روایتی عجیب از نحوه معاینه برای استخدام معلمی؛ « ما را برهنه کردند تا مطمئن شوند دوجنسه نیستیم»

هفته گذشته ماجرای لیست بیماری‌های ممنوعه برای کسوت معلمی منتشر شد، در همین راستا اما یک داوطلب شغل معلمی از ماجرای استخدامش روایت دیگری دارد.

روایتی عجیب از نحوه معاینه برای استخدام معلمی؛ « ما را برهنه کردند تا مطمئن شوند دوجنسه نیستیم»

سوگل دانائی - «بعد از آزمون کتبی نوبت به معاینه پزشکی رسید، تست دی ان ای، و گرفتن هزینه برای این تست جزو اتفاقاتی که از پیش به ما اطلاعی درباره آن نداده بودند، اتفاق بدتر اما دقیقا زمانی رخ داد که از ما خواستند برهنه شویم تا بتوانند اندام‌های ما را بدون پوشش ببینند...»

اینها صحبت‌های زنی به نام «گ.ز» است که بهمن ماه گذشته در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش استان خراسان رضوی شرکت کرد و با این شیوه معاینه عجیب و غریب روبه رو شد. این زن که اکنون سی و پنج سال دارد و مدت زیادی هم در دانشگاه تدریس پاره وقت می‌کرده، معتقد است که این شیوه معاینه اصلا صحیح نیست و امنیت را از زنان می‌گیرد. « گ. ز» که تمایل زیادی به مصاحبه نداشت بعد از لیست محدودیت‌های عجیب آموزش و پرورش که هفته گذشته منتشر شد بالاخره راضی به مصاحبه شد.

این معاینه عجیب چه معنایی دارد؟

وی همچنین در پاسخ به این سوال که علت این معاینه عجیب از جانب مسئولان چه بود گفت: «به ما گفتند که می‌خواهیم تشخیص دهیم که دوجنسه نباشید. که البته از نظر من این غیرمنطقی‌‎ترین کاریست که می‌توان برای تشخیص این مورد دانست.»

« گ. ز» همچنین تجربیات سایر داوطلبان کسوت معلمی را نقل کرد و گفت: «من به چشم خودم دیدم که زنی را بعد از پرداخت هزینه تست دی ان ای، بدلیل کوتاهی قدش از داشتن این شغل منع کردند. و یا فرد دیگری بدلیل شماره چشم بالایی که داشت نتوانست در مراحل بعدی شرکت کند.»

وی همچنین در اعتراض به این عمل عنوان کرد: «سوال من اینجاست که در کودکی ما هم معلم قد کوتاه بود و اینکه ما افراد را بنابر ظاهرشان قضاوت کنیم و برایشان محدودیت بسازیم پسندیده نیست.»

آیا این عمل قانونی است؟

همین هفته گذشته بود که آموزش و پرورش لیستی از بیماری‌های ممنوعه برای معلم شدن منتشر کرد؛ بد نیست که پیش از بررسی این لیست از مسئولان علت این نوع معاینه‌ را پرسید. همچنین گفتنی است که در هیچکدام از قوانین وزارت آموزش و پرورش چنین شیوه معاینه‌ای تبیین نشده است.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • مونس
    0

    هرچی در این دولت بشنوی بعید نیست

  • علژناز
    0

    این خانم تازه خیلی چیزا رو ندیده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها