بررسی خسارت‌های وارده به فضای کسب و کار ناشی از شیوع کرونا در خراسان رضوی

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی از تلاش برای احصاء عمده‌ترین چالش‌ها و خسارت‌های وارده به بخش‌های مختلف اقتصادی و فضای کسب و کار استان، خبر داد.

بررسی خسارت‌های وارده به فضای کسب و کار ناشی از شیوع کرونا در خراسان رضوی

علی اکبر لبافی با بیان این مطلب اظهار کرد: در فراخوانی به تشکل‌ها، بخش های مختلف اقتصادی، بنگاه های تولیدی و خدماتی و حتی دستگاه‌های دولتی متولی، از آن‌ها خواسته ایم تا مشکلات، خسارت ها و چالش های پیش روی محیط کسب و کار را (که به واسطه بحران ناشی از شیوع بیماری کرونا بزرو کرده اند) اعلام نمایند.

وی افزود:ماحصل جمع بندی این موارد، گزارشی جامع خواهد بود که به نهادهای متولی ارائه می شود. در گام بعد نیز راهکارهای پیشنهادی برای عبور از چالش های موجود را تدوین خواهیم کرد.

لبافی اظهار کرد: در فاز اول، بخشی از این مشکلات به شورای گفتگوی مرکز و اتاق ایران و حتی دستگاه‌های متولی در استان منتقل و پیگیری آن از طریق مراجع مختلف به کسب نتایج خوبی منتج شد. بعضی مساعدت‌های وعده داده شده از سوی دولت، ماحصل همین تلاش‌ها و پیگیری‌ها از سوی بخش‌های مختلف است.

رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با بیان اینکه میزان تاثیر شیوع کرونا ویروس بر روی بنگاه‌های اقتصادی متفاوت است، خاطرنشان کرد: اگرچه بعضی تدابیر جامع نظیر استمهال و مساعدت در خصوص بدهی‌ها، به کسب و کارها کمک می‌کند اما معتقدیم که باید با نگاهی موشکافانه‌تر و تخصصی‌تر به چالش‌های بخش‌های مختلف ورود کنیم. این نوع نگاه کمک خواهد کرد تا بعضی حمایت‌های ویژه و خاص برای بعضی بنگاه‌ها و رسته‌های اقتصادی تعریف شوند که چه بسا موثرتر و کارآمدتر خواهند بود.

به گزارش ایسنا و بر اساس اعلام روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، لبافی از توزیع یک پرسنامه‌ در میان فعالان اقتصادی، تشکل‌ها و کارشناسان امر خبر داد و گفت: به مدد این پژوهش، پیامدهای شیوع این بیماری و شدت اثرگذاری آن بر کسب و کارهای آسیب دیده بررسی می‌شود و برای آنها اولویت سنجی خواهیم کرد. عمده کسب و کارهایی که به طور ویژه در این تحقیق مدنظر قرار گرفته‌اند؛ در حوزه‌های گردشگری، تهیه و تأمین مواد غذایی، عمده فروشی و خرده فروشی‌ها، حمل و نقل و انبارداری، پیشتیبانی و لجستیک، صنایع خودرویی، وسایل نقلیه و قطعات، صنایع چوبی، سلولزی و نساجی، الکترونیک، ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارتباطات ، نفت، گاز،پتروشیمی،فعالیت های فرهنگی و تفریحی، نمایشگاهی و ... هستند.

وی تعدادی از مهم‌ترین فاکتورهای اثرگذار بر کسب و کارهای آسیب دیده ناشی از ویروس کرونا را بدین شرح برشمرد: این بحران عمدتا بر حجم اشتغال، میزان پرداخت دیون تامین اجتماعی، تسهیلات بانکی و... ، مقدار فروش ریالی و حجمی، میزان درآمد، حجم تولید کالا و خدمات (کمی)، هزینه های ثابت و متغیر و... اثرگذار است و بعضا در صورت عدم حمایت و رسیدگی، می تواند به تعدیل نیروی کار، کاهش تولید، ورشگستگی و تعطیلی بنگاه های اقتصادی در دوران پساکرونا بیانجامد.

لبافی خاطر نشان کرد: پس از شناسایی و دسته بندی عوامل تاثیرگذار بر فعالیت کسب و کارها در زمان شیوع و گسترش کرونا، یک بانک اطلاعاتی بر اساس نوع و حجم تاثیرپذیری از این بحران تهیه خواهد شد. تحلیل و تعیین شدت و دامنه تاثیرپذیری کسب و کارها از ویروس کرونا در پهنه های جغرافیایی (با تاکید بر وسعت، جمعیت، کارکرد اقتصادی- اجتماعی- فرهنگی) و بازه زمانی کنترل گسترش و شدت تاثیرگذاری آن، از دیگر مولفه های مورد بررسی خواهند بود.

رئیس دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی متذکر شد: جمع بندی اولیه نتایج ناشی از انجام مکاتبات و مذاکرات به منظور تکمیل این تحقیق، نشان می دهد که بحران ناشی از شیوع کرونا تاکنون بیش از همه بخش خدمات و گردشگری را متاثر از خود ساخته است چنانکه در برخی رسته‌ها از جمله مراکز اقامتی، خدمات تفریحی -گردشگری، آژانس‌های مسافرتی و... بر اساس ریسک‌های محیطی، عملیاتی و اجرایی، میزان خسارت وارده صد درصد بوده است. بخش صنعت و معدن به تبع، آسیب کمتری نسبت به حوزه خدمات را تجربه کرده است. کمترین آسیب نیز متوجه بخش کشاورزی بوده است. طبیعتا نتایج این تحلیل ها در ادامه، با جزئیات بیشتر و نگاه تخصصی تر تشریح خواهد شد.

وی گفت: اتاق بازرگانی خراسان رضوی به همین منظور، کمیته ویژه ای را (ذیل ستاد مقابله با کرونا) تشکیل داده و در حال رایزنی مستمر در این حوزه است.

منبع: ایسنا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها