم ستم‎شاهی را سرنگون کنند برای طی فرآیند انقلاب اسلامی مثل تثبیت نظام، دولت سازی اسلامی و ایجاد امت واحده اسلامی نیز گام برداشتند.

اصولگرایان در طول این سالها تلاش کردند که در درجه اول موانع و چالشهای انقلاب را از سر راه بردارند و در درجه دوم با تحقق سیاست‎های رهبری انقلاب چه در دوران امام خمینی و چه رهبری راه را برای پیاده کردن آرمان‎های مدنظر هموار کنند از این رو در این راستا فراز و نشیب‎های بسیاری را طی کردند و گاهی اوقات توانستند با گفتمان مطلوب و اقنای افکارعمومی جامعه به عنوان منتخب مردم در بخشهای مختلف مقننه و اجرایی فعالیت سریعتری را در جهت تحقق اهداف کشور انجام دهند اما برخی اوقات به دلیل موفقیت گفتمان‎های دیگر غیر از اصولگرایی و انقلابی برحسب شرایط جامعه میدان را براساس جمهوریت نظام به گروه‎های دیگرجامعه واگذار کردند.

در شرایط کنونی وضعیت اصولگرایان در حوزه اجرا و قانونگذاری می‎توانیم اینگونه ترسیم کنیم که در قوه‎مقننه جمع قابل توجهی از نیروهای اصولگرا و انقلابی حضور دارند و در بخش اجرا دولت در دست نیروهای اعتدال و اصلاح‎طلب است از این رو با این وضعیت همانطورکه رهبری فرمودند ما تا تشکیل دولت اسلامی فاصله زیادی داریم و این بستگی و انسجام نیروهای انقلاب دارد که بتواند این فاصله را روزبه روزکم کند.

اصولگرایان بعد از انتخابات ریاست‎جمهوری که توانستند روی یک نفر متمرکز شوند و وحدت داشته باشند از یک پایگاه و جایگاه اجتماعی بهتری نسبت به گذشته برخوردارهستند مشروط براین اینکه از این پایگاه بتوانند برای آینده سیاسی خودشان استفاده کنند و بتوانند در رصد عملکرد دولت به بهترین شکل ممکن وارد عمل شوند.

بعد از انتخابات طبیعتا در مدت کوتاهی ما شاهد بعضی رکودها، تامل و بازبینی و بازنگری عملکرد اصولگرایان خواهیم بود و بعد از طی کردن این دوره اصولگرایان حرکات خود را برای یک شتاب جدی و حضور پرقدرت در عرصه انتخابات مهیا خواهند کرد.

خبرفوری: اصولگرایان در سه انتخابات اخیر نتایج خوبی کسب نکردند و در واقع از جریان رقیب خود شکست خوردند دلیل این موضوع از منظر شما چیست؟آیا نبود افرادی چون مرحوم مهدوی کنی و عسگراولادی در این موضوع تاثیرگذار بوده است؟

ترقی: در هرجریان سیاسی مرکز ثقل و گرانیکا نقش بسیاری موثری را برای موفقیت جریانات سیاسی دارند از این رو باتوجه به اینکه اصولگرایان در دوران گذر از ریش‎سفیدی به سمت حرکت جمعی هستند، طبیعتا دیگر ریش‎سفیدانی که محوریت اصولگرایی بودند و در بین ما نیستند بنده معتقدم باید مرکز ثقلی در بین اصولگرایان شکل گیرد روندی که ما در انتخابات ریاست‎جمهوری 96 به شکلی خوبی داشته باشیم ولی در دو انتخابات قبلی فاقد آن بودیم ولی درحال حاضر کامل‎تر شده است و باید از این بهتر شود.

باید عوامل مختلف دیگری را در رابطه با عدم موفقیت اصولگرایان دخیل دانست که یکی از این عوامل به شکل‎گیری یک طبقه متوسط در جامعه بعد از جنگ و نسل‎های جدید برمی‎گردد.

این طبقه متوسط اجتماعی خیلی به معیارهای و ارزشهای گذشته انقلاب پایبندی ندارد و قشر خاکستری در عرصه سیاسی نامگذاری می‏‌شود و به لحاظ سبک زندگی نگرش التقاطی از اسلام وغربی دارد و به لحاظ فرهنگی به دنبال لیبرالیسم فرهنگی است و به لحاظ مشی سیاسی قدری به سمت سکولاریسیم گرایش دارد از این رو این طبقه اجتماعی در جامعه ذائقه‎های خاصی خود را دارد که اصولگرایان در جهت جذب آنها اقدام موثری را انجام ندادند.

طبیعتا اگر در فضای سیاسی قرار است فعالیت کنیم باید صادقانه برخورد کنیم و مواضع خودمان را با صراحت نسبت به مسائل نظام، انقلاب و اداره کشور بیان کنیم از این رو اگر بخواهیم با فریب و شعارهای غیرانقلاب قشر خاکستری جامعه جذب کنیم تنها برای یک یا دوره این روش امکانپذیراست.

حزب موتلفه اسلامی اولا تشکیلاتی است که بیش از 54 سال سابقه فعالیت در فضای سیاسی کشور دارد و با احزاب تازه به دوران رسیده‎ که عمر کوتاهی در انقلاب اسلامی دارند خیلی تفاوت دارد

خبرفوری: جنابعالی معتقدید که جریان رقیب شما با شعار و عوام‎فریبی در انتخابات پیروز شده است؟

ترقی: بله، قطعا جریان رقیب اصولگرایان باشعارهایی در جریان انتخابات موفقیت لازم را کسب کرد که در عمل می‌‏داند که تحقق این شعارها امکانپذیر نیست.

مابراین باوریم که برای مردم مشخص خواهد شد که چه کسانی واقعا در عرصه اجرا پایبند به تعهدات و عامل به اجرای آنها خواهند بود.

خبرفوری: جنابعالی عضو حزب موتلفه اسلامی هستید، به روشنی توضیح‎ می‎دهید که چرا در جریان انتخابات ریاست‎جمهوری این حزب پا را فراتر از اصولگرایی و جمنا گذاشت و با معرفی میرسلیم به صورت مستقل در انتخابات وارد عمل شد؟

ترقی: حزب موتلفه اسلامی اولا تشکیلاتی است که بیش از 54 سال سابقه فعالیت در فضای سیاسی کشور دارد و با احزاب تازه به دوران رسیده‎ که عمر کوتاهی در انقلاب اسلامی دارند خیلی تفاوت دارد.

ما ماموریت‌مان این است که یک حزب متناسب با ساختار و سازوکار نظام جمهوری اسلامی ایران را به صورت الگو بتوانیم در جامعه ارائه دهیم که گرایش به تحزب در جامعه برای حرکت به سمت نخبه‎گرایی برای مدیریت‎های عالی‎تر و بهتر کشور مبتنی بر حرکت حزبی در کشور شکل بگیرد بنابراین برای تحقق این مسئله در این دوره انتخابات قبل از اینکه جمنا تشکیل شود ما نامزد مدنظر خود را معرفی کردیم و برای معرفی گزینه خود روندی را در درون حزب طی کردیم که این روند تمرین دموکراسی بود یعنی براساس شاخص‎ها از بین تعدادی از افراد چند نفر انتخاب شدند و نهایتا به یک نفر باتوجه به شرایط کلی رسیدیم.

روند دموکراسی در داخل خود حزب موتلفه تمرینی است مثل حزب‎های غربی که در آن چندین ماه افراد نامزد می‎شوند و در نهایت یک نفر انتخاب می‎شوند از این رو اگر این فرآیند دربین احزاب ما به مانند یک الگو رعایت شود دیگر احزاب در انتخابات مجلس و ریاست‎جمهوری فردی را که تازه‎کار است و هیچ سابقه کاری ندارد و در مجلس یا منصب دیگری کاری به حزب خود ندارد انتخاب نمی‏‌کنند از این رو ابتکار حزب موتلفه سبب شد تا براساس خرد جمعی یک تصمیم نهایی اتخاذ شود.

نکته مهمی دیگری که دارای اهمیت است نحوه رقابت سالم است که باید در دستور کار احزاب باشد روندی که متاسفانه احزاب تفاهم‌نامه‎ای را هم برای آن امضا کردند ولی پایبندی در آن وجود نداشت و نوعا منجرشد تا رقابت‎ها به سمتی برود که به ضرر نظام و منافع ملی بود روندی که ما در انتخابات‎های گذشته هم ما شاهد آن بودیم و شاهد برخی از افشاگری‎ها در انتخابات بودیم که نه تنها جاذبه‎ای برای مردم نداشت بلکه خسارت‎های سنگینی را برای جامعه ایجاد کرد از این رو ما در این دوره انتخابات خواستیم الگویی از رقابت سالم انتخاباتی را در سپهر سیاسی جامعه ارائه دهیم تا مردم بدانند که فرد حزبی که پشتوانه سیاسی و اتاق فکری به عنوان پشتوانه دارد به آنها معرفی و در معرض رای آنها قرار گرفته است.

خبرفوری: حزب موتلفه در جریان انتخابات و در زمان معرفی میرسلیم با مجموعه اصولگرایی و جمنا هماهنگ بود؟

ترقی: حزب موتلفه از ابتدا با مجموعه اصولگرایی میرسلیم را به عنوان گزینه مدنظر خود معرفی کرد.

از طرفی دیگر حزب موتلفه در دی ماه میرسلیم را به عنوان گزینه خود معرفی کرد در حالی که جمنا در بهمن ماه تشکیل شد اما در زمانی که جمنا اولین جلسه خود را تشکیل و بعد ازآن 14 نامزد مدنظر خود را معرفی کرد میرسلیم در بین این افراد قرار داشت ولی در مرحله دوم اعضای شورای مرکزی جمنا شرطی را درباره تعهد افراد به این تشکل مطرح کردند و تاکید کردند در صورت رسیدن به یک نفر بقیه باید به نفع وی از انتخابات کنار بروند آقای میرسلیم این تعهد را قبول نکرد و تصمیم نهایی را برعهده حزب قرار داد و این مسئله در پایان انتخابات با توجه به حمایت جمنا از ابراهیم رئیسی رخ داد و حزب موتلفه در بیانیه رسمی در آخرین روز انتخابات از رئیسی اعلام حمایت کرد.

خبرفوری: باتوجه به اینکه موتلفه از همان ابتدا میرسلیم را به عنوان گزینه درانتخابات ریاست‎جمهوری معرفی کرد چرا در آخرین روزهای منتهی به انتخابات نظر حزب به سمت رئیسی تغییر کرد؟چرا از ابتدا میرسلیم به سمت رئیسی کناره‎گیری نکرد؟

ترقی: میرسلیم در جهت ماندن در صحنه انتخابات براساس تصمیم نظر شورای مرکزی وارد عمل شد و در آن مقطع شورای مرکزی موتلفه میرسلیم را مختار کرد تا با رئیسی وارد مذاکره شود و تصمیم نهایی را درباره ماندن ونماندن در انتخابات اعلام کند.

در مذاکره‎ای که میان رئیسی و میرسلیم در جریان انتخابات ریاست‎جمهوری صورت گرفت هردو به این جمع‎بندی رسیدند که اگر میرسلیم کنار برود آرای وی به سبد رئیسی ریخته نمی‎شود و به آرای روحانی سوق پیدا خواهد کرد به همین خاطر برای فریز کردن رای میرسلیم در صحنه ماند و این امر مخالف با نظر جمنا نبود.

خبرفوری: آیا این موضوع صحت داشت که آقای میرسلیم به دلیل حمایت موتلفه از رئیسی در آخرین روز انتخابات از اعضعای حزب دلخور بود؟

ترقی: مباحثی صورت گرفته بود به دلیل اینکه ما نتوانستیم در شب آخر انتخابات آقای میرسلیم را ببینیم چرا که وی همراه رئیسی به مشهد رفته بود و بعد از آن نیز در برنامه انتخاباتی تلویزیون حضور داشت از این رو امکان دسترسی حزب به وی وجود نداشت و ما نتوانستیم متن اطلاعیه را با وی هماهنگ کنند از این رو عده‎ای تصور کرده بودند که بیانیه حزب موتلفه در حمایت از رئیسی به معنای این است که میرسلیم انصراف داده است درحالی که میرسلیم بنایی برای انصراف نداشت چرا که کناره‎گیری وی عملا به نفع روحانی بود از این رو مباحثی درباره اینکه بیانیه به معنای انصراف میرسلیم از صحنه انتخابات باشد صورت گرفت زیرا بیانیه حزب تنها در جهت حمایت از رئیسی در انتخابات ریاست‎جمهوری بود.

مفهوم توبه‎کردن این نیست که اگرکسی توبه کرد باید از جایگاه خطیری در نظام برخوردارشود و یا محبوب شود

خبرفوری: آیا بیانیه انتخاباتی موتلفه در لحظات آخر در کاهش آرای میرسلیم تاثیرگذار بود؟

ترقی: نه، خیلی بعید است که تاثیرگذار باشد چون مجموعه اصولگرایی که برای همه کار می‎کردند به این اعتقاد داشتند که نظر نهایی همان چیزی است که جامعه روحانیت و جمنا بگوید است.

خبرفوری: حزب موتلفه نتوانست در انتخابات ریاست‎جمهوری نتیجه‎ای خوبی را بدست نیاورد براین باور نیستید که باید تغییرات اساسی در ساختار حزب موتلفه صورت گیرد؟

ترقی: ما در هر کنگره و مجمع عمومی که برگزار می‏‌کنیم معمولا تعداد قابل توجهی از اعضای شورای مرکزی تغییر می‎کنند و این هم مبتنی است بر گزارش عملکرد شورای مرکزی و دبیرکل قبلی در کنگره مورد بررسی قرار می‎گیرد و در نهایت تصمیم‎گیری‎های لازم اتخاذ می‎شود.

ما معمولا در هرکنگره حزب موتلفه تغییرات قابل توجهی در شورای مرکزی داشتیم و به سمت جوانگرایی حرکت کردیم و در مجمع عمومی آینده نیز تغییراتی رخ داد.

خبرفوری: نظر جنابعالی درباره دیدار آقای رئیسی با تتلو از خوانندگان زیرزمینی چیست؟آیا سران نظام می‏‌توانند به بهانه توبه برخی از چهره‎ها با آنها دیدار کنند؟آیا اگر خواننده‎ای مثل داریوش اعلام برائت و توبه کند امکان بازگشت وی به کشور و دیدارش با سران نظام وجود دارد؟

ترقی: درباره این موضوع باید تحلیل جامعه‎شناسی ارائه کرد و آن توجه به این امر است که اصولگرایان برای جذب قشر خاکستری جامعه چقدر می‏توانند از اصول خود عدول کنند.

اینکه از اصول‎مان برای رسیدن به خواسته‎هایمان عدول کنیم مشکلاتی را ایجاد می‎کند مبنی بر اینکه آیا کوتاهی از اصول و گفتمانمان اعتماد جریان عمومی را تحت تاثیر خود قرار خواهد یا خیر لذا باتوجه به این موارد باید در محاسبات سیاسی باید دقت بیشتری اتخاذ کرد.

در مذاکره‎ای که میان رئیسی و میرسلیم در جریان انتخابات ریاست‎جمهوری صورت گرفت هردو به این جمع‎بندی رسیدند که اگر میرسلیم کنار برود آرای وی به سبد رئیسی ریخته نمی‎شود و به آرای روحانی سوق پیدا خواهد کرد به همین خاطر برای فریز کردن رای میرسلیم در صحنه ماند و این امر مخالف با نظر جمنا نبود

به هرحال روز به روز عرصه سیاسی در کشورمان پبچیده‎تر می‌شود از این رو کسانی که به نامزدهای انتخابات ریاست‎جمهوری مشاوره می‎دهند باید راهنمایی‎هایشان براساس یک اصول باشد تا بتوانند در این عرصه رقابت سالم و درستی داشته باشند.

به اعتقاد ما دیدار رئیسی و تتلو یک اشتباه محاسباتی بود ولی قطعا در آرای رئیسی تاثیر آنچنانی نداشت و سبب نشد عده‌‏ای از نیروهای اصولگرا نسبت به وی بدبین شوند و تصورکنند که آقای رئیسی از مبانی خود عدول کرده است البته دیدار وی با تتلو نتوانست برافزایش آرای وی تاثیربگذارد از این رو برداشت برخی از مشاوران و دوستان وی از دیدار رئیسی و تتلو نتوانست آرای قشر خاکستری را به سمت وی جذب کند چراکه تکلیف قشر خاکستری کشورمان مشخص بود و آنها حامی روحانی در انتخابات بودند و امکان عدول این قشر از حسن روحانی وجود نداشت.

بنده براین باورم در آینده باید از این تجربیات عبرت بگیریم و سعی کنیم اصول خود را فراموش نکنیم و تحت‎تاثیر اینگونه ابزارها قرار نگیریم.

درباب توبه کردن نیزباید بگویم که مفهوم توبه‎کردن این نیست که اگرکسی توبه کرد باید از جایگاه خطیری در نظام برخوردارشود و یا محبوب شود از این رو توبه کردن رابطی بین فرد و خداست که حل می‎شود اما این به معنای این نیست که رابطه فرد با جامعه به راحتی برطرف و حل می‎شود لذا اینگونه مسائل با معیارهای ارزشی که ما به آن پایبند هستیم سنخیت ندارد.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها