صداسازی کروناویروس با نت‌های موسیقی

تصورات هنری در مورد کروناویروس جدید که موجب خانه‌نشینی و مرگ بسیاری از افراد شده دشوار است، اما برخی معتقدند موسیقی در هر چیزی حتی ویروس‌ها وجود دارد.

صداسازی کروناویروس با نت‌های موسیقی

محققان موسسه فناوری ماساچوست توالی اسید آمینه‌ها و ساختار پروتئین سنبله، عامل بیماری‌زا کووید-19 را به موسیقی تبدیل کردند تا به کمک آن بتوانند روشی در درمان و یا تولید واکسن بیابند.

نمایش اطلاعات با صدا، سونیفیکیشن نام دارد. هرچند ممکن است این ایده بیگانه، پیچیده و درونی به نظر برسد اما روند آن بسیار ساده است.

در مورد SARS-CoV-2 یا کووید-19 هر اسید آمینه در یک مقیاس موسیقی به یک نت منحصربه‌فرد تبدیل‌شده و کل پروتئین سنبله به یک ترکیب موسیقی تبدیل شده و این موسیقی توسط زنگ‌ها، رشته‌ها و فلوت‌ها نواخته شدند.

مارکوس بوهلر، استاد مهندسی این موسسه گفت: "درحالی‌که ما نمی‌توانیم اشیاء نانوسکوپی کوچکی مانند پروتئین‌ها یا مولکول‌های دیگر که تقریبا همه موجودات زنده ازجمله سلول‌ها، بافت‌ها و همچنین عوامل بیماری‌زایی مانند ویروس‌ها را تشکیل می‌دهند، مشاهده کنیم، اما الگوریتم محاسباتی ما امکان جلوه‌های ماده را شنیدنی کرده است.

محققان خاطرنشان کردند: این قطعه موسیقی از توالی اسیدآمینه و ساختار پروتئین سنبله، عامل بیماری‌زا کووید-19 ساخته شده است و فقط یک پروژه هنری نیست.

کروناویروس دارای پروتئین سنبله است که از طریق این سنبله‌ها به‌منظور تکثیر، مواد ژنتیکی را به سلول‌های میزبان تزریق می‌کند.

محققان امیدوارند که این شکل جدید دیدن یا شنیدن پروتئین‌های ویروسی به دانشمندان کمک کند تا مکان‌هایی پیدا کنند که پادتن‌ها یا داروها بتوانند به سنبله‌های کروناویروس متصل شوند و آن را از بین ببرند.

ممکن است این روش نسبت به سایر روش‌های متداول تحقیق در مورد پروتئین‌ها، مانند مدل‌سازی مولکولی، شهودی‌تر باشد. به‌عنوان‌مثال، توالی صوتی پروتئین سنبله کروناویروس می‌تواند از طریق پایگاه داده پروتئین‌های ترشح‌شده دیگر نیز انجام شود، تا بتوان پشتیبان‌های رایج آن را یافت و یک دارو یا یک واکسن برای مقابله با آن ایجاد کرد.

منبع: ایسنا

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها