طرح روسیه برای حذف نفت شیل آمریکا؛ آیا قیمت ۶۰ دلاری به بازار برمی‌گردد؟

برخی کارشناسان هدف اصلی روسیه از آغاز جنگ قیمتی با عربستان را حذف نفت شیل آمریکا می‌دانند؛ اما این فرضیه در صورت صحت تا چه حد عملی است و برای بازگرداندن بهای نفت به ۶۰ دلار سال پیش، چقدر مؤثر است؟

طرح روسیه برای حذف نفت شیل آمریکا؛ آیا قیمت ۶۰ دلاری به بازار برمی‌گردد؟

در حالی که بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد که محدوده قیمت قابل تحمل برای حوزه‌های مختلف نفت شیل آمریکا بین ۳۹ تا ۴۸ دلار قرار دارد، بهای هر بشکه نفت پایه آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی به کمتر از ۲۱ دلار رسید.

در چنین شرایطی، ایگور سچین از نزدیکترین متحدان ولادیمیر پوتین و مدیرعامل شرکت دولتی روس‌نِفت (Rosneft) اعلام کرد با خروج نفت شیل آمریکا از مدار تولید، بهای جهانی نفت بار دیگر به ۶۰ دلار صعود خواهد کرد.

این اظهارنظر آقای سچین از سوی برخی تحلیلگران بازار نفت به مثابه افشای دلیل مخالفت روسیه با پیشنهاد اخیر عربستان برای کاهش تولید نفت ارزیابی شد؛ اقدامی که به جنگ قیمتی میان دو کشور دامن زد و عرضه نفت دو کشور را همزمان با تبعات رکودی شیوع ویروس کرونا افزایش داد.

با این حال بررسی تعدادی از کارشناسان صنعت نفت آمریکا نشان می‌دهد که تحقق آرزوی روسیه مبنی بر ورشکستگی صنعت نفت شیل آمریکا چندان هم ساده نیست. نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد که محدوده قیمتی به دست آمده توسط رویترز یک میانگین است و در برخی حوزه‌های نفت شیل از جمله در دالاس قیمت تمام شده هر بشکه نفت ۲۳ دلار است.

همچنین وسعت حوزه و میزان سهولت استخراج نفت از آن نیز می‌تواند در کاهش قیمت تمام شده از طریق افزایش بهره‌وری تولید و بکارگیری فناوری رو به بهبود استخراج، نقش داشته باشد. در عین حال، اندازه شرکت‌ها نیز می‌تواند امکان کاهش هزینه‌ها سربار تولید را افزایش دهد؛ به طوری که شرکت‌های بزرگ صنعت نفت شیل آمریکا قادر هستند تا ۲۵ درصد از هزینه‌های عملیاتی خود بکاهند.

بنابراین با وجود تلاش روسیه برای حفظ سطح پایین قیمت نفت، هنوز برخی کارشناسان معتقدند که حذف نفت شیل آمریکا به عنوان مهمترین عامل تغییر معادلات جهانی نفت طی سال‌های اخیر، چندان ساده نیست و یا حداقل در کوتاه مدت ممکن نیست. چراکه به باور آنها صنعت نفت شیل آمریکا طی سال‌های گذشته به ویژه در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ نشان داده که انعطاف پذیری بالایی نسبت به کاهش هزینه‌ها دارد و با تطبیق پذیری نسبت به بحران‌ها همچنان می‌تواند نقش خود را در بازار جهانی نفت حفظ کند.

گذشته از این، تازه‌ترین گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹، آمریکا به طور متوسط روزانه ۷.۷ میلیون بشکه نفت از ذخایر شیل خود تولید کرده که این رقم معادل ۶۳ درصد مجموع تولید نفت این کشور بوده است. این در حالی است که شرکت هلندی ویتول که در حوزه تجارت نفت فعال است، پیش‌بینی کرده که تقاضای جهانی نفت تحت تاثیر تعمیق رکود اقتصادی ناشی از شیوع شتابان ویروس کرونا روزانه ۲۰ میلیون بشکه در روز (۲۰ درصد تولید فعلی نفت در جهان) کاهش یابد.

همچنین فرانسیسکو بلانش، تحلیلگر ارشد بانک آمریکا برآورد کرده که با ادامه شیوع ویروس کرونا و برقراری جنگ قیمتی میان روسیه و عربستان در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، جهان با مازاد عرضه ۹۰۰ میلیون بشکه نفت مواجه خواهد شد.

بر این اساس، برخی کارشناسان معتقدند که حذف کامل نفت شیل آمریکا از بازار نه تنها مشکل مازاد عرضه و کمبود تقاضا را حل نمی‌کند، بلکه توان وارد کردن شوک قیمتی به سمت ۶۰ دلار را نیز نخواهد داشت.

منبع: یورونیوز

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها