چوم سوزان؛ راهکاری کوتاه‌مدت برای مقابله با سرمازدگی

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری گفت: کشاورزان از دود سفید یا چوم‌سوزان به عنوان راهکاری کوتاه‌مدت برای دفع ضرر سرما از باغات خود، استفاده کنند.

چوم سوزان؛ راهکاری کوتاه‌مدت برای مقابله با سرمازدگی

حمیدرضا دانش در گفت‌وگویی با اشاره به سطح باغات استان به میزان 42 هزار هکتار، اظهار کرد: بهترین راهکار کوتاه مدت برای مقابله با سرمازدگی شکوفه‌های درختان در فصل بهار، استفاده از دود سفید که از سفال، پیشال یا پوست بادام بدست می‌آید، محسوب می‌شود و باید طوری آتش زده شوند که به صورت خفه کار کرده و دود سفید تولید کنند.

وی افزود: استفاده از پلار باغی (برای هر ۱.۵ هکتار یک دستگاه پلار باغی یا بخاری باغی و برای هر هکتار باغ، 40 عدد بخاری باغی استفاده شود) و یا استفاده از مولد باد یا چاهک معکوس از دیگر راه‌های کوتاه‌مدت به منظور مقابله با سرمازدگی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان احداث باغات در ارتفاعات و کاشت درختان دیرگل را از راه‌کارهای بلندمدت برای حفظ باغات از خطر سرمازدگی برشمرد و گفت: در حال حاضر برای احداث و توسعه باغات، باید از روش سرشاخه‌کاری که در دیتور کار جهاد کشاورزی استان قرار دارد، استفاده شود.

وی در ادامه از در اختیار قرار دادن نفت و گاز توسط شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به کشاورزان در استای جلوگیری از سرمازدگی باغات خبر داد و تصریح کرد: محموله نفت و گاز به صورت خارج از نوبت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد که مردم به مراکز متولی امر در هر شهرستان مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها