آلزایمر و رویای شبانه ارتباط مستقیم با هم دارند؟

همه‌ی ما به‌خوبی می‌دانیم افرادی وجود دارند که ادعا می‌کنند هرگز رؤیا نمی‌بینند یا به‌ندرت رؤیا می‌بینند. اکنون محققان می‌گویند این دست افراد ممکن است شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های شناختی از جمله آلزایمر داشته باشند.

آلزایمر و رویای شبانه ارتباط مستقیم با هم دارند؟

به گزارش خبر فوری و به نقل از زومیت، محققان بر اساس این بررسی‌ها دریافته‌اند که خطر ابتلا به هر نوع زوال عقل در افرادی که دارای میزان خواب همراه با حرکات سریع چشم (REM، مرحله‌ای از خواب که اغلب فرد رؤیا می‌بیند) ۹ درصد نسبت به دیگر افراد بیشتر است. همچنین در این افراد، خطر ابتلا به آلزایمر تا ۸ درصد بیشتر است. دکتر متیو پاسه، محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه بوستون در آمریکا، می‌گوید: مراحل مختلف خواب ممکن است بر ویژگی‌های بیماری آلزایمر تأثیر بگذارد. نتایج مطالعه‌ی ما نشان می‌دهند که می‌توان با سازوکار خواب با حرکات سریع چشم، تا حد زیادی بیماری زوال عقل را پیش‌بینی کرد.

با وجود اینکه محققان می‌دانند بیماران مبتلا به زوال عقل با مشکلات خواب مواجه هستند؛ اما علت این موضوع یا نقش آن در بروز این مشکل هنوز به‌خوبی شناخته نشده است. چند ماه قبل هم این تیم تحقیقاتی در مطالعه‌ای دیگر دریافت که میزان ابتلا به زوال عقل در افرادی که به‌طور منظم بیش از ۹ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، نسبت به افرادی که خواب کمتری دارند، تا دو برابر بیشتر است. دکتر الیسون ایوانز، محققی از مؤسسه‌ی تحقیقات خیریه آلزایمر انگلیس، می‌گوید: دشوار است که بر اساس این مطالعه چنین استدلالی کرد. به این منظور نیاز به انجام آزمایش‌های بیشتر و دقیق‌تری است.

در همین حال، مطالعه دیگری نشان می‌داد که ممکن است با افزایش سطح لیتیوم آب آشامیدنی، از هزاران مورد بیماری زوال عقل جلوگیری کرد. دانشمندان دانشگاه کپنهاگ با بررسی میزان سطح لیتیوم طبیعی آب آشامیدنی ناحیه‌ای با جمعیت ۸۰۰ هزار نفر به این نتیجه دست یافتند.

این محققان متوجه شدند که در نواحی که سطح لیتیوم آب بالاتر است، میزان ابتلا به بیماری زوال عقل در مقایسه با افرادی با مصرف میزان کمتر لیتیوم، تا ۱۷ درصد کاهش یافته است. با این وجود این محققان هشدار داده‌اند که این ارتباط ممکن است به عوامل دیگر محیطی هم بستگی داشته باشد.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها