ترخیص ۹۵۰۰ بیمار کرونایی در گیلان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ترخیص ۹۰ درصدی بیماران کرونایی گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: طی دو ماه گذشته ۹۵۰۰ نفر ترخیصی داشتیم که زندگی عادی خودشان را بعد از کرونا از سر گرفتند.

ترخیص ۹۵۰۰ بیمار کرونایی در گیلان

دکتر ارسلان سالاری با اشاره به نامگذاری هفته اول اردیبهشت ماه تحت عنوان هفته سلامت، اظهار کرد: امروز کل جهان درگیر بیمار کرونا بوده و لذا شعار امسال هفته سلامت حمایت همگانی از مدافعان سلامت است.

وی سلامت را در کنارامنیت یکی از مقوله های مهم در تعابیر دینی دانست که مورد توجه همه سیاستگذاران است و عنوان کرد: سالانه برای حوزه بهداشت و سلامت میلیاردها تومان هزینه می شود.

در بحران کرونا نیز اهمیت مقوله سلامت و رعایت اصول بهداشتی ثابت شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تنها راه نجات از کرونا را توجه به حوزه بهداشت و درمان دانست و گفت: همه اقشار جامعه در سلامت نقش دارند و نیازمند کمک مردم برای عبور از بحران کرونا هستیم.

سالاری، مشکلات زیرساختی بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشگی گیلان را مربوط به قبل از کرونا دانست و یادآورشد: گیلان در بسیاری از شاخص های بهداشت و درمان عقب ماندگی دارد و تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت هنوز راه اندازی نشده و کلینیک های ویژه دانشگاه علوم پزشکی را افتتاح و تجهیز نکرده ایم.

وی با اشاره به معوقات ۶۵۰ میلیاردی دانشگاه علوم پزشکی قبل از شروع کرونا، تصریح کرد: بسیاری از پرسنل بهداشت و درمان از ۱۲ ماه تا ۲۴ ماه معوقه داشتند و بحران کرونا بر مشکلات ما اضافه کرد، اما به همت مردم و مسئولان توانستیم بر کرونا فائق آییم.

این مقام مسئول، با بیان اینکه همکاران حوزه بهداشت قبل از مشاهده اولین بیمار کرونایی در کشور طی بهمن ماه بالغ بر ۸۰ هزار نفر را در ورودی های مرزی گیلان اعم از زمینی و هوایی و درایی غربالگری کردند، متذکر شد: ۳۵۰۰ نفر در حوزه بهداشت، ۴۰۰۰ پرستار و ۳۵۰ پزشک متخصص و عمومی در بیمارستان های دولتی و خصوصی و تامین اجتماعی و نیروی دریایی ارتش در بحران کرونا نقش آفرینی کردند.

وی از ترخیص ۹۰ درصدی بیماران کرونایی گیلان خبر داد و خاطرنشان کرد: طی دو ماه گذشته ۹۵۰۰ نفر ترخیصی داشتیم که زندگی عادی خودشان را بعد از کرونا از سر گرفتند. خوشبختانه در حال حاضر شاهد سیر نزولی کرونا در گیلان هستیم.

سالاری، با اشاره به پرداخت معوقات پزشکات تمام وقت تا شهریورماه ۹۸ و اضافه کار و کارانه پرستاران و حوزه بهداشت تا آذرماه ۹۸، عنوان کرد: بدهکاری ۶۵۰ میلیاردی دانشگاه علوم پزشکی استان را به ۳۰۰ میلیارد کاهش داریم. همچنین در سایت لاکان شهر رشت یک سالن ۳۶۰ تختخوابی پیش بیمارستانی راه اندازی کردیم تا در شرایط بحرانی کرونا مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بیمارستان رازی را سانترال کرونا در استان دانست و بیان کرد: ۳۰ تخت ICU به ناوگان دانشگاه علوم پزشکی اضافه کردیم و در حال حاضر ۱۲۰ تخت ICU در بیمارستان رازی داریم. با کمک خیرین سلامت بالغ بر هشت میلیارد تومان برای تهیه این تخت ها هزینه شد.

وی با اشاره به مشکل اکسیژن ساز در بیمارستان های استان، اضافه کرد: ۱۲ دستگاه اکسیژن ساز با هزینه ۱۷ میلیارد تومان نصب و راه اندازی شده است. راه اندازی لنژری با هزینه کرد ۱.۵ میلیارد تومان و احداث و تجهیز آزمایشگاه تشخیصی کرونا با هزینه کرد یک میلیارد تومان نیز انجام شد.

سالاری، از افزایش ۴۰۰ مترمربعی فضای آزمایشگاهی بیمارستان رازی با هزینه کرد ۴.۵ میلیارد تومانی با سازه پیش ساخته خبر داد و یادآور شد: تجهیز این آزمایشگاه به پنج میلیارد تومان نیاز دارد.

وی با اشاره به راه اندازی بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی تالش، گفت: با توجه به روند نزولی کرونا در استان در افتتاح بیمارستان لنگرود عجله نکردیم. در مجموع ۲۵۰ تخت به ناوگان بیمارستانی استان طی دو ماه اخیر اضافه شد. همچنین چهار دستگاه سی.تی اسکن خریداری کردیم که در رودسر و رودبار راه اندازی شده و به زودی در لاهیجان و آستارا هم راه اندازی می شود.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها