درگیری مستقیم ایران و آمریکا نزدیک است؟

نیویورک‌تایمز: ترامپ مخالف اقدام نظامی در جریان همه‌گیری کرونا در ایران است

درگیری مستقیم ایران و آمریکا نزدیک است؟

دونالد ترامپ در یک سال گذشته بارها با پرهیز از اقدام نظامی،‌بسیاری را غافلگیر کرده است.

سه ماه پیش در سیزدهم دی‌ماه قاسم سلیمانی با دستور مستقیم دونالد ترامپ در عراق کشته شد. رئیس‌جمهور آمریکا چند روز قبل از اینکه خودروی حامل فرمانده سابق سپاه قدس و همراهان‌اش در حال خروج از فرودگاه بغداد هدف حمله‌های پهپادی قرار بگیرد، هشدار داده بود که آسیب دیدن نیروهای آمریکایی را تحمل نخواهد کرد.

حالا ترامپ در سیزدهم فروردین‌ماه، دقیقا سه ماه پس از کشته شدن تاثیرگذارترین فرمانده عملیات برون‌مرزی ایران، تهران را تهدید کرده که اگر نیروهای آمریکایی در جریان حمله ایران یا نیروهای نیابتی‌اش آسیب ببینند، بهای خیلی سنگینی پرداخت خواهد کرد.

تغییر آرایش نظامی ایالات‌متحده در عراق، استقرار چهار سامانه پدافند موشکی پاتریوت، ادامه حمله‌های راکتی گروه‌های شبه‌نظامی علیه منافع آمریکا در عراق و همزمانی هشدار ترامپ با گزارش‌های مربوط به سفر اسماعیل قاآنی، جانشین سلیمانی به عراق، گمانه‌زنی‌ها را در مورد یک درگیری قریب‌الوقوع تقویت کرده است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی در این زمینه به نقل از یک منبع آگاه ادعا کرده که انتظار می‌رود به زودی اتفاقی رخ دهد.

این روزنامه آمریکایی می‌نویسد،‌ واشینگتن اخیرا اطلاعات زیادی در مورد برنامه‌ریزی جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش برای انجام حمله‌هایی علیه نیروهای آمریکایی به دست آورده است.

ترامپ در جریان هدف قرار دادن سلیمانی نیز گفته بود که او در حال طراحی حمله‌های گسترده علیه منافع آمریکا بوده است.

اما الگوی رفتاری واشینگتن در قبال تنش‌های فزاینده یک سال گذشته با تهران (تنش‌هایی که در بهار امسال در خلیج فارس آغاز شد و تا پاییز به عراق رسید)، نشان می‌دهد که دونالد ترامپ در بحرانی‌ترین شرایط نیز از یک درگیری نظامی مستقیم با ایران پرهیز کرده است. هرچند این سابقه ضمانتی برای ادامه این رویکرد از سوی رئیس‌جمهور آمریکا نیست، همه‌گیری کووید-۱۹ در جهان و در راس آن ایالات‌متحده و ایران، احتمال یک درگیری تمام عیار در شرایط کنونی را کاهش می‌دهد.

اما همواره ریسک برخورد‌های محدود‌تر و مستقیم‌تر وجود دارد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به تهدید ترامپ در توییتر نوشت: «نباید با جنگ‌طلبان همیشگی گمراه شد. هیچ‌کس میلیون‌ها نیروی نیابتی ندارد. ما دوستانی داریم و تنها برای دفاع از خود وارد عمل می‌شویم. ایران آغاز‌ کننده جنگ نبوده، اما به آنهایی که چنین کنند، درس می‌دهد.»

این در حالی است که پس از کشته شدن سلیمانی و پاسخ موشکی هماهنگ شده جمهوری اسلامی، مرزها و حدود برخورد‌های احتمالی ایران و آمریکا در مقایسه با گذشته فراتر رفته است. از سوی دیگر کاهش ظرفیت‌های جمهوری اسلامی در عراق به دنبال حذف سلیمانی، تهران را ناگزیر می‌کند که از افزایش تهدید‌ها به عنوان ابزاری برای بازیابی نقش گذشته خود در معادله عراق و تنظیم مناسبات با آمریکا استفاده کند.

نخستین آزمون قاآنی در عراق

آسوشیتدپرس ساعاتی قبل از توییت ترامپ، گزارشی در مورد سفر قاآنی به عراق منتشر کرد. این خبرگزاری آمریکایی به نقل از مقامات عراقی دلیل سفر فرمانده سپاه قدس را ایجاد اتحاد بین رهبران سیاسی این کشور برای کمک به تشکیل دولت عنوان کرده است.

بنابراین گزارش قاآنی دوشنبه شب برای نخستین بار پس از کشته شدن سلیمانی به بغداد سفر کرد. سفر او در شرایطی انجام شد که در نتیجه شیوع کرونا در عراق پروازهای ورودی و خروجی متوقف شده است.

یک مقام عراقی به آسوشیتدپرس گفت که قاآنی در دیدار با مقامات عراقی از عدم تمایل سپاه و تهران به نخست‌وزیری عدنان الزرفی سخن گفته است.

بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این باورند که سفر قاآنی آزمونی برای سنجش توانایی‌های او در مقایسه با سلیمانی است. این در حالی است که قاآنی به زبان عربی کاملا مسلط نیست و با چهره‌های کلیدی روابط شخصی نزدیکی ندارد. در حالی که سلیمانی روابط بسیار گسترده‌ و تاثیرگذاری داشت که از آن برای حفظ اتحاد شیعیان در عراق استفاده می‌کرد.

به گمان بسیاری از تحلیلگران پس از کشته شدن سلیمانی مانور در صحنه سیاسی عراق دشوار‌تر شده و اختلافات بیشتری گروه‌های سیاسی و احزاب کرد ظهور کرده است.

سفر قاآنی به عراق که به طور رسمی اعلام نشد، در حالی انجام شد که آمریکا در حال استقرار چهار سامانه دفاعی پاتریوت در پایگاه‌های نظامی خود در عراق است. همچنین آرایش نظامی نیروهای آمریکایی در عراق نیز تغییر کرده است. گفته می‌شود که هدف آمریکا ادامه فعالیت موثر در عراق با شمار کمتری نیرو و تعداد محدودتری پایگاه‌ نظامی است.

مقامات تهران که بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق تاکید دارند، در مورد تحرک‌های اخیر ایالات‌متحده هشدار داده‌اند. روز گذشته عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تحرک‌های نظامی آمریکا در عراق را عامل بی‌ثباتی و شرایط فاجعه‌بار توصیف کرد.

با این حال ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، سنتکام می‌گوید استقرار سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت در عراق با چراغ سبز بغداد انجام شده است.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات بغداد از واشینگتن خواسته‌اند روند اسقرار سامانه‌های پاتریوت با کاهش شمار نیروهای آمریکایی در این کشور همراه باشد تا حساسیت جمهوری اسلامی برانگیخته نشود.

مخالفت ترامپ با اقدام نظامی در جریان همه‌گیری کرونا

نیویورک‌تایمز در گزارشی در مورد احتمال وقوع یک درگیری با استناد به یک نامه که ۲۷ مارس برای ترامپ ارسال شده، می‌نویسد:«دمکرا‌ت ها در مورد اقدام نظامی علیه ایران بدون مجوز کنگره به رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داده‌اند.»

این روزنامه آمریکایی با اشاره به اینکه حمله‌های اخیر در عراق می‌تواند تهدید اقدام نظامی آمریکا را به دنبال داشته باشد، به نقل از دمکرات‌ها می‌نویسد که دونالد ترامپ باید در مورد هرگونه تصمیم‌گیری برای استفاده از گزینه نظامی با آنها مشورت کند.

نیویورک‌تایمز در ادامه می‌نویسد که چهره‌هایی مانند مایک پومپئو،‌وزیر امور خارجه آمریکا به طور محرمانه برای انجام حمله‌های مستقیم‌تر علیه ایران به عنوان ابزاری برای بازگرداندن تهران پای میز توافق، فشار وارد می‌کنند. اما ترامپ شخصا با این توصیه مخالفت کرده و در مشاوره با تیم امنیت ملی به این نتیجه رسیده که حمله به ایران در زمان همه‌گیری کروناویروس، یک اقدام نامناسب به نظر می‌رسد.

این درحالی است که پومپئو و دیگر مقامات عالی‌رتبه دولتی از حجم حمله‌ها علیه نیروهای آمریکایی در عراق به ستوه آمده‌اند. به عقیده پومپئو، اقدام مستقیم‌تر علیه ایران می‌تواند این چرخه خشونت را شکسته و فضای جدیدی برای از سرگیری تلاش‌ها به منظور مذاکره با تهران فراهم کند.

به نظر نمی‌رسد همه‌گیری کرونا و سرنوشت نامعلوم انتخابات آمریکا فرصتی برای درگیری مستقیم با ایران باقی بگذارد، اما در صورت ادامه حمله‌هایی که به گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی نسبت داده می‌شود،‌ اقدامات قاطعانه‌تر ایالات‌متحده در مقابله با این گروه‌ها و منافع تهران در عراق دور از ذهن نخواهد بود.

منبع: ایندیپندنت

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 42
  • سام
    0

    سلام بابا بو حلوا ازتون میاد ما رو به حال خودمون بذارید جون اون زن سیغیاتون

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      فشارش به مابدبختها میاد

    • محمد
      0

      میبینم لشکر مریم اینجام هستن... سلام بزدل!!!

  • علی
    0

    حداقل جنگ بشه تا از این بی حوصله گی دربشیم چهار تا سرباز آمریکایی بکشیم

    نظرات شما -
    • بیطرف
      0

      باباتودیگه کی هستی دلاورپوشالی شیربی یال وکوپال همون سوراخی که خزیدی جات خوبه بمان

  • کاربر ناشناس
    0

    ترامپ کوچولو برو با کرونا فصقلی بجنگ تا خفت نکرده .

    نظرات شما -
    • منطق
      0

      جون‌مادرت برو دیکته یاد بگیر آبرومون رفت!

  • Ali
    0

    قدرت جمهوری اسلامی قائم به شخص نیست که با شهادت سپهبد سلیمانی تضعیف شود بلکه ناشی از ایدئولوژی انقلاب اسلامی یعنی همان گذشته سرخ (شهادت اباعبدلله (ع)) و آینده ی سبز (ظهور امام حاضر (عج)) است. اگر به روایات پیرامون حوادث نزدیک ظهور توجه شود سرزمین شامات دستخوش اتفاقات و حوادث زیادی خواهد شد. پس از سردار دلها تک تک جوانان این کشور سردار سلیمانی خواهند شد و وعده خدا محقق می شود انشاالله

    نظرات شما -
    • مفرد
      0

      بزک نمیر بهارمیاد) ( غمبزه وخیار میاد

    • کاربر ناشناس
      0

      مفرد، واقعا نمک نشناس هستی.جای نرم و گرم نشستی ، یاوه گویی می کنی.انشاالله آه مادر شهدا نابودت کنه.

    • مفرد
      0

      آخرنکبت تازه به دوران رسیده من که فکرمیکنی جای گرم ونرم نشستم اگرمن وهم سن وسالهای من نبودند توالان جولان نمیدادی ازشهیدان برای خودت کلاهی نساز چون اونها هن رزمهای من بودن توهنوز جنازه به چشم دیدی نه ندیدی ولی من درکوههای قصرشیرین وسومارومیمک جنازه هم رزنانی ودیدم که بدن شونو توی خاک کرده بودن وپاهاوپوتین های شون بیرون بود ولی جانمان راکف دست گرفتین وبرای خاک وطن ازجان هم دریغ نکردیم حالا تومیخواهی برای مامعلم اخلاق باشی بله ظلم ظلم است حالا میخوادازطرف صدام باشد یاآخوند باید درمقابل ظلم ایستاد

    • کاربر ناشناس
      0

      مفرد،ببین شمر هم نماز شب می خوند،جانباز جنگ صفین بود،ولی سر نوه پیامبر (ص) رو برید، به گفته شهید والا مقام شهید باکری رزمنده ها بعد از جنگ سه دسته اند.شما جز دسته اول هستی.خسرالدنیا و الاخره، تو با این طرز تفکرت و حرف زدنت به همون همرزات خیانت کردی!!!(باز هم بگم یا حوالتو بدم به آه فرزندان مدافع حرم).

    • Ali
      0

      مفرد جان... چقد شبیه افرادی هستی که جای مهر از عبادات طولانی رو پیشونیشوون مونده ولی آخر سر همه چیزشونو به باد دادن؟!!!! تو تاریخم امثالش کم نی...! کدووم طرفی هستی داداش؟

  • تمشکال
    0

    ترامپ اسراییل را فدای حماقت خود از درگیری همه جانبه با مقاومت و ایران نمی کند زیراقاطعیت ایران راتجربه و لمس کرده است این مانورهای امریکا در واقع نوعی تاثیر گذاری در روند انتخابات عراق و نیز تثبت خود در عین الاسد است ...

  • زاگرس انارانی
    0

    به نظرم خطر مسئولین منافق عراقی که با ما روراست نیستن ودر ظاهردوست ما ودر خفا دستشون توی دست امریکاست از خود آمریکا برای ما خیلی بیشتر است مسئولین ما باید حواسشون خیلی جمع باشد اگر همکاری این منافقان عراقی با دشمن نبود آمریکا شهامت ترور سردار شهید رانداشت قطعا با چراغ سبز این کوفیان زمان حضرت علی (ع)این اتفاق افتاد

  • جان
    0

    آمریکای جنایت کار که قاتل میلیونها مسلمان و انسان بی دفاع است باید از منطقه خارج شود تا تقاص خون حاج قاسم گرفته نشود خستگی در نبرد با آمریکا ادامه دارد

    نظرات شما -
    • U
      0

      آمریکا فقط منتظردستور ازطرف جنابعالی بود حتما اوامرشما را اجراخواهدکرد فقط یک کم دیردستورصادرکردی

  • کاربر ناشناس
    0

    خدا لعنت کنه قاتلین سردارمون رو روحش شاد

  • کریمی
    0

    جالبه ۸ سال یا صدام جنگ کردیم و کلی تلفات و خسارت دادیم هیچ اتفاقی نیافتاد آمریکا ضرف ۱۳ روز آمد انتقام ما را از صدام گرفت و حالا که آمریکا عراق را اشغال کرده و از طرفی یک خطر دیگر هم در افغانستان از بغله گوشمان رد داده و چقدر احساس شیر بودن میکنیم یادمان باشد پایگاه آمریکاییان را با موشک زدیم و ادعا میکنیم آمریکا از ترس ما باید منطقه را ترک کند یک روز در آرزوی این نباشیم حالت که ور عراق ماندی کمتر تلفات از ما بگیر فراموش نکنیم این آمریکا بود که عراق را تصرف کرد یادمان باشد ۸ سال با تمام قوا فقط دفاع کردیم در مقابل صدام یادمان باشد اگر صدام بود هنوز برای خودش قدرتی بود در مقابل ما

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      یه مقداری رو نگارش فارسی کار بکن.راستی آلبانی چه خبر، وطن دوست باشید. نه خائن به وطن.

    • یک پسر دانشجو
      0

      درسته ولی ما هر کجا و هرجا باشیم علی رغم مشکلاتمون باید به خاکمون تعصب داشته باشیم کاری که اختلاسگران و اقازادهای نجس با ملتمون کردن یه طرف مشکلات زندگی و تورم یه طرف ولی غیرت ایرانی هم یه طرف قضییه است چرا اروپا و امریکا و اجنبیا از زیاده خواهیشون عدول نمی کنن چرا ما تاابد ضعیف باشیم .ایا اگه کسی بهتون زور بگه وباج بخواهد شما چون ضعیفید باید تمکین کنید به خدا من مطالعه کردم و میگم جلوی زیاده خواهی بیگانه باید وایسیم خودمم به قران مشکلات زیادی ذارم ونسل سوخته ام ولی من کار خودمو میکنم تا درقیامت بدهکار کسی نباشم و دوس دارم مثل سایر کشورها مردمم حرفی برای گفتن داشته باشند و این یک اجماع میخواهد

    • حسین
      0

      کسی که دنبال جنگ است و دشمن را تحریک میکند خائن و نامسلمان است،ما تا وقتی در توهم قدرتمندی هستیم کوچک میمانیم

    • Sina
      0

      کابر حسین شما متوهمی که دشمن رو بزرگ می بینی... دشمنان ما احمقن...خواهی دید که چه گوری برا خودشون کندن

  • مصطفی‌طالبی‌‌مراغه‌
    0

    ترامپ‌لعنتی‌‌اگه‌نترسی‌بیا‌‌ماهمیشه‌اماده‌جنگیم ‌رهبرما‌تنها‌نیست‌؟من‌ارزودارم‌درراه‌خدا‌شهیدبشم‌؟ ترامپ‌‌لعنتی‌مثل‌سگ‌ازدورتر‌‌واق‌‌واق‌نکن‌اگه‌اورضه داری‌بیانزدیک‌لعنتی‌؟

    نظرات شما -
    • Ali
      0

      بشین بذارباد بیاد!برو دیکته یاد بگیر آبرومون رفت.

  • سرزمین شیران را سگان دوره کردند.
    0

    بارها تجربه کردیم که سگی که نمیتواند بجنگد ،و ترس در خود دارد ، با ابزار صدا کردن خود را قوی جلو میدهد ، حال آنکه ترس تمام وجودش را گرفته،کاری نمیتواند بکند ، و حال آنکه شیری که در مقابلش است ، اگر بخواهد ، آنی او را گرفتار خواهد کرد. این یک تمثیلی است از ، مقابله آمریکا و ایران است. آمریکا همیشه در طول تاریخ با ترس و البته با حیله و درویی در جنگها بوده ، به طوری که همیشه در مقابل با کشورهای قوی یا در پشت جنگ بوده و یا اگر در جنگ روبرو بوده با شکست مواجه شده ، و نکته بعدی آمریکا جز رسیدن به منفعت به چیز دیگری فکر نمیکند و حال برای کسب آن با تحرکات حیله آور و ، فریب زایی به جلو میرود ، که یا به آن نمیرسد و یا اگرهم میرسد با تلفات بسیاری آنهم اندک میرسد. آمریکا باید بداند که ایران کشوری نیست که به سادگی از خطر و یا آسیبدیدگی بگذرد و حال آنکه اگر آنها یک وجب بیایند و عمل کنند ، ایران ده وجب جبران خواهد کرد. پس بعید است جنگی روبرو انجام شود ، شاید یک درصد آنهم با حماقت .

  • دنا
    0

    حواستون به عراقیهاباشدچون فقرفرهنگی شدیددارن وخیانت کارهم زیادواجازه رسوخ ونفوذبه انهاندهیدوذات اکثرعربهامعیوب میباشد اگررعایت کنیدموفق میشوید

  • علی
    0

    یاخدا بزارید کرونا تموم بشه ی نفسی بکشیم

  • ضد ترامپ
    0

    ترامپ تو غیر از واق واق کردن چیز دیگه ای هم بلدی رو کن.ایران بیدی نیست که با امثال پستی مثه تو فرصت بده همون تو عراق و اسراییل کار تو و عناصر تروریستت را یکسره میکنیم.ترامپ تو سگ کی باشی که بخوای حتی فکرشو بکنی به ما حمله کنی.بترس از روزی که از چپ آ راست نظامیانت رو میکشم و تو نمیدونی از کجا خوردی بدبخت

  • امیر
    0

    سلام عزیزانی که دلشون برای بیگانه می تپه و دنبال مسخر کردن ایرانی و توان ایرانین خواهشا برن یه امار بگیرن ببینن که اجدادشون به کجاها وصل بودن

    نظرات شما -
    • Z
      0

      کاربر امیر بعیدمیدانم یک ایرانی دلش برای بیگانه به تپد که توحمله به اجداد مردم میکنی بهتره امثال شماهم برید ازوالده محترم یکتحقیق به عمل بیاورید

  • یک پسر دانشجو
    0

    قبل هر چیزباید بگم بنده بعنوان مدیر مسئول نشریه اولین ایرادم با کمال احترام به هیئت تحریریه خبر فوری اینه که بجای کشته شدن از لفظ شهادت سردار استفاده کنن بعد راجب این خبر باید بگم که درسته امریکا ابر قدرته و قطعا برما برتری نظامی و فناوری داره اما این یک طرف موضوع طرف دیگه اینکه ایرانی درکل تعصب عجیبی نسبت به وطنشون دارن ودر دفاع ثابت کردن حضور بیگانه رو در طول تاریخ نپذیرفته و نکته بعدی اینکه ایران از لحاظ پزیشن استراتژیکی در منطقه دست برتر داره وقطعا جنک های منطقه درچند سال اخیر تجارب نظامی ایران رو به پیروزی بسط داده و این شعار نیست و نکته مهم اینکه نقطه ضعف امریکا اسراییله که می خواهدبا توسعه خود نه تنها بر ایران و اعراب بلکه بر روس چین و هند احاطه کامل داشته باشد که به فرض اینکه انها منفعل عمل کنند اما ایران با زدن تمام پایگاها و اسراییل برای همیشه هر چند خسارت می بینیم به باج خواهی های امریکا پایان میدهد واگر ایران منفعل باشد تا ابد باید به امریکا باج دهیم

  • ایرج نامی
    0

    کاش جنگ بشه راحت شیم.خسته شدیم از بیکاری بی پولی جنگ ودعوا بخدا دیگه بریدم من دیگه

  • emami
    0

    ای کاش هرچه زودتر شروع بشه تادرس خوبی به تمام جهان که دشمن ایران هستن داده بشه

  • ح ن
    0

    بچه های خوب.... امریکا شیطان اکبر.... رو دست کم نگیرید خدا کنه جنگ نشه اگر شد همون بدبخت و بیچاره میشیم‌یه کرونا اومده توش موندیم

    نظرات شما -
    • کوروش
      0

      بله... واسه بعضیا مرغ همسایه همیشه غازه... ما در کنترل کرونا وضعمون از خیلی کشورها از جمله همین امریکا بهتره... چرا آیه یأس میخووونی؟؟؟

    • ناشناس
      0

      پاسخ به کوروش داداش من بهت توصیه می کنم که غیر از اخبار ایران یکم خبرهای جهانی رو هم دنبال کنی!! چون وقتی میزنی اخبار ایران جز تعریف از خودشان و بدبخت نشان دادن کشورهای دیگر از جمله آمریکا چیز دیگه ای نمی گن!!

    • تامی
      0

      خب شما می زنی رسانه اونا رو نگاه میکنی... اونا از خودشووون که بد تعریف نمی کنن داداشم! اتفاقا دائما مارو بدبخت نشوون می دن... همه هم باورشوون میشه چون پروپاگاندا دارن... پول دارن امکانات دارن تکنولوژی دارن... به راحتی واقعیت رو واروونه جلوه میدن داداشی.. کافیه شما یه نگاه به آمار بندازی... آمار مملکت خودموونم که بعضیا می گفتن درس نی توسط کارشناسان سازمان بهداشت جهانی تو تهران تایید شده... واقع بین باشیم... سرشکسته نباشیم بابا... ما خیلی حرف واسه گفتن داریم...

  • کاربر ناشناس
    0

    بایددرنظرداشته‌باشیم‌که‌عراق‌درجنگ‌ هشت‌ساله‌تقریبا‌هزارمیلیارددلار(دلار)به‌ کشورعزیزمان‌ایران‌خسارت‌وارد‌کرد.چندصد هزارنفر‌از‌عزیزانمان‌رابه‌شهادت‌رساند.هزاران‌ جانباز‌به‌جای‌گذاشت‌.چه‌بسیارخانواده‌هایی‌ که‌داغ‌دیدند‌وچه‌بسیارهزینه‌هایی‌که‌‌به‌ایران‌‌وایرانی‌تحمیل‌شد...البته‌ماایرانی‌ومسلمان هستیم‌‌ودردفاع‌ازدین‌ووطن‌عزیزمان‌ایران ازهیچ‌کسی‌وهیچ‌چیزی‌هراس‌نداریم‌وتاپای جان‌می‌ایستیم‌وباج‌به‌شغال‌نمیدهیم.ولی‌ بایددرنظرداشته‌باشیم‌که‌جنگ‌وخون‌ریزی ویرانی،فقروعقب‌ماندگی‌اقتصادی‌وعلمی‌و فرهنگی‌به‌بار‌خواهدآورد.ما‌درجنگ‌باامریکا نهایتاچندپایگاه‌نظامی‌این‌کشوردرمنطقه‌را میتوانیم‌هدف‌قراردهیم‌ولی‌امریکای‌لعنتی‌ میتواند‌بسیاری‌اززیرساختهای‌حیاتی‌کشورمان‌راازبین‌ببردبه‌نظرمن‌بایدواقع‌بینانه‌به ‌موضوع‌نگاه‌کنیم‌وازروی‌احساسات‌‌وهیجان نظرندهیم.البته‌که‌کوتاه‌امدن‌درمقابل‌امریکا سران‌این‌کشور‌رابی‌پرواتر‌وپرروترمیکندولی‌‌ جنگ‌بااین‌کشورنباید‌اولویت‌اول‌ماباشدو دیپلماسی‌فعال‌وارتباط‌‌گرفتن‌باجامعه‌بین‌ الملل‌میتواند‌گره‌گشاباشد.مخصوصاافراد‌ متخصص‌این‌امر‌درکشورماکم‌نیستند.به‌امید پیروزی‌وسرافرازی‌ایران‌وایرانی...

  • نسترن
    0

    تو این گزارش متن حتی یه بار ننوشتید سردار شهید سلیمانی اما چندین بار پشت سر هم‌ نوشتید کشته شدن سلیمانی

  • جعفری
    0

    ما باید هرچه سریعتر قوی بشیم این یعنی باید به سلاح اتمی دست پیدا کنیم تابازدارندگی ما نسبت به قوای نظامی آمریکا بالا برود باتقویت و افزایش بردموشکهایمان این پیام را به آمریکا بدیم که به بازی خطرناکی وارد شده چرا باید آمریکا روسیه چین فرانسه انگلیس اسرائیل حتی هند و پاکستان و کره شمالی سلام اتمی داشته باشن ما نداشته باشیم؟؟؟؟!!!!!!

  • امید
    0

    امیدوارم جنگ شروع بشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها