طرح زوج و فرد خودرو از درب منزل اجرا می‌شود؟

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی گفت: یکی از الزامات طرح زوج و فرد خودرو از درب منزل داشتن حمل‌ونقل عمومی است و اتوبوس و مترو باید فعال باشد تا مردم بجای خودرو از این امکانات استفاده کنند.

طرح زوج و فرد خودرو از درب منزل اجرا می‌شود؟

سرهنگ حمیدرضا دهنوی در خصوص وضعیت تردد در شهر مشهد اظهار کرد: در حال حاضر تردد در شهر همچون روزهای قبل از ۱۳ فروردین است. از زمانی که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اعلام شده و ما خودروهای پرتردد را شناسایی و به آنان پیامک ارسال می‌کنیم، این موضوع تاثیر خود را تا حدودی گذاشته است؛ به این معنا که اگر در گذشته حدود ۶۰ درصد کاهش تردد داشته‌ایم و روز ۱۳ فروردین که به اوج خود رسید و به بیش از ۹۵ درصد رسید، الان کاهش تردد به ۶۰ تا ۶۵ درصد رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت ترافیک به وضعیت قبل از ۱۳ فروردین بازگشته و تردد نسبت به روز ۱۳ فروردین که روز خاص بود حداقل بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

دلایل مخالفت با طرح زوج و فرد خودرو از درب منزل

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی در رابطه با طرح زوج و فرد خودرو از درب منازل در مشهد بیان کرد: ما به دنبال این هستیم که تردد صورت نگیرد و فعلا تا پایان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که تا پایان هفته آینده ادامه دارد، این طرح کلا اعمال نخواهد شد و تاکنون هم اجرایی نشده است و دستوری مبنی بر اجرا به ما ابلاغ نشده است. این موضوع بستگی به شرایط دارد و باید ببینیم تصمیم‌گیری چه خواهد شد. ستاد مقابله با کرونا استان در این زمینه تصمیم‌گیرنده است. به ما ابلاغ شده زیرساخت‌های این طرح را آماده داشته و برنامه ‌ریزی در این باره صورت بگیرد.

دهنوی خاطرنشان کرد: نظر من این است که طرح زوج و فرد در این شرایط معنایی ندارد ما باید به مردم اعلام کنیم تا تردد نداشته باشند؛ نه اینکه مجوز دهیم امروز زوج و فردا فرد تردد داشته باشند. طرح‌زوج و فرد برای مواقعی همچون آلودگی هوا نیاز است که سبب کاهش تردد شود و آلودگی موضوعی مشخص است، اما ویروس کرونا نامشخص بوده و نمی‌دانیم چه زمانی به اتمام می‌رسد، چه زمانی تثبیت و چه زمانی کاهش پیدا می‌کند.

اجرای طرح زوج و فرد خودرو از درب منزل به کاهش تردد کمک نمی‌کند

وی اضافه کرد: ما به دنبال این موضوع هستیم که طرح زوج و فرد زمانی اجرا شود که تاثیر مثبت در طرح فاصله‌گذاری اجتماعی داشته باشد به نظر من این طرح نه تنها کمک نخواهد کرد بلکه به طریقی مردم مجاز می‌دانند که با خودرو پلاک زوج در روز زوج تردد کنند و تردد آنان از نظر قانونی مجاز تلقی خواهد شد؛ این موارد در طرح‌ها تاثیرگذار است.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی تصریح کرد: ما نباید به این موضوع یعنی اجرای طرح زوج و فرد ورود پیدا کنیم مگر اینکه شرایط خاصی ایجاد شود و تردد در سطح شهر افزایش پیدا کند تا ناچارا و ناگریز به این نتیجه برسیم که طرح زوج و فرد فعال شود ضمن اینکه این طرح الزاماتی نیاز دارد.

سرهنگ دهنوی گفت: یکی از الزامات طرح زوج و فرد داشتن حمل‌ونقل عمومی است و اتوبوس و مترو باید فعال باشد تا مردم به جای خودرو از این امکانات استفاده کنند که این موضوع در این شرایط جای سوال دارد زیرا با توجه به ویروس کرونا تجمعات باید کاهش پیدا کند و اتوبوس و مترو محل تجمع بوده و احتمال شیوع و گستردگی ویروس در این مکان‌ها بیشتر است که این موضوع خود مشکل‌زاست. در نهایت تاکنون به جمع‌بندی برای اجرای طرح زوج و فرد نرسیده‌ایم یعنی مسئولان به این جمع‌بندی نرسیده‌اند.

ارسال 450 پیامک به راننده‌های متخلف در روز طبیعت

وی در خصوص میزان تخلفات ثبت شده در روز ۱۳ فروردین ماه و از ابتدای اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه داد: روز ۱۳ فروردین با کمترین اعمال قانون ترافیک را مدیریت کرده‌ایم و بیشتر تذکر بوده و تقریبا ۴۵۰ تذکر پیامکی برای افرادی که با خانواده به سطح شهر با خودرو تردد داشتند، ارسال کرده‌ایم با این مضمون که تردد نداشته باشند زیرا تردد آنان غیرضروری محسوب می‌شود و در صورت تردد اعمال قانون خواهند شد.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی اظهار کرد: تلاش ما مدیریت با کمترین اعمال قانون است. در روز ۱۳ فروردین اپراتورهایی برای دوربین‌ها در نظر گرفته شد و تنها مواردی که ضرورت داشت اعمال قانون شدند همچون رانندگانی که به این موضوع توجه نمی‌کردند اما در مجموع اکثر مردم رعایت کردند و بدون اعمال قانون سطح شهر را ترک کردند که خوشبختانه روز ۱۳ فروردین به خوبی مدیریت شد.

سرهنگ دهنوی بیان کرد: در این روزها نیز اعمال قانون انجام می‌شود و خودروهایی که با پلاک غیربومی در سطح شهر تردد می‌کنند کنترل می‌شوند و اگر ساکن شهر مشهد نباشند، اعمال قانون خواهند شد اما سعی ما به تذکر است که خوشبختانه تاثیر خود را نشان داده است.

وی افزود: تذکر به افراد نیز به این شکل است که دوربین و همکاران ما به صورت میدانی شماره پلاک را اعلام می‌کنند و ما نیز شماره تماس افراد را از طریق دیتابیس‌ها استخراج و پیامک مورد نظر را برای راننده ارسال می‌کنیم که این موضوع نیز به شرایط بستگی دارد؛ به عنوان مثال روز ۱۳ فروردین ماه اعلام کردیم که کسی نباید در سطح شهر تردد کند اما تعدادی تردد داشتیم که بلافاصله برای آنان پیامک ارسال شد و اکثر مردم هم تذکرات ما را رعایت کردند.

رئیس پلیس راهور خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تنها درخواست ما از مردم رعایت کردن است تا ترددهای غیر ضروری کاهش پیدا کند. از امروز ممکن است شرایط تغییر پیدا کند و تعدادی ادارات احتمال دارد بازگشایی شوند اما انتظار ما کاهش ترددهای غیرضروری است تا همانگونه که بیماری تاحدودی در حال تثبیت است، انشاالله بتوانیم روند کاهش آن را طی کنیم و تا پایان هفته وضعیت بهتری نسبت به الان داشته باشیم.

منبع: ایسنا

2222

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها