سبزه ها را در خانه ها گره بزنیم/ برخورد قاطع با متخلفان

۱۳ فروردین امسال با شیوع ویروس کرونا برای همه ایرانیان متفاوت از سال های گذشته در حال سپری شدن است، گیلانیان نیز امروز سبزه ها را با دعای سلامتی در خانه ها گره می زنند.

سبزه ها را در خانه ها گره بزنیم/ برخورد قاطع با متخلفان

۱۳ فروردین که در تقویم ملی کشور به عنوان روز طبیعت نامگذاری شده برای ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار است. هر ساله در آخرین روز از تعطیلات ایام نوروز مردم در این روز با حضور در طبیعت تلاش می‌کنند تا از آخرین ساعات تعطیلات در کنار خانواده، دوستان و نزدیکان استفاده کرده و انرژی لازم برای آغاز سال کاری جدید را ذخیره کنند. اما آنچه که نوروز و ۱۳ بدر امسال را برای همه ایرانیان متفاوت کرده حضور یک مهمان ناخوانده است.

ایرانیان همیشه به مهمان نوازی مشهور بوده‌اند اما این مهمان ناخوانده سلامت خانواده‌های ایرانی را نشانه گرفته و عده‌ای از هموطنان در این مدت درد و آلام بسیاری ناشی از این بیماری تحمل کرده‌اند. یکی از مواردی که از ابتدای شیوع این ویروس خطرناک در کشور از سوی مسئولان وزارت بهداشت و درمان تأکید و اصلی ترین راهکار قطع زنجیره انتقال آن نامبرده شده رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و ماندن در خانه‌های و عدم ترددهای غیر ضرور در شهرها و حتی بین استان‌ها بوده است.

یکی از اقداماتی که ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در روزهای گذشته مصوب و در محورهای ورودی و خروجی استان‌ها اجرایی کرد طرح فاصله گذاری اجتماعی با هدف قطع زنجیره انتقال این ویروس بود که در این طرح از ورود خودرو با پلاک‌های غیربومی به شهرها و استان‌های دیگر جلوگیری می‌شد. اجرای این طرح در بسیاری از استان‌های مجری اثرات مثبت فراوانی در زمینه کاهش تردد داشته است. اما با توجه به روز طبیعت، نگرانی مسئولان از عدم توجه مردم و حضور در تفرجگاه‌ها، پارک‌ها و مناطق جنگلی و سر سبز و خطر انتقال ویروس کرونا در این تجمعات سبب شد که این طرح امروز نیز با شدت و جدیت بیشتری از سوی مسئولان انجام شده و از تردد غیر ضرور شهروندان در سطح شهر جلوگیری و ورودی تمام مناطق تفریحی، پارک‌ها، سواحل و غیره… بسته و تعطیل شود.

استان گیلان نیز که با ورود این ویروس به کشور یکی از دو استان درگیر و کانون این ویروس خطرناک بود و در روزهای ابتدایی مراکز درمانی و بیمارستان‌های آن اعم از دولتی و خصوصی با حجم زیادی از ورود بیمار با علائم مشکوک به کرونا مواجه شده بود در این مدت جمعی از شهروندان و کادر درمانی و پرستاران خود را از دست داد، یکی از مراکز گردشگر پذیر و مسافر خیزی بود که این موضوع نگرانی مسئولان آن را از ورود مسافر و افزایش تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی و کمبود زیرساخت‌ها و تجهیزات و خستگی کادر درمانی و پرستاری در پی داشت و بارها و بارها مسئولان آن از طریق رسانه ملی، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری بر عدم پذیرش مسافر در تعطیلات نوروز تأکید کردند و از همان ابتدا محدویت‌های سخت گیرانه ای در محورهای ورودی و خروجی خود و برای جلوگیری از ورود مسافر اعمال کردند که نتایج آن نیز در روزهای اخیر با کاهش مراجعات مردم به مراکز درمانی و آمار ابتلاء به ویروس کرونا شاهد بوده ایم.

مسئولان گیلان از روزهای گذشته اعلام کردند که اجازه ترددهای غیر ضرور برای ۱۳ فروردین روز طبیعت را نخواهند داد و طرح فاصله گذاری اجتماعی را با قدرت و جدیت بیشتر در محورهای بین شهری نیز اعمال می‌کنند و از شهروندان نیز خواستند که همانند روزهای گذشته با مسئولان همکاری کرده و با پیوستن به پویش «در خانه می‌مانیم» سبب شوند تا وضعیت مطلوبی که تلاش‌ها و سختی‌های بسیاری برای آن کشیده شده ادامه دار بوده و حتی این استان بتواند به عنوان نخستین استانی باشد که این ویروس را مهار و کنترل کرده است.

سبزه ها را در خانه ها گره بزنیم/ برخورد قاطع با متخلفان

ممنوعیت تردد در محورهای گیلان در روز طبیعت

در همین زمینه سردار سرتیپ‌دوم عزیزاله ملکی فرمانده انتظامی استان گیلان در گفتگو با، ضمن تقدیر و تشکر از زحمات جهادی پزشکان، پرستاران و کادر درمانی بیمارستان‌های هدف بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا، ریشه‌کن شدن این بیماری را در گرو همکاری و مشارکت عموم مردم در اجرای توصیه‌های پزشکان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان دانست.

فرمانده انتظامی گیلان در ادامه با مؤثر دانستن اجرای طرح محدودیت تردد و فاصله‌گذاری اجتماعی در کاهش ۸۵ درصدی سفرهای نوروزی و بین شهری، از ادامه اجرای این طرح تا ۲۰ فروردین خبر داد و افزود: با توجه به لزوم تداوم اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تا کنترل کامل ویروس کرونا از شهروندان عزیزمان انتظار داریم در روز طبیعت از حضور در تفرج‌گاه‌ها، پارک‌ها و کلیه فضاهای عمومی خودداری کنند.

وی تصریح کرد: پلیس در روز ۱۳ فروردین برابر ابلاغیه کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا از تردد کلیه خودروها به استثنای خودروهای امدادی و حامل فرآورده‌های سوختی و فاسدشدنی در کلیه محورهای مواصلاتی استان جلوگیری خواهد کرد.

سردار ملکی ادامه داد: ورودی‌های استان گیلان بر روی مسافران و گردشگران بسته است و صرفاً افراد بومی ساکن هر شهر مجاز به ورود به آن شهر بوده و ورود افراد غیر ساکن اکیداً ممنوع است.

وی همکاری اکثریت شهروندان گیلانی در اجرای طرح‌های پیشگیرانه ویروس کرونا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: قطعاً دستیابی به نتیجه نهایی و مطلوب، با تداوم این همکاری میسر خواهد شد و نباید اجازه داد حضور در طبیعت همزمان با ۱۳ فروردین، منجر به بی‌اثر شدن اقدامات پیشگیرانه شبانه‌روزی دستگاه‌های گوناگون و تلاش‌های جمعی شهروندان در یک ماه اخیر شود.

سردار ملکی با تاکید بر ممنوعیت اتراق و برپایی چادر در تمامی فضاهای عمومی در روز ۱۳ فروردین ماه اظهار کرد: رویکرد پلیس در این خصوص، دعوت و توصیه شهروندان برای ماندن در منزل است اما مأموران انتظامی با آن دسته از افرادی که بدون توجه به پیامدهای منفی و خطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا در اماکن عمومی حضور پیدا کنند قاطعانه برخورد خواهد کرد.

فرمانده انتظامی گیلان تصریح کرد: برابر قانون، خودرو رانندگان متخلف به مدت یک ماه با دریافت کلیه هزینه‌های جانبی توقیف و جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای مالکان این خودروها اعمال خواهد شد.

سبزه ها را در خانه ها گره بزنیم/ برخورد قاطع با متخلفان

منبع: مهر

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها