خسارت سیلاب به ۵۲ مزرعه پرورش ماهی در نهاوند

این روزها بخش های مختلف اقتصادی به دلیل شیوع کرونا متحمل ضرر و زیان شده اما آبزی پروان نهاوند نه تنها خسارت این ویروس ناشناخته را متحمل شده اند بلکه سیلاب نیز ۵۲ مزرعه را ویران کرد.

خسارت سیلاب به ۵۲ مزرعه پرورش ماهی در نهاوند

شهرستان نهاوند در سالیان نه‌چندان دور یکی از قطب‌های پرورش ماهی در کشور بود اما طی سال‌های اخیر به‌واسطه بروز بیماری‌هایی چون «وی اچ اس» پرورش دهندگان ماهی در این شهرستان دست‌خوش خسارت‌های فراوان و گاه جبران‌ناپذیری شدند.

ویروس ناشناخته کرونا وضعیت را برای پرورش دهندگان ماهی سخت کرد

امسال نیز که تا حدودی بر بیماری «وی اچ اس» غلبه شده بود ویروس ناشناخته کرونا وضعیت را برای پرورش دهندگان ماهی سخت کرده به طوری که پرورش دهندگان ماهی‌های قزل‌آلا با کمبود تقاضا در بازار مواجه شده و عرضه‌ای صورت نمی‌گیرد به‌نحوی‌که تولیدات آن‌ها همچون سایر فراورده‌های دامی از اقبال خوبی برخوردار نیست.

خسارت سیلاب به ۵۲ مزرعه پرورش ماهی در نهاوند

هرچند در این رابطه کاهش توان خرید مردم نیز می‌تواند امری دخیل باشد چراکه هر کیلوگرم ماهی قزل‌آلا در شهرستان نهاوند ۳۵ هزار تومان است که این قیمت در سایر شهرستان‌های استان همدان و یا استان‌های دیگر با توجه به بعد مسافت که افزایش قیمت ناشی از حمل و جابجایی را نیز به آن اضافه می‌شود بیشتر خواهد بود و همین مسئله سبب شده مردم به‌ناچار این ماده غذایی را از سبد مصرفی خانوار خود حذف کنند.

یکی از پرورش دهندگان ماهی در شهرستان نهاوند در همین خصوص در گفتگویی با بیان اینکه طی ماه‌های اخیر میزان تقاضا برای عرضه ماهی هم در بازار و هم در فروشگاه‌ها کاهش یافته است، گفت: تعادل عرضه و تقاضا به هم خورده و شرایط سخت شده است.

تأمین هزینه‌های نگهداری، خریده نهاده‌ها و خوراک ماهی سخت شده است

وی با بیان اینکه علاوه بر فروش نرفتن ماهی تأمین هزینه‌های نگهداری، خریده نهاده‌ها و خوراک ماهی سخت شده است، گفت: تمایل خانواده‌ها به مصرف این فرآورده پروتئینی کاهش یافته و دخل و خرج با هم نمی‌خواند.

وی خواستار توجه مسئولان به این بخش شد و گفت: برای حمایت از پرورش دهندگان ماهی باید تسهیلاتی به آنها داده شود تا توان ادامه راه را داشته باشند.

فروشنده فراورده‌های پروتئینی در شهرستان نهاوند نیز اظهار کرد: امروز یکی از علل اصلی کاهش قیمت مرغ و ماهی در شهرستان نهاوند را می‌توان کاهش توان خرید مردم سپس ترس از ابتلاء به ویروس کرونا از طریق مرغ و ماهی دانست چراکه به سبب تبلیغات صورت گرفته مردم اقبالی به خرید ماهی ندارند.

علی سیاوشی ادامه داد: روز گذشته قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه در بازار شهرستان نهاوند از ۸ هزار ۵۰۰ تومان تا ۹ هزارتومان بود اما بااین‌وجود مردم تمایل و توان خرید نداشتند و در بحث ماهی هم می‌توان به قیمت نوسانی ۳۵ هزار تومان اشاره کرد که خرید آن در توان همه نیست.

دولت بازار عرضه و تقاضا را متوازن کند

این فروشنده تصریح کرد: امیدواریم دولت و مسئولان برای حمایت از مردم و همچنین تولیدکنندگان و کنترل بازار عرضه و تقاضا اقدام کنند چراکه اگر توان خرید برای مردم نباشد تولیدکنندگان نیز به زمین خواهند خورد و در این رابطه نیز مشاغل وابسته متضرر و یا تعطیل می‌شوند.

خسارت سیلاب به ۵۲ مزرعه پرورش ماهی در نهاوند

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند در همین خصوص پیرامون تأثیر بیماری کرونا و همچنین حوادث غیرمترقبه اخیر در شهرستان نهاوند بر مزارع پرورش ماهی اظهار کرد: در بحث تأثیر بیماری کرونا بر مراکز پرورش ماهی تنها می‌توان به کاهش میزان فروش ماهی اشاره کرد که در این رابطه مهم‌ترین علل آن عدم جابجایی ماهی بین استان و بحث قرنطینه با توجه به ذهنیت مردم نسبت به بیماری «وی اچ اس» ماهی که یک بیماری با عامل ویروسی است، اشاره کرد.

علی کمالی نژاد با اشاره به غیرقابل‌ انتقال بودن ویروس vhs از ماهی به انسان، اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا مردم نسبت به استفاده از گوشت ماهی با شک و تردید عمل می‌کنند و با توجه به ذائقه مردم که معمولاً ماهی را به‌صورت کبابی مصرف می‌کنند و همچنین تبلیغاتی مبنی بر عدم مصرف گوشت ماهی به‌صورت کبابی شاهد کاهش مصرف گوشت ماهی توسط مردم هستیم.

در شهرستان نهاوند بیش از ۸۲ مزرعه پرورش ماهی داریم که ۵۲ مزرعه آن فعال هستند اما سیلاب همه آن‌ها را به‌کلی ویران کرد رئیس جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به اینکه شهرستان نهاوند قطب تولید پرورش ماهیان سردابی قزل‌آلا است که این سیلاب اخیر بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد به این مزارع خسارت وارد کرده است، گفت: در شهرستان نهاوند بیش از ۸۲ مزرعه پرورش ماهی داریم که ۵۲ مزرعه آن فعال هستند اما سیلاب همه آن‌ها را به‌کلی ویران کرد.

وی ادامه داد: گزارش اولیه و تقریبی کارشناسان جهاد کشاورزی نشان داده باران سیل‌آسای یک شبانه روز در فروردین ماه که تا ۱۲۱ میلی‌متر برآورد شد، بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان به مزارع پرورش ماهی قزل‌آلا و بخش زراعی شهرستان نهاوند خسارت وارد کرده است.

کمالی نژاد اظهار کرد: در بخش زراعت و زمین‌های کشاورزی نیز خسارت فراوانی وجود دارد اما تا فرونشست کامل آب میزان آن مشخص نخواهد شد.

وی اضافه کرد: در بخش دامداری سبک و سنگین صنعتی و سنتی و مرغداری‌ها نیز خسارت زیاد است که بعد از برآورد میزان خسارت اعلام خواهد شد.

خسارت سیلاب به ۵۲ مزرعه پرورش ماهی در نهاوند

کمالی نژاد خاطرنشان کرد: متأسفانه به علت نبود سیل بند و مسیر منحرفی برای مسیر رودخانه و سیلاب و لایروبی نشدن مسیر رودخانه و نزدیکی به حریم رودخانه، ورود شدید گل‌ولای و سیلاب به مزارع و زمین‌های اطراف و سایت‌های پرورش ماهی را شاهد بودیم.

وی یادآور شد: بارش‌های مداوم و پر شدت باعث خسارت شدید و تلفات بسیار زیاد به استخرهای پرورش ماهی شهرستان نهاوند شده است.

گزارش خسارت وارده ناشی از سیل ارسال‌شده است

دبیر ستاد بحران شهرستان نهاوند اظهار کرد: بارش باران‌های سیل‌آسا در اسفندماه گذشته و فروردین‌ماه سال جاری در برخی نقاط شهرستان نهاوند خسارت‌هایی به بخش‌های کشاورزی، زراعت، دام‌پروری و همچنین مزارع پرورش ماهی وارد کرده است.

علی قیصری ادامه داد: در راستای بررسی هرچه دقیق‌تر این خسارت‌ها به‌صورت کارشناسی جهاد کشاورزی شهرستان گزارش اولیه از خسارت تهیه‌کرده که برای اقدامات بعدی به ستاد بحران استان، سازمان جهاد کشاورزی و استانداری ارسال‌شده تا اقدامات لازم جهت جبران خسارت بهره‌برداران این حوزه‌ها توسط دولت انجام شود.

بهره برداران کشاورزی بیمه محصولات را فراموش نکنند

دبیر ستاد بحران نهاوند با اشاره به تحت تأثیر بودن شهرستان نهاوند در بحث سیل، زلزله و نزولات جوی، گفت: از کشاورزان، دامداران تقاضا می‌شود تا نسبت به بیمه محصولات و تولیدات خود اقدام کنند تا در صورت بروز حوادثی ازاین‌دست بتوان بخشی از خسارت وارده را جبران کنند.

صحبت‌های عنوان شده پرورش دهندگان ماهی در شهرستان نهاوند و مطالب طرح شده از سوی مسئولان گویای این واقعیت است که ضررها و زیان‌های بهره برداران این بخش قابل توجه است و مسئولان دست اندرکار جبران خسارت‌ها را لحاظ کند.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها