کرونا چه تأثیری بر آمار ازدواج گذاشته است؟

در حالی که کرونا به تعطیل کردن مراسم‌های ازدواج و ضربه زدن به مشاغل، منتج شده اما نه تنها تأثیری بر آمار ازدواج نگذاشته بلکه فرصتی را برای خودنمایی جوانان و دولت در سال جهش تولید فراهم کرده است.

کرونا چه تأثیری بر آمار ازدواج گذاشته است؟

این روزها یکی از سوالاتی که ممکن است به وجود بیاید، چالش ازدواج و تأثیر کرونا بر آن است و این که آیا کرونا می‌تواند تأثیری بر این پدیده اجتماعی داشته باشد یا نه؟ چرا که پس از تعطیلات کرونایی و حذف مراسم‌ها و تجمعات، لغو مراسم‌هایی مانند عروسی‌ها را نیز شاهد بودیم اما این که لغو چنین مراسم‌هایی در ازدواج‌ها تأثیری داشته یا نه، مسئله دیگری بود که باید آن را جست و جو می‌کردیم و به همین دلیل برای جویا شدن آمار ازدواج از مدیر کل ثبت احوال در این رابطه پرسیدیم.

ازدواج و کرونا

«محمدعلی مکرمی» مدیر کل ثبت احوال استان یزد با اشاره به این که آمار ازدواج در اسفندماه سال گذشته نسبت به بهمن ماه تغییر محسوسی نداشته است، اظهار می‌کند: هر چند اسفند ماه درگیر کرونا بودیم اما به یقین تفاوت چندانی را در زمینه آمار شاهد نبودیم.

وی با تأکید بر این که در شرایط کنونی آمار دقیقی از ثبت ازدواج در دست نیست، خاطرنشان می‌کند: در این ایام آمار مستقیما به صورت کشوری جمع‌بندی و ارائه می‌شود اما آمار دستی نشان می‌دهد که تغییرات چندانی را به واسطه کرونا در این رابطه شاهد نیستیم.

مکرمی در رابطه با تعطیلی دفاتر ثبت ازدواج نیز خاطرنشان می‌کند: ظاهراً در آخرین هفته سال، دفاتر طلاق تعطیل اما دفاتر ازدواج به منظور ثبت ازدواج بدون هر نوع مراسم و مجلسی باز بودند.

کرونا و جوانان

«احمد طالبی» معاون جوانان اداره کل ورزش و جوانان نیز که معتقد است کرونا نمی‌تواند تأثیری در پدیده ازدواج و جمعیت داشته باشد، در رابطه با مشکلات جوانان بعد از کرونا و تأثیر آن در ازدواج می‌گوید: ما قبل از این نیز با مشکل اشتغال به عنوان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های کشور در خصوص جوانان روبه‌رو بودیم و اکنون علاوه بر تحریم‌ها و اختلال در رشد اقتصادی، چالش مضاعف کرونا به تعطیلی مشاغل و از بین رفتن بخشی از ثروت کشور منتج شده است.

وی تأکید می‌کند: با وجود این که مسائل اقتصادی در زمینه ازدواج بی‌تأثیر نیست اما نمی‌تواند در ثبت ازدواج جوانان تأثیری داشته باشد و منجر به کاهش آمار ازدواج شود. معاون جوانان یزد: با وجود این که مسائل اقتصادی در زمینه ازدواج بی‌تاثیر نیست اما نمی‌تواند در ثبت ازدواج جوانان تاثیری داشته باشد و منجر به کاهش آمار ازدواج شود

معاون جوانان استان با اشاره به کرونا به عنوان فرصتی برای جوانان، خاطرنشان می‌کند: شاید ماجرای کرونا با وجود همه خسارت‌ها و مضراتش، فرصتی در اختیار جوانان باشد و جوانان بتوانند با استفاده از خلاقیت و تخصص خود بر مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا غلبه کنند.

وی با ارائه مصداقی در تأیید سخنان خود، می‌گوید: در حوزه صنایع‌ سنتی همه دچار مشکل می‌شوند اما مشاغلی که خلاقیت دارند می‌توانند در شرایط کرونا زده نیز به حیات خود ادامه دهند و جوانان خاص این حوزه هستند چرا که در این نوع مشاغل افراد مسن‌تر اصولاً مسیرهای قبلی را می‌پیمایند اما جوانان به دنبال راهکارها و اقداماتی متفاوت هستند.

وی اضافه می‌کند: انتظار می‌رود که متخصصان جوان بهتر بتوانند در این شرایط با قدرت بیشتری در حوزه مشاغل و صنایع پیش بروند و این مسئله در سال جهش تولید اهمیت بیشتری دارد.

طالبی با بیان این که مشاغل مبتنی بر اینترنت کمتر آسیب دیده‌اند، تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد در بحران کرونا مشاغل اینترنتی کمتر دچار آسیب شده‌اند که البته اغلب نیز جوانان در این حوزه فعالیت دارند.

وی در پاسخ به سوالی‌ مبنی بر میزان بها دادن دولت به جوانان با طرح سوال «بها دادن به چه معناست؟»، خاطرنشان می‌کند: دولت‌ها عوامل بسیار اثرگذاری در این خصوص نیستند، در عین حال در حوزه‌های کارآفرینانه و استارتاپی شاهد ارائه امتیازات خوبی از سوی دولت هستیم و امتیازات دیگری مانند معافیت مالیات، تسهیلات و تسهیل کردن مجوزها هستیم با این وجود انتظار حمایت‌های بیشتری در سال جهش تولید نیز وجود دارد.

این مسئول سال جهش تولید را گامی در ایجاد اصلاحاتی بهتر در ساختارهای مختلف به ویژه ساختارهای حمایتی جوانان برمی‌شمارد و یادآور می‌شود: در شاخص‌های ازدواج وضعیت اقتصادی یک متغییر به شمار می‌رود و به تنهایی نمی‌تواند در ازدواج‌ها تأثیر چندانی داشته باشد هر چند که مشکلات اقتصادی در زندگی مشترک افراد مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد که لزوما این مشکلات نمی‌تواند به طلاق نیز منتج شود.

خلاصه این که شاید کرونا افسارگسیخته به جان کشورمان افتاده است اما سال جهش تولید در این بحران، فرصتی را برای محک زدن جوانان و دولت فراهم کرده تا از تهدید کرونا به عنوان فرصتی مغتنم در توسعه کشور و اشتغال و رشد ازدواج‌ و جمعیت استفاده کنند.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها