دولت آسیب «کرونا» به فرهنگ و هنر را ندید؟/ کسر مالیات از «تفکر»!

مدیرعامل خانه تئاتر نسبت به نادیده گرفتن مشاغل هنری در لیست مشاغل اعلام شده از سوی دولت که درگیر تعطیلی‌های ویروس کرونا شده‌اند و همچنین کسر مالیات بر ارزش افزوده از تئاتر، انتقاد کرد.

دولت آسیب «کرونا» به فرهنگ و هنر را ندید؟/ کسر مالیات از «تفکر»!

به گزارش خبر فوری، شهرام گیل آبادی مدیرعامل خانه تئاتر در خصوص جای نگرفتن مشاغل هنری از جمله تئاتر در میان فهرست مشاغل پرریسک و متضرر شده به دلیل تعطیلی‌های پیش آمده برای جلوگیری از ویروس کرونا در لیست اعلام شده از سوی دولت و همچنین معاف نشدن فعالیت‌های تئاتری از مالیات بر ارزش افزوده، به خبرنگار مهر گفت: دیروز (سه‌شنبه) وقتی لیست منتشر شده از سوی دولت در خصوص مشاغل تعطیل شده در دوران کرونا را بدون قید مشاغل بخش فرهنگ و هنر که جزو اولین بخش‌هایی بود که تعطیلی کرونا را متحمل شد و به قطع جزو آخرین بخش‌هایی هم خواهد بود که در فضای آشکار اقتصادش و فعالیتش را آغاز خواهد کرد، دیدم، از این وقاحت مسئولان دولتی تعجب کردم!

وی یادآور شد: حتی در جنگ جهانی دوم به عینه می‌توان دید که کشورهای درگیر جنگ نظیر آلمان و انگلستان در بدترین شرایط، بودجه فرهنگی خود را کاهش نداده‌اند. متأسفم امروز چنین فرایندی را شاهدیم آن هم در حالی که شعارمان این است که انقلابمان انقلابی فرهنگی بوده و داعیه‌دار در رأس امور بودن فرهنگ هستیم اما کوچکترین توجهی به فرهنگ و هنر نداریم.

مدیرعامل خانه تئاتر با بیان اینکه شئون این بی‌توجهی به فرهنگ و هنر به شدت گسترده است، افزود: اینکه تعریف مشخصی به لحاظ شغلی در یک فرآیند فرهنگی و هنری نداریم و در شرایط که جامعه دچار مشکل و گرفتاری شده تکلیف مشاغل مختلف هنری، حقوق ایام بیکاری و حقوق از کار افتادگی شان مشخص نیست، بیمه تأمین اجتماعی شان در حداقل و نازل‌ترین سطح خودش برایشان مشخص و مقرر شده است، همچنین مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده آن‌ها کسر می‌شود؛ این‌ها از جمله شئون بی‌توجهی به فرهنگ و هنر در جامعه ما است.

فرهنگ و هنر را به مهلکه اقتصادگرایی سوق ندهیم

گیل آبادی معتقد است همه فشارها به یقین به سمتی است که پویایی لازم را در زمینه فرهنگ و هنر نداشته باشیم و این روند به خاطر ترس مسئولان از انتقاد و جستجوگری و کنش‌گری در حوزه معرفت است و این نوع نگاه جز اینکه فرهنگ و هنر را روز به روز نحیف تر کند و فرهنگ و هنر را به مهلکه اقتصادگرایی سوق دهد، چیز دیگری ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره کسر مالیات بر ارزش افزوده از فعالیت‌ها و اجراهای تئاتری، تصریح کرد: از تفکر و هوا که نمی‌توان مالیات بر ارزش افزوده گرفت! هنرمندان در حوزه معرفتی خود فکر کرده و آن را تبدیل به عمل می‌کنند، برای توسعه فکری جامعه خودشان مبارزه و جستجوگری می‌کنند؛ این کنش‌گری در هیچ کجای دنیا شامل مالیات بر فرآیند و مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شود.

این مدیر عرصه تئاتر ادامه داد: اگر دقت لازم وجود داشته باشد غاطبه هنرمندان با توجه به بررسی‌های انجام شده زیر ۲۷ میلیون تومان در سال درآمد دارند و این یعنی اینکه مالیات به آنها تعلق نمی‌گیرد.

جامعه را نمی‌توان با اقتصاد نجات داد

گیل آبادی متذکر شد: مالیات بر ارزش افزوده در کشور ما حربه‌ای شده به دست کسانی که تصورشان بر این است که با اقتصاد می‌توان جامعه را نجات داد در صورتیکه اگر می‌شد جامعه را با اقتصادزدگی نجات داد باید این اتفاق در سیاست زدگی ایجاد شده در جامعه نیز رخ می‌داد ولی شاهدیم که سیاست زدگی چه لطماتی برای جامعه ما به همراه داشت.

مدیرعامل خانه تئاتر با اشاره به اینکه اهل مسئولیت اقتصادی با عواقب این نوع نگاه ماتریالیستی که در فضای کشور ما باب شده آشنا نیستند و نمی‌دانند به لحاظ فرهنگی چه بلایی بر سر جامعه می‌آورد، یادآور شد: این نوع نگاه ویژه و خاص فرهنگ ما را به سمت نابودی حرکت می‌دهد و بدون شک کسی که مالیات بر ارزش افزوده و مالیات‌های مستقیم را بر فعالیت‌های فرهنگی و هنری غالب می‌کند با تبعات فرهنگی آن آشنا نیست.

وی در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: مطمئنم عقلایی در کشور وجود دارند که بتوانند تبعات این موضوع را بررسی کنند اما این عقلا بسیار نحیف هستند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که باید حامی حقوق هنرمندان باشد نحیف تر از قدرت‌های اقتصادی در کشور هستند. اگر روزی شاهد باشیم که مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده بر فکر، معرفت و اندیشه وضع شود یعنی زندانی برای جامعه ساخته‌ایم و لطمه جدی آن را مانند سیاست زدگی ایجاد شده در جامعه، خواهیم دید.

گیل آبادی در پایان تأکید کرد: فرهنگ به مانند هوا برای جامعه است و اگر فرصت نفس کشیدن در هوای تازه را از مردم بگیریم مطمئنا همه را مسموم می‌کنیم.

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها