پیگیری دغدغه یک کشاورز برای دریافت حق گندم/ عضو کمیسیون کشاورزی: پرداخت 50 درصد مبلغ خرید گندم تا اوایل مهرماه

عدم پرداخت 50 درصد حساب کشاورزان بابت خرید تضمینی گندم توسط دولت، مشکلاتی را برای کشاورزان بوجود آورده است و عضو کمیسیون کشاورزی معتقد است که تا اوایل مهر ماه این مبلغ بدهی دولت به کشاورزان تسویه می شود.

پیگیری دغدغه یک کشاورز برای دریافت حق گندم/ عضو کمیسیون کشاورزی: پرداخت 50 درصد مبلغ خرید گندم تا اوایل مهرماه

به گزارش خبر فوری، در راستای خودکفایی گندم در کشور دولت موظف است گندم را از کشاورزان به صورت تضمینی بخرد و کشاورزان در این خصوص می بایست در سامانه غله کشور ثبت نام و گندم تولیدی خود را به تعاونی های تحویل دهند.

در این بین معضلاتی در خصوص نحوه تسویه حساب با کشاورزان وجود داشت که با حذف واسطه ها در حال حاضر پرداخت به صورت مستقیم به حساب کشاورزان گندم کار واریز می شود. اما طبق مصوبه دولت پول خرید گندم توسط دولت می بایست طی دو مرحله به حساب کشاورزان واریز شود. دو مرحله ای کردن پرداخت پول کشاورزان توسط دولت مشکلاتی را برای آنها بوجود می آورد که این امر باعث اعتراض کشاورزان گندم کار شده است.

یکی از مخاطبین خبر فوری در پیامی نوشت: من یک کشاورز هستم که هنوز پول گندم هایم را نگرفته ام، سه ماه میگذرد ولی هیچ کسی به فکر ما نیست و صدای ما به هیچ جا نمیرسد ، لطفاً این موضوع را برای ما قشر مظلوم پیگیری کنید.

طی تماس تلفنی خبرنگار خبر فوری با این کشاورز شهرستان جوین در استان خراسان رضوی، وی اظهار کرد: 31 خرداد ماه امسال گندم های امسال را تحویل دادیم و 50 درصد مبلغ گندم ها را به حساب ما واریز کردند.

وی در ادامه گفت : 25 تیرماه نیز قسمت دیگری از گندم هایمان را به شرکت تعاونی تحویل دادیم اما 50 درصد مبلغ اولیه خرید تضمینی گندم هایمان را هنوز پرداخت نکردند. در حال حاضر گندم ها را کیلویی 1300 تومان تعاونی ها از کشاورزان به صورت تضمینی می خرند و امسال ما 30 تن گندم به شرکت تعاونی تحویل دادیم اما در کل 13 میلیون تومان بیشتر به ما پرداخت نکردند.

وی گفت: در سال گذشته نحوه خرید تضمینی گندم به این گونه بود که آخر خرداد ماه گندم ها را شرکت های تعاونی تحویل گرفتند و حدود 2 ماه بعد 50 درصد اولیه را پرداخت کردن و این پول در مرداد ماه بود که دست کشاورزان را گرفت. اما 50 درصد الباقی هزینه گندم ها تا برج 8 سال گذشته طول کشید تا کل مبلغ گندم هایمان را پرداخت کنند.

وی بابت دیر کرد پرداخت مبلغ تضمینی گندم توسط دولت نیز گفت: قرار است که بابت دیر کرد پرداخت دولت مبلغی را پرداخت کنند اما معلوم نیست که مبلغ را چطور و چه زمانی پرداخت کنند.

این کشاورز با گلایه از نحوه پرداخت دولت تصریح کرد: طبق گفته های قرار است که در دو مرحله پول گندم های ما را پرداخت کنند مبلغی زمان تحویل گندم و بقیه مبلغ گندم های ما در زمان دیگری که مشخص نیست پرداخت می شود این روش پرداخت واقعاً به ما فشار می آورد زیرا ما با این پول اقساط و هزینه هایمان را پرداخت می دهند.

او تاکید کرد: طبق پیگیری که ما انجام دادیم در اهواز و استان گلستان و دیگر جاهای دیگر کشور به کشاورزان مبلغ پرداخت نشده است.

تا اوایل مهرماه دولت الباقی مبلغ خرید تضمینی گندم کشاورزان پرداخت می کند

در همین راستا عبدالله حاتمیان نماینده مردم درگز در گفتگو با خبرنگار خبر فوری در خصوص وضعیت پرداخت مبالغ تضمینی گندم توسط دولت گفت: طبق آخرین اطلاعی که بنده دارم بعد از تحویل گندم توسط کشاورزان 50 درصد مبلغ گندم تحویلی به حساب آنها واریز می شود.

وی در ادامه گفت : کشاورزان در زمان تحویل گندم در سامانه غله کشور اطلاعات شان ذخیره می شود و شرکت بازرگانی ایرانیان 50 درصد مبالغ را به حساب ایشان به صورت متمرکز واریز می نماید.

عبدالله حاتمیان در خصوص نحوه پرداخت دولت به کشاورزان اظهار داشت: خرید گندم در کل کشور 8 میلیون 800 تن به ارزش ریالی 11هزار و پانصد میلیارد تومان امسال توسط دولت صورت پذیرفته است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت طبق دستورالعملی در تاریخ 21 خرداد ماه سال جاری مقرر کرد که پرداخت به کشاورزان بابت خرید تضمینی گندم دو مرحله ای شود.

او در ادامه گفت: تا تاریخ 27 مردادماه امسال همه کسانی که گندم خود را تحویل داده اند 50 درصد مبلغ خرید تضمینی گندم توسط دولت به کشاورزان پرداخت شده است. و این اصلا امکان ندارد که 50 درصد را نگرفته باشند.

نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: امیدوارم تا اوایل مهرماه دولت الباقی مبلغ خرید تضمینی گندم کشاورزان را پرداخت نماید.

حاتمیان ادامه داد: من حتما این موضوع را پیگیری می کنم تا اوایل مهرماه مبالغ کشاورزان توسط دولت پرداخت شود تا کشاورزان ما بتوانند قرض ها و هزینه های خود را به موقع پرداخت تا سال زراعی خوبی را شروع کنند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها