کرونا به روایت پیکاسو، داوینچی، مگریت و دیگران / عکس

ابراهیم حقیقی آثاری با موضوع بیماری کرونا را در فضای مجازی به نمایش گذاشت.

کرونا به روایت پیکاسو، داوینچی، مگریت و دیگران / عکس

شیوع بیماری کرونا و خانه‌نشینی اجباری برای کنترل این بیماری، فرصت خوبی را در اختیار بسیاری از هنرمندان قرار داده است تا با توجه به تعطیل بودن همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری، خلاقیت‌های خود را فارغ از گردآوری مجموعه یا سفارش‌های هنری به کار گیرند و آثاری را به وجود آورند که متناسب با شرایط روز و تحت تاثیر یک بیماری همه‌گیر هستند.

ابراهیم حقیقی طراح گرافیک، عکاس و مدیر هنری است که در چند دهه گذشته آثار بسیار زیادی از او بر جلد کتاب‌ها، مجلات، فیلم‌ها و... دیده شده است. حال در روزهای قرنطینه این هنرمند به خلق آثاری درباره کرونا پرداخته و برای این کار به سراغ آثاری شناخته شده از برترین هنرمندان تاریخ هنر رفته است.

او در روزهای گذشته بیش از ۱۵ اثر منتشر کرده است که بر اساس تابلوهایی از رنه مگریت، ونسان ونگوگ، ادوارد مونش، فرانسیسکو گویا، گرنت وود، فریدا کالو، پل سزان و لئوناردو داوینچی به وجود آمده‌اند. استفاده از یک اثر هنری شناخته شده برای خلق اثری با مضمون متفاوت، در تاریخ هنر دارای سابقه است و از شناخته‌شده‌ترین نمونه‌های آن می‌توان بهره بردن فرانسیس بیکن از نقاشی پاپ اثر ولاسکوئز یا تابلوی مارسل دوشان بر اساس مونالیزای لئوناردو داوینچی را نام برد.

کرونا به روایت پیکاسو، داوینچی، مگریت و دیگران / عکس

حال ابراهیم حقیقی هم آن‌طور که در صنایع ادبی رایج است به "استقبال" آثار هنرمندان دیگر رفته و در قالب اشعار آنها، شعر متفاوتی سروده است. او در تعدادی از آثار تغییر چندانی در اصل نقاشی به وجود نیاورده و تنها با استفاده از یک المان بسیار مطرح در این روزها، تابلو را به فضا و شرایط فعلی نزدیک کرده است. ماسک جراحی که بر دهان فریدا کالو قرار گرفته یا کارگران مزرعه ونگوگ که با ماسکی بر دهان در حال استراحت هستند، از این‌دست آثار هستند.

در تعداد دیگری از آثار شکلی که به عنوان ویروس کووید ۱۹ معرفی شده است، وارد فضای نقاشی‌ها شده است. سیب سبز معروفی که مقابل چهره مردان تابلوهای ماگریت قرار می‌گرفت اینجا تبدیل به ویروسی سبز شده است و در تابلوی "جیغ" ادوارد مونش، دلیل فریاد هراس‌انگیز مرد روی پل، حضور ویروسی است که بر سر او سایه انداخته است.

اما متفاوت‌ترین آثار این مجموعه مربوط به تابلوهایی از سزان و داوینچی هستند. در تابلوی طبیعت بی‌جان سزان دیگر اثری از ماسک و ویروس نیست، بلکه آنچه به چشم می‌آید اسپری مواد شوینده، صابون و دستکشی است که در کنار سیب‌ها و ظروف سزان روی میز قرارگرفته‌اند. در تابلوی بانویی با قاقم (Lady with an Ermin ) داوینچی جانوری را در دستان بانو قرار داده است و در اثر ابراهیم حقیقی با توجه به اخبار مطرح شده درباره عامل شیوع بیماری کرونا، این حیوان به مورچه‌خواری با فلس‌های سخت تبدیل شده است.

کرونا به روایت پیکاسو، داوینچی، مگریت و دیگران / عکس

نکته قابل‌توجه در این آثار وفاداری به سبک تابلوهای اصلی برای اضافه کردن عنصر جدید به تابلو بوده است. ماسکی که بر چهره کوبیستی اثر پیکاسو قرار دارد با همان خطوط ساده موجود در نقاشی کشیده شده است و زمانی که نوبت به طراحی‌های ظریف فرانسیسکو گویا می‌رسد بافت و رنگی متفاوت برای ویروس به کار می‌رود.

منبع: هنرآنلاین

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها