دیده‌بان حقوق بشر: آمریکا به سرعت تحریم‌های ایران را کاهش دهد

دیده‌بان حقوق بشر از آمریکا خواست برای عملکرد بهتر ایران در روند مقابله با ویروس کرونا، به سرعت تحریم‌ها را کاهش داده و موارد معاف از تحریم را گسترش دهد.

دیده‌بان حقوق بشر: آمریکا به سرعت تحریم‌های ایران را کاهش دهد

سازمان آمریکایی دیده‌بان حقوق بشر امروز(دوشنبه ۱۸ فروردین) اعلام کرد، تحریم‌های اقتصادی گسترده ضد ایرانی آمریکا بر توان دولت در پاسخ مناسب به پیامدهای فزاینده شیوع بیماری کووید ۱۹ اثر منفی می‌گذارند. این سازمان حقوق بشری، از آمریکا خواست برای کاهش تحریم‌ها و افزایش مجوزهای موارد معاف از تحریم‌ها، اقدام فوری انجام دهد تا دسترسی ایران به منابع بشردوستانه حیاتی تضمین شود.

به نوشته تارنمای این سازمان، همزمان با افزایش شدید فشار روی نظام بهداشتی ایران، تحریم‌های اقتصادی آمریکا که منجر به محدودیت‌های بانکی بین‌المللی شدید شده‌اند، توان کشور برای تأمین مالی واردات کالاهای اساسی از جمله داروها و تجهیزات پزشکی را تا حد زیادی محدود کرده اند.

کنت راث، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر گفت: بد و سنگدلانه است که دولت ترامپ با محروم کردن ایرانیان از دسترسی به منابع پزشکی حیاتی مورد نیازشان به مشکلات آنها می‌افزاید.

طبق قوانین بین‌المللی، کشور یا ائتلافی از کشورها که تحریم‌های اقتصادی اعمال می‌کنند باید اثر آن روی حقوق بشر جمعیت مورد تحریم، به ویژه نیازهای زندگی از جمله دارو و غذا را در نظر بگیرند.

راث گفت: دولت آمریکا باید تضمین کند که تحریم‌های مالی تحمیل‌شده به ایران به وضوح و به شکل علنی به نوعی تفسیر شوند که انتقال همه اقلام مورد نیاز مردم ایران برای حفاظت از خود در مقابل ویروس کرونا را اجازه دهد.

دیده‌بان حقوق بشر به نقل از یک پزشک نوشت، کسب تجهیزات پزشکی لازم تحت تحریم‌ها بدل به امری دشوار شده است.

در حالی که دولت آمریکا معافیت‌هایی برای واردات بشردوستانه در نظام تحریم‌هایش ایجاد کرده، پژوهش دیده‌بان حقوق بشر در اکتبر ۲۰۱۹ به این نتیجه رسید که این معافیت‌ها در عمل توان جبران عدم تمایل شدید بانک‌ها و شرکت‌های آمریکایی و اروپایی را برای خطر کردن و قرار گرفتن در معرض اقدام حقوقی و تحریم ناشی از صادرات یا تأمین مالی کالاهای بشردوستانه به ایران نداشته‌اند.

از دی‌ماه پارسال و شیوع بیماری کووید ۱۹ در چین، تاکنون نزدیک به ۵۹ هزار ایرانی به این بیماری مبتلا شده، بیش از ۲۲ هزار تن بهبود یافته و بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ بیمار نیز جان خود را از دست داده‌اند.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها