بستر قانونی برای عزل ترامپ/ او «خُل‌وضع» است

طبق ماده ۲۵ قانون اساسی آمریکا، اگر معاون رئیس‌جمهور و اکثریت اعضای کنگره اطمینان حاصل کنند که رئیس‌جمهور قادر به بهره‌گیری درست از اختیارات و انجام درست وظایف خود نیست، می‌توانند او را برکنار کنند.

بستر قانونی برای عزل ترامپ/ او «خُل‌وضع» است

طرح الزام دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به معاینه کامل که وضعیت روحی و روانی او را هم شامل می‌شود، به مجلس نمایندگان ایالات متحده ارائه شده است.
به گزارش دویچه وله، هدف از ارائه این طرح "حصول اطمینان از سلامت و ثبات روانی دونالد ترامپ" می‌باشد.

در پیش‌نویس این طرح که توسط نماینده کالیفرنیا ارائه شده، آمده است که در صورت اثبات عدم تعادل روحی-روانی ترامپ، "مایک پنس" (معاون رئیس جمهور) و سایر اعضای کابینه باید او را برکنار کنند.

این طرح -به‌گفته طراح آن- بر اساس اصل ۲۵ قانون اساسی آمریکا پیشنهاد شده و هدف از آن، رسیدن به این نتیجه است که آیا استرس مشغلات ریاست‌جمهوری، یک بیماری ذهنی و روانی را در ترامپ تشدید کرده، به‌گونه‌ای که به کاهش کنترل او بر رفتارها و واکنش‌هایش منجر شده است؟ یا اینکه یک اختلال عاطفی و احساسی چنان بر وی اثر گذاشته که قادر به انجام درست وظایفش نیست؟ و آیا ترامپ کلا از ثبات روحی و احساسی برخوردار است؟


خبرگزاری اسپوتنیک نیز از قول پیشنهاددهنده این طرح نوشت: «رفتارها و سخنان ترامپ بسیار عجیب و نگران‌کننده است و به‌نظر می‌رسد او در مراحل اولیه زوال عقل و جنون به‌سر می‌برد.»


گفتنی است بر اساس ماده ۲۵ قانون اساسی آمریکا، اگر معاون رئیس‌جمهور و اکثریت اعضای کنگره اطمینان حاصل کنند که رئیس‌جمهور قادر به بهره‌گیری درست از اختیارات و انجام درست وظایف خود نیست، می‌توانند او را برکنار کنند.
برای این کار دوسوم آرای هردو مجلس کنگره (نمایندگان و سنا) الزامی است.
خیانت، فساد و جنایت‌های سنگین هم از جمله دلایل دیگری هستند که برکناری رئیس جمهور را تسهیل می‌کنند.

در ایام رقابت‌های انتخاباتی آمریکا و پیش از انتخاب شدن ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور نیز یکی از نمایندگان دموکرات کنگره با تهیه طوماری اینترنتی، خواستار معاینه او به علت بروز علائم اختلال روانی موسوم به "خودشیفتگی مفرط" شده بود.
به نوشته روزنامه ایندیپندنت، ده‌ها هزار شهروند آمریکایی طومار مزبور را امضا کرده بودند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها