آیا مسکن در سال جدید گران می شود؟ / طرح اقدام ملی منجر به کاهش تقاضا در بازار

در سال ۹۹ به ویژه در نیمه دوم سال قیمت مسکن شاهد رشد ۳۰ درصدی خواهد بود.

آیا مسکن در سال جدید گران می شود؟ / طرح اقدام ملی منجر به کاهش تقاضا در بازار

یاسر لک رئیس اداره مطالعات اقتصاد مسکن استان تهران در گفت‌وگویی با بیان اینکه تا پایان پاییز شاهد رشد ۴۰ درصدی قیمت مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم گفت: طبق آمار‌ها و بررسی‌هایی که انجام شده در آذر ۹۸ قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در استان تهران به ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید که نسبت به آبان ماه رشد ۷ درصدی را نشان می‌داد.

لک با اشاره به اینکه قیمت مسکن در پاییز امسال در مقایسه با سال گذشته افزایش چندانی نداشته است گفت: در پاییز سال ۹۷ قیمت مکن رشد ۷۰ تا ۸۰ درصدی داشت و این در حالی است که امسال رشد قیمت‌ها حدود ۴۰ درصد بوده است.

او با اشاره به اینکه بازار مسکن از بازار‌های موازی مانند ارز، طلا و سکه اثر می‌گیرد، گفت: در بازار‌های اقتصادی میزان نوسانات متناسب با مسائل سیاسی و یا اقتصادی بسیار بالا است و خیلی زود تاثیر می‌پذیرد، اما این نوسانات در بازار مسکن با تاخیر انجام می‌شود و در مقایسه با بازار‌های دیگر اثرات خود را بسیار دیرتر نشان می‌دهد.

رئیس اداره مطالعات اقتصاد مسکن استان تهران گفت: در بازار مسکن اثرات اقتصادی و سیاسی بیشتر در بخش قیمت زمین، مصالح و دستمزد نشان می‌دهد و همین موضوع باعث می‌شود که قیمت مسکن در سایر بخش‌ها بیشتر افزایش یابد.

او با اشاره به اینکه در زمستان امسال اتفاقات چندان تاثیرگذاری در اقتصاد کشور رخ نداده است، گفت: در ۳ ماه گذشته شاهد رکود چشمگیری در بازار مسکن و همچنین کاهش خرید و فروش بودیم به طوری که آمار‌ها نشان دهنده کاهش ۵ تا ۶ درصدی قیمت‌ها در این بازار است.

لک با اشاره به اینکه بازار مسکن در سال ۹۸ در مقایسه با سال گذشته دچار نوسانات کمتری بوده است، گفت: در این بازار قیمت‌های مسکن رشد چندانی نداشته، اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که میزان تنش و نوسانات قیمتی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۸ بسیار بیشتر بوده است.

رئیس اداره مطالعات اقتصاد مسکن استان تهران به بازار مسکن در سال آینده هم اشاره کرد و گفت: در سال آینده علاوه بر موضوعات اقتصادی از جمله قیمت ارز، طلا و سکه شاهد موضوع جدیدتری از جمله شیوع ویروس کرونا هم هستیم که اثر بسیار زیادی در بازار مسکن بر جای خواهد گذاشت.

او افزود: به نظر می‌رسد که تا پایان التهابات این ویروس بازار مسکن دچار تغییرات چندانی نشود و ما در نیمه اول سال ۹۹ متناسب با نرخ تورم شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی و سایر نوسانات مسکنی باشیم.

لک با اشاره به اینکه نرخ تورم عمومی در سال ۹۹ حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد است گفت: در طول چند سال گذشته قیمت مسکن متناسب با تاثیرات اقتصادی و نرخ‌های تورم عمومی دچار افزایش قیمت شده است و همین موضوع در نیمه اول سال ۹۹ هم ادامه خواهد داشت.

رئیس اداره مطالعات اقتصاد مسکن استان تهران با اشاره به اینکه بازار مسکن در نیمه دوم سال ۹۹ اثرات خود را نشان خواهد داد گفت: در نیمه دوم قیمت مسکن رشد ۳۰ درصدی را شاهد خواهد بود و در صورتی که اتفاقات و نوسانات دیگری در این بازار ایجاد شود به طور قطع قیمت مسکن افزایش بیشتری را خواهد داشت.

او با اشاره به اینکه در یکی دو ماه گذشته ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن باعث کاهش حجم تقاضا خواهد شد، افزود: این طرح بیشتر مربوط به واحد‌هایی با متراژ متوسط و در شهر‌های کوچک و تهران تاثیر خواهد داشت.

لک افزود: حداقل طرح اقدام ملی مسکن در ۲ سال آینده به مرحله بهره برداری خواهد رسید، اما در طول ثبت نام این طرح باعث کاهش تقاضا می‌شود.

رئیس اداره مطالعات اقتصاد مسکن استان تهران افزود: ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی بخشی از عرضه و نیاز متقاضیان اقشار ضعیف و متوسط جامعه را پاسخگو خواهد بود، اما با توجه به ثبت نام حدود ۱ میلیون نفر در این طرح بخشی از تقاضا در سال ۹۹ کاهش خواهد یافت.

او با اشاره به اینکه اجرای طرح اقدام ملی مسکن باعث کاهش قیمت مسکن نخواهد شد، گفت: اقداماتی که از سوی دولت در حوزه طرح اقدام ملی مسکن انجام می‌شود نقش موثری در تثبیت ثبات قیمتی خواهد داشت و دولت باید بتواند با اجرای این طرح قیمت‌ها را ثابت نگه دارد.

لک با اشاره به اینکه طرح اقدام ملی مسکن در شهر‌های کوچک و برخی از کلان شهر‌ها تاثیر مثبتی خواهد داشت گفت: امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ اجرای این طرح در برخی از شهر‌های جدید به مرحله اجرایی برسد چرا که آثار روانی که این طرح در بازار مسکن برجای می‌گذارد باعث کاهش ورود دلالان و کاهش حجم تقاضای مسکن خواهد شد که آثار آن را می‌توانیم در تثبیت قیمت‌های مسکن مشاهده کنیم.

رئیس اداره مطالعات اقتصاد مسکن استان تهران تصریح کرد: در ۲ نیمه سال ۹۹ اتفاقاتی رخ خواهد داد به طوری که در نیمه اول این بازار درگیر شیوع ویروس کرونا خواهد بود که این خود باعث ایجاد رکود در معاملات خواهد شد، اما در نیمه دوم سال این بازار به دلیل رفع شیوع ویروس کرونا با تورم و افزایش حداقل ۳۰ درصدی قیمت‌ها رو به رو خواهد شد.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • ح
    0

    بازار مسکن با وجود کرونا .آغاز بکار مجلس یازدهم و متعاقبا آن دولت کارآمد دیگر بعنوان کالای سرمایه ای جذابیت نداشته قطعا با سقوط قیمت شدیدی مواجه خواهد شد مضافا مالیات بر عایدی سرمایه بتبع آن اخذ مالیات از املاک و خانه های خالی از عوامل گشوده سقوط ملک خواهد بود..

  • نال
    0

    یه عده دلال و بنگاهی نمیدونن چی جوری تبلیغ گرونی بکنن تو این اوضاع و احوال مریضی که مردم فقط به فکر اینن که جون سالم به در ببرند مگر دیونن بیان اون آپارتمان فرسوده های چرک و چیلیای شمارو بخرن.... حالا هی تبلیغ کنین

  • ایرانی
    0

    این نخبه ها از قوطی کدام عطار میان بیرون.؟

  • رحیم
    0

    سلام واقعا من اکثرسایتها ونظرات اکثراقتصاددانان ودکترا واساتید دانشگاه را دراین چند ماه دیده ام قریب به اکثر انان اعلام کرده اند که مسکن به دلیل جهش غیر معقول قیمت درسال ۹۷ و۹۸ درسال ۹۹ مسکن در رکود عمیق فرومیرود ومسکن به طور قطع ویقین ریزش شدید قیمت خواهد داشت حال ویروس کرونا این نظرات راتسریع نمود من نمیدانم چرابعضی دلالها یا غیردلالها اصرار دارند القا نمایند که مسکن دراینده چند درصد گران خواهد شد؟ واقعا اگرمسعولین این مصاحبه ها راپیگیری نمایند دقیقا به ادرس دلالها وبساز بفروشها خواهند رسید خلاصه با وجود جهش شدید قیمت در دوسال قبل وجود کرونا وحضور نمایندگان جدید مجلس یازدهم روز عزای دلالهای مسکن ومحتکرین مسکن فرارسیده وقیمتها ریزش شدیدی خواهند داشت باتشکر

  • محمدرضا
    0

    سایت محترم خبرفوری باسلام؛ ضمن تشکر از اگاهیوتنویرافکارعمومی توسط شما نظرات اقای لک نظرات بنگاههای اژانس مسکن وساختمان سازهاست چراکه عموم اقتصاد دانان اعلام نموده اند که مسکن به دلیل افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت برای ۴ یا ۵ سال دررکود عمیق فروخواهد رفت واین رکود باعث ریزش قیمتها میشود درسایت خبرفوری نظر استاد عبده تبریزی چندین روزقبل منتشرشده بود مبنی بر کاهش شدید قیمت مسکن حال دراین بازار کرونایی که یک معامله هم صورت نگرفته این امارهای جناب لک چطورتهیه شده؟ کما اینکه نمایندگان منخب مجلس یازدهم دوسه نفراز انان درمصاحبه ها که حتما شماهم مطلع هستید اعلام نموده اند که یقینا مسکن با رکود غیرتورمی وکاهش قیمت مواجه خواهدشد فکرکنم دلالان مسکن ومحتکران مسکن این روزها خیلی پریشان احوال هستند وباید درک کنند ناراحتی های ان کارمندی که با پس انداز وقرض و،،،،،، براثر اعمال غیر انسانی این دلالها وبسازبفروشها که شرمنده خانواده هستند وناتوان از تهیه یک مسکن ۴۰ متری انشاالله دوران سوداگری ودلالی مسکن به پایان رسیده

  • همه فن حریف
    0

    کارمندهاهم به کمک دلالهای مسکن امده اند وخودرا کارشناس مسکن جامیزنند تاملکهایاحتکاری دلالها به فروش رود اقاجون جوابنمیده کرونا نمیگذاره

  • M
    0

    100%

  • ایرج محمدی
    0

    توی این اوضاع شیوع کرونا هیچکس دیگه پول به پای خونه نمیده. وقتی امید به زنده موندنمون کم است و احتمالا این ویروس کارمون را میسازه دیگه خونه میخوایم چکار ؟ خونه قیمتش افت زیادی خواهد کرد..این آقای لک هم فکر کنم کلی آپارتمان آماده فروش داره که از افزایش قیمت حرف میزنه

  • بینام
    0

    کافیه برید دنبال خونه خریدن تابفهمید قیمتها چیه ویک ریال هم کمتر نمیدن خریدن خونه دیگه مث یک رویا شده رکودو این حرفها هم فقط شعاره چون درعمل کاری ازدستشون برنمیاد

  • ف ا
    0

    بیچاره شدیم این چه وضعیه مسئولین یه فکری به حال مستاجرین بکنن بخدا بریدم هر روز قیمت خونه میره بالا مگه ما چقدر درامد داریم خونه ها دست ثروتمندان ودلالان است اونا درامد کم ندارن که بفهمن ما چی میکشیم

  • لادن
    0

    ایثسایت خبرفوری من ازاین کامنت مرتیکه دلال که شماره تلفن داده ودرسایت نظرات تبلیغ ملک وگرانی ملک کرده شکایت میکنم خودت نگاه کن ببین چه پیامی رامنتشرکردی

  • قاسم
    0

    ببخشیدا این همه کارشناس تحصیلکرده دانشگاهی ودکترای اقتصاد وجود داره انوقت یاسر لک چگونه کارشناس مسکن است؟ اگربنگاهدار است که طبق قانون تجارت دلال محسوب میشه واستحضار دارید که دلال جماعت کارشناس نیست دلال درصدد درست کردن شایعه گرانی است تا از اب گل الود ماهی بگیرد ولی مردم ایران مردم فهیمی هستند واز متن مصاحبه ها میفهمند که طرف چکاره است وچه هدفی داره من نظرات اکثر اساتید دانشگاه ودکترین اقتصاد را درمورد اینده بازارمسکن خوانده ام همه انان میگویند مسکن در عمیق ترین رکود فرو رفته وریزش قیمت مسکن قطعی وحتمی است لذا به حرف دلالها مردم توجه نمیکنند با سپاس

  • رضا
    0

    لطفا این خبر را از صفحه خبر فوری حذف کنید خودم از چندین کارشناس مسکن خوندم 99مسکن ریزش قیمت داره این اقا معلومه خودش دلال هستش

    نظرات شما -
    • مسعود عبدالله پور
      0

      نه برادر..گرانی ارز و دلار..انتظارات تورمی در اقتصاد ایران...گران کردن خدمات شهرداری از پروانه تا...گرانی مصالح بنایی اهن و کالاهاای مصرفی در ساختمان ..گرانی اب و برق و گاز یک واحد مسکونی...گرانی کارگر و معمار...و از همه بدتر کمبود مسکن ...کروناا و هزار دلیل دیگر در مملکت ما برای ارزانتر شدن مسکن و گران نشدن دلیل خوبی نیست چون این مملکت معیارهااش اقتصادیش سالم نیست و سرطان گرفته و رو به نابودیست و دلالان نیز نسبت به مسکن به چشم کالا و سرمایه نگاه میکنن نه کالای مصرفی و تحلیل شده .‌موفق باشی

  • مسعود عبدالله پور
    0

    ارزانتر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها