عدم صدور فراخوان احزاب برای کمک به قرنطینه خانگی و مدیریت ویروس، نشانه ضعف نظام حزبی است

بحران کرونا در ایران / چرا احزاب سکوت کرده‌اند؟

از اول اسفند که ورود ویروس کرونا در ایران رسما اعلام شد، تا امروز 45 روز است که کشور درگیر یکی از مهمترین بحران های جهانی است. با این حال خبری از کمک احزاب برای حل بهتر این مساله غامض نیست.

بحران کرونا در ایران / چرا احزاب سکوت کرده‌اند؟

احزاب برای این شکل می گیرند که بتوانند در مسائل مختلف یک کشور دموکراتیک، راه حل هایی را ارائه داده و با کمک به نخبگان اجرایی، کشور را در مسیر درست تصمیم گیری قرار دهند.

در کشورهای توسعه یافته، احزاب دوشادوش دولت به تصمیم گیری بهتر در رابطه با مساله کرونا کمک کرده و از هواداران خود می خواهند تا ضمن همراهی با دولت، زمینه را برای کنترل بهتر این بیماری فراگیر فراهم کنند.

احزاب همچنین با کمک گرفتن از ظرفیت های کارشناسی خود، به دولتی که درگیر یک بحران همه جانبه است، کمک می کنند تا بتواند بهترین تصمیم را گرفته و به مدیران یاری می رسانند که این تصمیم را بهتر از همیشه اجرایی کنند.

با این همه آنچه در حال حاضر در کشور وجود دارد، سکوت همه جانبه احزاب و چهره های سیاسی در قبال ویروس کروناست. ویروسی که نه اصلاح طلب می شناسد و نه اصولگرا. در حال حاضر چهره های مشهور اصولگرا و اصلاح طلب، از محمدرضا خاتمی گرفته تا علی اکبر ولایتی و علی لاریجانی به کرونا مبتلا شده و برخی دیگر مانند حسین شیخ الاسلام و فاطمه رهبر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

احزابی که نمی توانند درباره مهمترین چالش پیش روی مردم راه حل ارائه دهند، چطور توقع دارند مردم در زمان انتخابات به آنها اعتماد کنند؟

در برابر این بحران فراگیر، راه حل احزاب چیست؟ احزابی که تا روز دوم اسفند که زمان برگزاری انتخابات مجلس یازدهم بود، انواع شعارها را برای رفع مشکلات مردم سرمی دادند، چرا در برابر یکی از فراگیرترین بحران ها که از سلامت تا معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده است، روزه سکوت گرفته اند؟

چرا احزاب با برگزاری جلسات مجازی و هم اندیشی با نخبگان، راه حل های بهینه برای عبور بهتر از این بحران ارائه نداده و چرا حتی احزاب همسو با دولت، مدیران اجرایی را در تصمیم گیری تنها گذاشته اند؟

به نظر می رسد که این سکوت بار دیگر نشان داد که نظام حزبی در ایران ناکارآمد بوده و از توان کافی برای رفع مسائل مردم برخوردار نیست. احزابی که نمی توانند درباره مهمترین چالش پیش روی مردم راه حل ارائه دهند، چطور توقع دارند مردم در زمان انتخابات به آنها اعتماد کنند؟

در زمانه ای که بحران کرونا، روزنامه ها را تعطیل کرده و احزاب هم با سکوت خود کمکی به حل مساله نمی کنند، تنها مدیران دولتی و شبکه های اجتماعی مانده اند که برای این درد، درمانی بیابند. شاید احزاب می دانند که هوادار زیادی در سطح جامعه ندارند تا مثلا با یک فراخوان، از هواداران خود بخواهند در خانه بمانند. با این وجود دستکم احزاب نخبگانی که هواداران زیادی ندارند می توانند با دعوت از متخصصان نزدیک به جریان سیاسی خود، باری از دولت برای حل مساله کرونا بردارند. اقدامی که هرچند دیر شده اما هنوز هم می تواند نشانه ای از حیات احزاب در ایرانِ کرونایی باشد.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 34
  • غ
    0

    بااین وضعیت کل دنیاکرونافروکش کنه ایجادادامه داره

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      سلام دوستان خود دولت کاره ای نیست تاچه رسد ب احزاب درایران حزب نداریم دوتا جناح داریم راست که همه کاره است .وچپ که هیچ کاره .با این قانون اساسی که داریم دولت وملت کاره ای نیستن که تصمیم بگیره

  • مصطفی غلامی
    0

    خودتونو سرکار گذاشتین یا مردمو؟!مگه ما حزب داریم

  • محسن رمضانی
    0

    همیشه در اوج بحران و گرفتاری مملکت و مردم احزاب مرده اند ،فقط زمانی که همه چیز روال عادی دارد ،احزاب خود نمایی میکنند .بنظر من احزاب منحل شوند و برای همیشه از شر این گروههای بی درد نجات یابیم .

  • ر.کریمی
    0

    سلام طبق معمول رای آوردن وبه هدفشون رسیدن حالا میگن گور پدر مردم

  • محسن
    0

    با سلام..چیز عجیبی نیست... کار همیشگیه..خرشان از پل گذشت دیگه.. ضمن اینکه احزاب اصلا در کشور ما ماهیت واقعی خودرا ندارد و صرفا یه تشکل برای جنگ های سیاسی و بهره برداری های سیاسی و اقتصادی برای خودشان یا گروههای وابسته به خودشان؛که فقط در ایام انتخابات و جهت جمع آری آرا بذار می شوند و فعال؛ که خروجی مفید اجتماعی برای اقشار مردم و حتی هواداران خود ندارند..بخصوص در بحرانها وزمانهای نیاز کشور..

  • خضر رستمی
    0

    سکو ت برای دفاع درهربحران مملکت برای هچ کس جایز نیست

  • majeed
    0

    اگه همون اول قم رو قرنطینه کرده بودین نیازی ب نظر ما نبود

    نظرات شما -
    • حسین شفیعی
      0

      آخه این کی باید برای مردم ایران جا بیفته که قم اولین جایی بود که اعلام کرد قبل ازون تهران هم درگیر بوده اما موردی اعلام نشده بود چطور بعد اون تعداد زیادی در تهران اعلام شدن که زمان ابتلاشونم چند روزی جلوتر از قم بوده اصلا بیخیال همه این حرفا فقط شعار نباشه همه جای ایران سرای من است

  • مهدی شاهمیرزایی
    0

    متاسفانه احزاب نه برنامه کاری دارند ونه برنامه اقتصادی ، احزاب در ایران تشکیل شده برای دیده شدن و نه برای خدمت ، متاسانه زمانی که دولت و مجلس فشل باشد و در زمان بحرانها تعطیل ، نمیتوان به احزاب دل خوش بود .. باز خدا را شکر تفکر امام راحل (ره) با تشکیل بسیج مستضعفین ... وحضور این مجموعه در همه عرصه هااااا..

    نظرات شما -
    • سام
      0

      البته آنها هم وظیفه شون انبارکردن داروها ومواد ضدعفونی کنندها وماکسها درانباره برای روزمبادای مسئولین وروحانیون

  • علی علیپور
    0

    احزاب فقط تشکیل شدن که منفعت کسب کنند، اون هم از راه حلال!

  • ...
    0

    جوری از احزاب حرف می زنند انگار واقعا در ایران حزب داربم. اگر حزب وجود داشت وصعیت مملکت بعد از ۴۰ سال ابن طور نبود که هر قورباغه ای برای خوداش کلانتری باشد

  • MB
    0

    ای بابا. دلتون خوشه! چون اکثرا سنشون بالاست، رفتند خونشون قرنطینه یه وقت نمیرن. #اول خودت بعدا کسی!

  • محسن هاشمی
    0

    سلام و خسته نباشید خدمت عوامل کانال خبرفوری من مخالف این حرف هستم. چون دکتر زاکانی درقم ازاول کرونا دربیمارستان هستند وکمک میکنند. دکتر مقتدایی ودکتر طغیانی در اصفهان باگروهای خود وجهادی مشغول کمک و ضدعفونی کردن معابر هستند

  • مهدی رمضانلو
    0

    سلام خوب شد بعد یک ماه ونیم تعطیلات بیدارشدی من بچه زنجانم توی مجتمع زندگی میکنم متاهلم مجتمع مارو هفته ای دو مرتبه همون بچه های پایگاه محله هیات ثارالله ضدعفونی کردن همونای که شما میگین برای هر کاری راه حل دارن اره دارن اینا همشون وسط میدونن نه مثل شما کثافتا تماشاچی راستی الان ازنونوایی میومدم توخیابون ماشینارو ضدعفونی میکردن

  • حسن زنجانی
    0

    احزاب وامدار افراد هستند پول می گیرند حرف می زنند شتیعه درست می کنند . الان نه انتخابات است نه کسی به آنها پول می دهد . در انتخابات ریاست جمهوری حتی دهدارها را هم به صحنه آوردند فامیل من از جمله کسی بود که فقط شایعه وقوع جنگ درست می کرد می گفت اگه فلانی انتخاب نشه حتما آمریکا به ایران حمله خواهد کرد اتفاقا در بین عوام تاثیر گذاشت .

  • ناشناس
    0

    مگر در ایران حزبی هم وجود دارد. همه به دو گروه تبدیل شده اند خودی و غیر خودی که خودی ها همان چاپلوسان هستند و غیر خودی منتقدان

  • امیر
    0

    ما فقط یاد گرفتیم بگیم مرگ بر آمریکا, کسی ک رفته رآی داده الان باید مث سگ پشیمون باشه چون رآی تو ایران یعنی اون طرف رو معروف کردی ملت خودتو بدبخت

  • احمدی
    0

    احزاب تو کشور ما فقط برای بودجه گرفتن و اختلاس فعالن

  • کاکا
    0

    ازدست احزاب غیر از نق زدن وسربار بودن چی برمیاد ضمنا بودجه هم نیاز دارن

  • شاهپور کریمیان
    0

    همیشه سر مردم کلاه میذارن چون کلا احزاب تو ایران برای قدرت گرفتن اشخاص و تجمع ثروت در جیب عده ای معلوم که خودشون رو از مردم بالاتر و بهتر میدونن شکل میگیرد

  • مسعود صالحی
    0

    احزاب مانند آن قبری است که مرده در آن نیست و شما باید فقط وقت تلف آن کنید و پول خرما را بدهید !!!

  • علی
    0

    هرچی بالا وپائین میکنی قشنگ مشخصه این ویروس دستاورد بسیار بزرگی برای چینیها داشت اونا من شک ندارم داروش وواکسن هم دارند این بازی کثیف چینیها بزودی بر ملا خواهد شد وبه عنوان جنایت کارهای جهانی معرفی خواهند شد

  • یک حاج قاسم سلیمانیم آرزوست!
    0

    از احزاب ما فقط دو کار برمیاد.اولین کار که خیلی حرفه ای بلدند و چپ و راست نداره،منکوب کردن طیف مقابل و خشک و تر حزب مخالف رو یکجا سوزاندن. در زمان انتخابات همه جور پرده دری میکنند. افراد رو بی حیثیت میگنند. دروغ و افتراو توهین اگر بنفع حزب متبوعشون باشه ،برای اهدافشون توجیه شدست.و در این میانه مدعی العموم و دستگاه قضایی مثل تماشاگران جنگ گلادیاتورها بصورت صامت فقط تماشا میکنند.و امان از آنچه بر اعتماد و رچان ملت وارد میشه!!! دوم تئوری پردازی های عجیب و غریب و مریخی!!! طوری درباره اقتصاد حرف میزنند که انگار در کل چهل سال گذشته،اونهارو بظلم و جور در تبعید نگهداشتن، و حزب مخالف اقتصاد کشور رو به قهقرا برده و اینها همچون سوپرمن با روشی که فقط خودشون بلدند میخوان اقتصاد رو نجات بدن،البته بر روی کاغذ. در حالیکه به لطف انتخابات، تمامی احزاب به نوعی در دولتها و مجالس شوراها دخیل بوده اند.هییییچ کس نمیتونه مدعی بشه تمام خرابیها تفصیر دیگریست. اقتصاد مرغ عزا و عروسی شده . بماند که بشخصه اعتقاد دارم احزاب کمترین تاثیرپذیری رو از فرامین و سخنان رهبر عزیز و بی نظیرمون دارند.اگر سخنان ولی فقیه مطابق نظرشون باشه برای کوبیدن طیف مقابل استفاده میکنند.اگر نظرشون عکس سخنان رهبری باشه،ایشون رو سانسور میکنند. صداقت، واقع بینی، وجدان و اعتقاد راسخ به معاد و فرامین الهی حلقه مفقوده ادبیات احزاب ماست. الان وقت خوبیست برای گرفتن ماهی«ما گفتیم دولت بده»از آب گل آلود استیصال مردم. معیشت و روان ملت برکه گل الود احزابه. همین و بس!!!

  • نصرت
    0

    تمارض رو بهترین راهکار می دونن یکی یکی قرنطینه میشن یه عده حتی جلسه آنلاین مجلس شرکت نداشتن چه توقعی میره ازین وجدان های خفته خدا به کادر درمان و آدمای دلسوزکمک می کنه وبالاخره که درمان کرونا کشف میشه ولی روسیاهی می مونه برا.....

  • Hamid
    0

    باسلام هیچ کسی دلش به حال مردم مظلوم ایران نسوخته.هر کسی دنبال منافع خودشه درواقع بهتره بگم هر کسی دنبال پرکردن جیب خودشه.چپی وراستی هم چرت وپرتی بیش نیست. مثال:چندروزی هست که سرحقوق کارگران ستم دیده دارن بحث میکنن آخرش چیشد؟؟هیچ یه مشت حرفای بیهوده که برای کارگر نه نون میشه نه آب. یه سوال؟؟ مگه کارگر شکم نداره؟مگه کارگر لباس نمیخواد؟مگه کارگر خونش کم رنگ تر از یه سری آدمای بی سرپای دوزاری که ما الان درسطح کشور میبینیم.بازهم متاسفم که ایرانی هستم.

  • محمدعلی
    0

    سلام پرسش کننده محترم این اظهر من الشمس است و این قصه سالهاست که ادامه دارد مگر شما در ایران زندگی نمی کنید؟ همیشه موقع انتخابات بوق و کرنا میکنند و فریاد یا ملت سر میدهند و موقع کار سر در لاک فرو میبرند و سکوت میکنند.

  • آرمان داداشپور
    0

    اینکه ساختار احذاب ما ناقص هست درسته اما این حرف راجب استان ماصدق نمیکنه دوست عزیز.در اردبیل کمیته جوانان جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا)به بحث مدیریت این اپیدمی ورود کرده و در هر باب که دانشگاه علوم پزشکی استان صلاح بدانند در حد توان کمک کردیم.البته اول در مرکز استان و در موضوع غربالگری و... شروع به همکاری کردیم و انشاالله ظرف چند روز آینده در شهرستان های مشگین شهر و پارس آباد هم شروع خواهد شد.اسناد فعالیت ها هم موجود میباشد.با تشکر

  • علی قدرتی
    0

    اذیتشان نکنین تو رو خدا تازه انتخابات تموم شده خسته شدن بزارین یکم استراحت کنن. یکی مث من 16 سال درس خوندم کارگر ساختمانی ام همونم بخاطر کرونا بستنش بخدا امروز پول نداشتم واسه خونه م نون بگیرم بعد این آقایون اونقدر شکمشون سیره که این چیزا حالیشون نیست چپیدن کنج خونه کرونا نگیرن شما رو خدا یه تکونی به خودتون بدین ما مردم گناه داریم بخدا

  • علی برکت ا...
    0

    اگه جایی دیدی گربه برای رضای خدا م.ش گرفت احزاب ما هم برای منافع مردم دفاع میکنند

  • صداقت
    0

    ماکه از احزاب کار خوبی که به سود مردم باشد تا به حال ندیده ایم،احزاب مردم رانردبان ترقی وبالا رفتن خود قرار داده اند وبس،،یک نفر فرا حزبی)((،،احمدی نژاد))داشیم که گردن کلفت ها از مردم گرفتنش

  • رنجبر
    0

    باسلام ۹۵ درصد احزاب درپیتین فرغن گذاشتن زمینو اومدن حزب درست کرون اینا برای دزدی واحتکاروپستو مقامو زمیخواریو گرفتن حقوق نجومیو مکیدن خون مردم حزب درست کردن ببینید چن تاشون برای بی بی سی فعالن کدوماشو ب جنگو جنگ زده ب سیل وسیل زده ب زلزله زده و.....کمک کردن پس بدر در کوزه هم نمیخورندو.......

  • فاربای
    0

    احزاب سکوت نگردند لال شده اند اگر احمدی نژاد پود پوست از سرش می کندند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها