چطور روزهای قرنطینه را برای کودکان شاد و بیادماندنی کنیم؟

فکر کنید ایام تعطیلات تابستان است بگذارید بچه ها تا هر ساعتی که می خواهند بخوابند و فرصتی برای یک خواب راحت و بی استرس داشته باشند.

چطور روزهای قرنطینه را برای کودکان شاد و بیادماندنی کنیم؟

روزهای قرنطینه معلوم نیست تا کی طول بکشد. برنامه روزمره زندگی که توریسم آنلاین نوشت:سال‌ها به روالش عادت کرده بودیم به هم ریخته است. بچه ها در خانه مانده اند و مادرها باید درس خواندن بچه ها را در خانه مدیریت کنند. آن هم بچه هایی که دوستانشان را نمی بینند از هیجان و قیل و قال مدرسه محروم شده اند، حوصله شان سر رفته و کلافه اند.

اما به این فکر کنید که قرنطینه فرصتی شده برای نزدیک تر شدن اعضای خانواده به یکدیگر .این فرصت را غنیمت بشمارید و سعی کنید نهایت بهره را از آنها ببرید.
در نظر بگیرید که بچه ها نه دیگر مدرسه می روند، نه باشگاه، نه پارک، نه کلاس زبان و کلاس های فوق العاده؛ کاری کنید که روزمرگی قرنطینه پر جنب و جوش و پویا شود. اما چه کنیم و چه نکنیم تا این روزهای کسالت بار به روزهایی پر خاطره تبدیل شود ؟

بگذارید هر کسی تا هر وقت دلش می خواهد بخوابد

مثل یک ناظم سخت گیر بالای سر بچه ها نایستید و برنامه خشک و سختگیرانه ای برای اجرا بر سرشان پیاده نکنید.
فکر کنید ایام تعطیلات تابستان است بگذارید بچه ها تا هر ساعتی که می خواهند بخوابند و فرصتی برای یک خواب راحت و بی استرس داشته باشند.

یک صبحانه ویژه آماده کنید

در این فرصت صبحانه مطلوبی درست کنید. کاری که در ایام مدرسه هرگز وقتش را نداشتید. یادتان هست با چه عجله ای بچه را برای مدرسه آماده می کردید ، لباس تنش می کردید تند تند برایش لقمه می پیچیدید تا او را به موقع به سرویس مدرسه برسانید؟ حالا کاملا خونسرد به کارتان برسید ، چون قرار نیست جایی بروید که دلهره سر وقت رسیدن داشته باشید.صبحانه ویژه ای تدارک ببینید و دور هم نوش جان کنید. از بچه ها بخواهید در جمع کردن میز یا سفره کمکتان کنند و اگر می توانند ظرف های صبحانه را بشویند.

وقت درس و مشق است

حالا سر حوصله بنشینید سر درس و مشق. در روزهای اول درس خواندن در منزل ، سرو کله زدن با بچه مدرسه ای ها آسان نیست اما نگران نباشید کم کم با هم هماهنگ می شوید . می توانید از نرم افزارها ی آموزشی استفاده کنید . به پست های ارسالی از طرف معلمان نیز توجه کافی داشته باشید. حوصله به خرج دهید و با بچه ها مهربان باشید .

یک ناهار لذیذ و مغز پخت به شرط سلیقه و قناعت

ناهار هم مثل صبحانه سر حوصله درست کنید . نمی گوییم خانه را به رستوران تبدیل کنید ،اما سعی کنید متنوع تر غذا بپزید. البته در نظر بگیرید روزهای قرنطینه است و قناعت پیشه کنید و سعی کنید که مواد غذایی موجود در منزل را با احتیاط و دقت مصرف کنید . از بقیه اعضا خانواده بخواهید کمک کنند و آنها را مشارکت دهید. خلاصه بعد از عمری روزهای شلوغ و هولپزی های اجباری سرحوصله به غذایتان برسید. بهانه ای هم ندارید نه قرار است کسی بیاید نه قرار است جایی بروید خودتان هستید و چهاردیواری اختیاری تان!

لنگر انداختن جلو تلویزیون ؛هرگز

حالا می رسیم به بعد از ظهر؛ زمانی که بزرگ و کوچک کاری ندارند . درس ها خوانده و مشق ها را نوشته اند. لطفا بچه ها را از سر خود باز نکنید. واگذار کردن آنها به تلویزیون یا گوشی و تبلت و گیم راهش نیست.

به فکر سرگرمی های تازه باشید
تصور کنید تا ۲ بعد از ظهر بچه ها درس و مشق شان تمام می شود حالا تا زمان خواب ۷ تا ۸ ساعت حداقل وقت اضافی دارند، اگر بخواهند در این مدت طولانی فقط و فقط چشمشان روی صفحه تلویزیون و تبلت باشد کم کم خسته شده و ناخواسته عصبی می شوند و استرسی که در خانه ایجاد می شود وضعیت قرنطینه را که خودبخود استرس زا هست بدتر می کند . به همین دلیل به فکر سرگرمی های تازه باشید.

چند پیشنهاد
بچه ها را به خواندن کتاب تشویق کنید. کاردستی درست کنید. اگر پازل در خانه دارید با آنها بچه ها را مشغول کنید. حتی می توانید صنایع دستی درست کنید. مثلا بافتنی کنید. بچه های کوچک حتی ۳ تا ۴ ساله ها به خوبی می توانند هنرهای دستی یاد بگیرند پیشنهاد می کنم بافتنی با انگشتان دست به آنها یاد بدهید. از این فرصت کنار هم بودن استفاده کنید و با بچه هایتان صحبت کنید . از آنها بخواهید از خاطرات مدرسه برای شما بگویند؛ از دلتنگی هایشان و از دوستانشان. با همکلاسی هایشان تماس بگیرید تا فرزندانتان با آنها صحبت کنند و دوستی هایشان را محکم کنند.

پروژه های نظم و ترتیب
شروع کنید به مرتب کردن اتاق بچه ها نظم دادن به کشوها و قفسه ها و حتی تغییر چیدمان و دکوراسیون. از بچه ها بخواهید خودشان مشارکت کنند . حتی در قبال انجام مسئولیت مرتب کردن منزل برای تشویق به آنها دستمزد بدهید .

کتاب های صوتی گوش دهید
کتاب های صوتی داستان و دیگر موضوعاتی که مورد علاقه فرزندتان است دانلود کنید و از او بخواهید گوش کند و شنیده های جذابش را برایتان تعریف کند.
بهرحال موقعیت عجیب و غریبی است بچه ها خانه هستند و چشم شان به شماست. در این شرایط مدیریت شما می تواند همه چیز را عوض کند و این روزهای پر استرس را به لحظاتی جذاب و به یاد ماندنی تبدیل کند. این روزها می گذرد از آنها خاطره بسازید.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها