۱۰ درصد از کل گندم کشور توسط استان کردستان خریداری می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه گندم استان با آب سبز تولید شده و کمترین هزینه را برای منابع آبی دارد، گفت: امسال ۱۰ درصد از کل گندم کشور توسط استان خریداری می شود.

۱۰ درصد از کل گندم کشور توسط استان کردستان خریداری می شود

محمد فرید سپری درخصوص تحقق برنامه‌های ابلاغی و تحلیل شرایط پیش رو در بخش کشاورزی با بیان اینکه این محصولات شامل گندم، دانه‌های روغنی، گوشت قرمز، شیر، گوشت سفید، تخم مرغ، بذر، نهادهای اصلاح شده و گیاهان دارویی است، اظهار داشت: در بین این محصولات گیاهان دارویی با ۲۰۲ درصد تحقق، گندم با ۱۲۰ درصد و شیر با ۱۱۵ درصد تحقق بیشترین میزان را دارند.

وی افزود: استان کردستان در راستای اجرای برنامه های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی موفق عمل کرده و در حوزه زراعت غیر از کلزا با توجه به شرایط خاص مناطق سردسیر و غرب کشور در سال زراعی گذشته، همه برنامه های ابلاغی وزارت خانه به صورت ۱۰۰ درصد اجرایی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: با توجه به کاهش دما و سرمازدگی محدود در استان نیاز مبرم به کود بیشتر برای ریکاوری مزارع استان وجود دارد.

سپری یادآورشد: خرید گندم قبلاً با مش الک دو در دو میلیمتر بوده که اکنون ۱.۷ میلیمتر در دو میلیمتر شده که برای مناطق دیم خیز که پر شدن دانه در مراحل پایانی با تنش رطوبتی مواجه است مشکل است، باعت افزایش افت مفید حدود چهار درصدی می شود.

وی بیان کرد: در زمینه دانه های روغنی پیشنهاد می شود با توجه به ظرفیتی که در مناطق دیم خیز وجود دارد از بذر پوشش دار کلزای دیم استفاده کرد که می تواند در کشت پاییزه انقلابی در افزایش تولید و سطح زیر کشت کلز ایجاد کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در کشت چغندر قند ضمن اجرای برنامه ابلاغی به دلیل اینکه مناطق کشت این محصول بیشتر در حوضه دریاچه ارومیه قرار دارد نزدیک به ۵۰ هکتار از کشت نشائی استفاده شده است و درهرهکتار سه هزار و ۵۰۰ مترمکعب صرفه جویی آب را داشته ایم و این برنامه در حال توسعه بوده و تلاش بر این است در این راستا اقدامات ارزشمند تری اجرا شود.

سپری با اشاره به طرح پیشران ۱۳ هزار تنی تولید گوشت قرمز در کردستان که مصوب کشوری است، اظهار داشت: با توجه به وجود دام مازاد در استان و بروز قاچاق دام به اقلیم کردستان عراق باید سروسامانی به این حوزه داده شود تا همزمان با حذف قاچاق دام، بازار آن را نیز کنترل کنیم.

وی افزود: نیاز است در راستای حمایت از تولید شیر استان خرید حمایتی این محصول به طور جدی در دستور کار قرار گیرد و بخصوص کاهش تعرفه های صادراتی و در نتیجه افزایش صادرات از اهم تصمیمات کارساز می تواند باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان ادامه داد: صادرات طیور برای ما بسیار مهم است اما باید بر روی افزایش سرانه مصرف طیور هم تمرکز کنیم.

اجرایی شدن برنامه خود اتکایی بذر در کردستان

سپری یادآور شد: در بحث بذردراستان اقدامات خوبی انجام شده به طوری که امروز ما بالغ بر ۹ رقم گندم دیم و شش رقم گندم آبی در سطح مزارع کردستان کشت می شود و همچنین در بحث تولید بذر نخود و جو هم اقداماتی در دست انجام است به گونه ای برنامه خود اتکایی بذر در کردستان تا چند سال آینده کامل خواهد شد.

وی از توسعه گلخانه دراستان کردستان نیزخبرداد و بیان کرد: تا پایان سال ۹۷ فقط ۲۰ هکتار گلخانه احداث شده داشته ایم در حالی که در سال ۹۸ فقط ۶۱ هکتار مجوز صادر شد که ۴۵ هکتار به بانک های عامل معرفی و بالغ بر ۲۱ هکتار برای اخذ تسهیلات نهایی شده و در سال جاری ۱۶ هکتار به بهره برداری می رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان همچنین به مقام برتر استان در استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری اشاره کرد و گفت: ۱۶ هزار و ۸۱۰ هکتاراز شبکه های فرعی شمال غرب و غرب کشور در کردستان با بیش از ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی داریم که به ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار جهت اتمام اعتبار نیازدارد و بیش از ۴۰ میلیارد تومان سند بدهی پیمانکاران آماده پرداخت است.

سپری اظهار داشت: در بحث تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون حدود ۲۰۰ درصد جذب تسهیلات داشته ایم و مقام اول کشور در ضریب مکانیزاسیون که ۲.۱۳ اسب بخار است را دارا هستیم.

وی با تاکید بر اینکه توسعه باغات افزایش معیشت خانواده های روستایی را به همراه داشته است، افزود: تا کنون طرح توسعه باغات به مساحت هزار و ۴۰۰ هکتار تحقق یافته که به لحاظِ معیشت کمک فراوانی به باغداران کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در زمینه توسعه و فراوری توت فرنگی اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر حدود سه هزار و ۴۰۰ هکتار باغات توت فرنگی با تولیدی بالغ بر ۵۰ هزار تن را داریم و این در حالی است که شرکت ژینانوش توان فراوری هشت هزار تن از این محصول را دارد.

منبع: مهر

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها