تاثیر منفی 18 و نیم درصدی کرونا بر اقتصاد ایران/ ستاد مقابله با کرونا هیچ آماری به مجلس ارائه نکرده است

یکی از مشکلات جدی نمایندگان در رابطه با بررسی راه‌های مقابله با کرونا، عدم همکاری ستاد ملی مقابله با این ویروس بود. این ستاد هیچ آمار رسمی به هیچ نهادی از جمله مجلس و مرکز پژوهش‌ها ارائه نکرده است.

تاثیر منفی 18 و نیم درصدی کرونا بر اقتصاد ایران/ ستاد مقابله با کرونا هیچ آماری به مجلس ارائه نکرده است

وزرای بهداشت و درمان کشور به همراه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در نخستین جلسه علنی مجلس پس از تعطیلی موقت پارلمان به توصیه ستاد ملی مقابله با کرونا در این نهاد حضور یافته و به ارائه گزارش اقدامات خود در هفته‌های اخیر در حوزه‌ مقابله با کرونا پرداختند.

قاسم میرزایی‌نیکو، عضو فراکسیون امید و نماینده مردم دماوند در مجلس با اشاره به این جلسه اظهار داشت: یکی از فواید جلسه در این بود که هیئت رئیسه به این واقعیت بالاخره رسید که می‌توان جلسان مجلس را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مراعات فاصله‌گذاری هوشمند برگزار و اداره کرد و سرانجام پس از مدت‌های خاموشی تریبون پارلمان شاهد حضور نمایندگان مردم در مجلس بودیم.

دولت تا هفته آینده برنامه ملی مقابله با کرونا را به مجلس ارائه ‌می‌کند
در این جلسه، ضمن ارائه گزارش از سوی نمکی، نوبخت و رحمانی‌فضلی، گزارش‌هایی هم از سوی کمیسیون‌های تخصصی مجلس قرائت شد و در نهایت، جمع‌بندی این بود که دولت در صورت عدم داشتن فرصت کافی برای ارائه لایحه، باید برنامه ملی خود را در راستای مقابله با کرونا ظرف یک هفته آتی به نمایندگان مردم اطلاع دهد.

همچنین، مقرر شد تا کمیسیون‌های تخصصی نیز برنامه‌ها و پیشنهادات خود را برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر در شرایط کرونایی را تهیه کرده و تا هفته آینده به مجلس ارائه کنند.

به هر حال نباید از این نکته غافل باشیم که مقابله با کرونا، بخصوص در حوزه آسیب‌های اقتصادی به پایان نرسیده و تنها در قطع بازوی آن قرار داریم و بر همین اساس نیز باید نسبت به تمهید شرایط مقابله‌ای در بلندمت توجه جدی داشته باشیم.

همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس نیز گزارش مفصلی از مطالعات کارشناسی در حوزه مقابله با کرونا ارائه داده و برنامه‌ها و بایدهای اجرایی این مسئله را برای نمایندگان مردم و مسئولین دولت ترسیم کرد.

بر اساس این گزارش، پیش‌بینی شده که ویروس کووید19 تا پایان سال با ما همراه خواهد بود و بر این مبنا باید نسبت به رعایت اصول فاصله‌گذاری اجتماعی به شکل هوشمند، انجام حداکثر تست سلامت عمومی و ایزوله‌سازی توجه جدی داشته و برنامه‌های لازم را پیش بینی کنیم.

همچنین بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شیوع ویروس کرونا در کشور، آثار اقتصادی جدی داشته و مقابله اقتصادی لازم نیز در کوتاه مدت و درازمدت باید در دستور کار قرار بگیرد.

بر اساس این گزارش، شیوع کووید19 بیش 18 و نیم درصد در تولید ناخالص داخلی(GDP) تاثیر مخرب داشته و معیشت نزدیک به 7میلیون نفر را به شکل مستقیم تحت‌الشعاع قرار داده و می‌دهد.

همچنین، توصیه مرکز پژوهش‌ها برای حمایت از بنگاه‌های اقتصادی خرد و کارگاه‌های کوچک این بود که درصورت تزریق مستقیم پول به این مراکز، عائد اقتصادی نصیب افراد و خانوارها نخواهد شد. چرا که متاسفانه در این صورت برخی سودجو با صحنه‌سازی این حمایت را تحت‌الشعاع اقدامات خود قرار خواهند داد و باید تمهیدی اتخاذ شود تا اعتبار پیش‌بینی شده به دست افراد خانوار به صورت مستقیم و بی‌واسطه برسد.

درخصوص حمایت از بنگاه‌های بزرگ نظیر کارخانجات خودروسازی و سایرین نیز، توصیه مرکز پژوهش‌ها بر این بود که این اقدام نیز نه با تزریق مستقیم پول و اعتبار برای جلوگیری از هرگونه سواستفاده که با بهره‌جویی از شیوه‌های مختلف، نظیر به تاخیر انداختن زمان بازپرداخت مالیات، بحث ارزش افزوده، کاستن سهم کارفرما از دستمزدهای واریزی به محل بیمه کارگران و سایر راهکارها در دستور اقدام قرار بگیرد.

راهکار پیشنهادی دیگر نیز، بحث ایجاد خط مستقیم برای بانک مرکزی بود که پول چاپ شده به جای تزریق به بانک‌ها، مستقیما در اختیار بخش‌های نیازمند اعتبار قرار بگیرد.

یکی از پیشنهادات نمایندگان در خصوص مبارزه با کرونا نیز این بود که به عنوان نمونه در شهر تهران ، مناطق آلوده‌تر به کووید19 معرفی شوند تا حتی بتوان نسبت به تعطیل کردن کامل این مناطق نیز اقدام کرد.

یکی از مشکلات جدی نمایندگان در رابطه با بررسی راه‌های مقابله با کرونا، عدم همکاری ستاد ملی مقابله با این ویروس بود. این ستاد هیچ آمار رسمی به هیچ نهادی از جمله مجلس و مرکز پژوهش‌ها ارائه نکرده و این مسئله، راه را برای بررسی راهکارهای علمی و کارشناسی بسته است.رنکین

منبع: امتداد

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها