معلمان دانش‌آموزان را از محیط‌ زیست متنفر نکنند

مدیرکل دفتر آموزش محیط‌زیست گفت: «کتاب “انسان و محیط‌زیست” برای نخستین بار است که با تعامل سازنده وزارت آموزش‌وپرورش و سازمان حفاظت محیط‌زیست تهیه‌ شده و قرار است از ابتدای سال تحصیلی پیش رو هر هفته به مدت دو ساعت برای دانش‌آموزان تمامی رشته‌های تحصیلی پایه یازدهم کشور تدریس شود».

معلمان دانش‌آموزان را از محیط‌ زیست متنفر نکنند

به گزارش خبر فوری به نقل از گُلوَنی ، سال‌هاست که گفته می‌شود کودکان و نوجوانان امروز، مدیران فردا هستند. اما تاکنون، تمهیداتی برای آموزش آینده‌سازان جامعه توسط سازمان‌های متولی دیده نشده است. دوره نوجوانی که می‌تواند زمانی برای شناختن خود و مهارت‌آموزی باشد، اما در مدارس ما تبدیل می‌شود به سال‌های اندوختن محفوظاتی که کمتر به درد زندگی شخصی و جامعه می‌خورند. عمر نوجوانان در استرس کنکور، سوخت شده و قبولی در کنکور برای خیلی‌هایشان تبدیل به دغدغه‌ای فرسایشی می‌شود.

واقعیت این است که مدارس ما محلی برای آموختن مهارت‌های زندگی به دانش آموزان نیستند. رفتار درست با محیط‌زیست هم یکی از مهارت‌هایی ست که هر چه در سنین کمتر، به افراد آموخته و تقویت شود، احتمال بیشتری هست تا با محیط‌زیست، مسئولانه‌تر و بهنجارتر رفتار کنند.

اقدام دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت آموزش‌وپرورش، باوجود تأخیر بیش‌ازحد، بااین‌حال ارزشمند است. اقدامی که البته این سؤال را در ذهن ما شکل می‌دهد که آیا دبیرانی که قرار است خودشان ابتدا آموزش‌های لازم را ببینند و بعد تدریس کنند، آیا محیط‌زیست را مهم می‌دانند؟ اگر زنگ محیط‌زیست، شبیه زنگ ورزش زمان ما شود که می‌گفتند ریاضی و فیزیک، مهم‌تر است آیا کسی هست که اولویت این درس را به آنها یادآوری کند؟ و پرسش دیگر اینکه این دو ارگان دولتی، چه برنامه‌ای برای آموزش محیط‌زیست به دانش‌آموزان مقاطع دیگر دارند؟

امیدواریم این اقدام دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط‌زیست و آموزش‌وپرورش، از روی شتاب‌زدگی و یا رفع تکلیف نباشد و این کار، گامی روبه‌جلو برای حفاظت محیط‌زیست باشد. از آنجایی که شیوه آموزش هر مفهومی، از خود آن مفهوم مهم‌تر است بنابراین اشتباهات احتمالی در تدریس، جبرگرایی و نبود مشارکت فعال و خلاقانه، حتا می‌تواند باعث زده‌شدن و یا تنفر دانش‌آموزان شود.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها