سنگ و سیل؛ حکایت نوروز امسال و پارسال مازندران

بهار ۹۸ سیل در مازندران مشکل ساز شد و هنوز شماری از خانوارها با این حادثه غم‌انگیز دست‌وپنجه نرم می‌کنند و بهار امسال نیز با سقوط سنگ از ارتفاعات سوادکوه در استان آغاز شد.

سنگ و سیل؛ حکایت نوروز امسال و پارسال مازندران

نوروز پارسال سیل در مازندران خانه‌تکانی کرد و شهروندان مناطق مختلف استان با این مهمان ناخوانده همخانه شدند و بسیاری نیز خانه و کاشانه‌شان را از دست دادند.

سیل درواقع از ۲۸ اسفندماه شروع شد و در روزهای نوروزی نیز موج دوم سیل استان را درنوردید و خرابی ۶۵۰۰ مسکن، تخریب ۹۲ هزار هکتار از مزارع و باغات، تخریب نقطه‌ای ۵۲ کیلومتر راه روستایی، شستگی کیلومترها مسیر رودخانه و خانه‌به‌دوشی مردمان سیل‌زده تنها بخشی از سناریوی همیشگی سیل در مازندران است.

همچنین سیل کسب‌وکار دو هزار واحد صنفی و هزار قالیبافی، چند واحد معدنی و صنعتی را در مازندران تعطیل کرد و دارهای قالی را برچید. سیل مرحله اول مازندران علاوه بر اینکه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت مالی برجا گذاشت، جان چند هم استانی را نیز گرفت و شش خانواده مازندرانی را داغدار کرد.

هنوز مازندران مشغول خرابی‌های سیل اول بود که شامگاه ۱۲ فروردین پارسال، تلار در سوادکوه خروش کرد و رانش و سیلاب دست‌به‌دست هم داد، خط ریلی را از کار انداخت و چهار ساختمان حریم رودخانه را آوار و تمام مازندران را برای امدادرسانی به سمت زیرآب بسیج کرد.

اگرچه سیل بهاری تراژدی تلخی را در استان برجای گذاشت اما با حضور بسیج و سپاه، گروه‌های جهادی وامدادی، ترنم همدلی برای بازسازی مازندران شکوفا شد و بخش زیادی از خسارت‌ها با همدلی مردم رنگ باخت

اگرچه سیل بهاری تراژدی تلخی را در استان برجای گذاشت اما با حضور بسیج و سپاه، گروه‌های جهادی وامدادی، ترنم همدلی برای بازسازی مازندران شکوفا شد و بخش زیادی از خسارت‌ها با همدلی مردم رنگ باخت.

محمدخانی نوذری مدیرکل بنیاد مسکن مازندران در گفتگو با اظهار داشت: باگذشت یک سال کار مرمت واحدهایی که نیاز به تعمیر داشتند به پایان رسید.

وی بابیان اینکه همچنین بیش از ۹۰ درصد ساخت ۴۵۰ واحد نیازمند بازسازی به پایان رسیده است، افزود: شیوع کرونا سبب توقف کارشده است و اگر این بیماری نبود، کار واحدهای نیازمند ساخت نیز پایان می‌رسید.

سنگ و سیل؛ حکایت نوروز امسال و پارسال مازندران

حوزه راه و شهرسازی نیز از بخش‌هایی بود که بیشترین آسیب را در سیل دیده است و در مقطع اول، سیل در حوزه راه و راه‌آهن حدود ۳, ۲۰۰ میلیارد ریال به حوزه‌های مختلف خسارت زد که بیشتر آن در حوزه روستایی بوده است، همچنین ۵۲ کیلومتر از راه روستایی به‌صورت نقطه‌ای دچار تخریب و ۳۸۴ نقطه دچار رانش و ۱۳ دستگاه پل نیز از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد دچار آسیب شد. شهرستان‌های سیمرغ، جویبار، بابلسر و نکا و بهشهر و سوادکوه بیشترین آسیب را در حوزه راه‌ها دیدند و محور ترانزیتی سوادکوه براثر سیلاب دچار رانش شده بود.

بخشی از پروژه‌های زیرساختی باقی مانده است

مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در گفتگو با بابیان اینکه در حوزه زیرساختی و راه هنوز بخشی از کارها باقی‌مانده است، مسائل مالی را دلیل ناتمام بودن پروژه‌ها بیان کرد.

وی افزود: امیدواریم با تأمین منابع مالی بتوانیم پروژه‌های زیرساختی در حوزه‌هایی نظیر راه نیز به پایان برسانیم.

مازندران در حالی بهار سال قبل را با حوادث بی‌شمار به نوروز رساند که اولین روز سال جاری نیز حادثه تلخ در سوادکوه رقم خورد و ریزش و سقوط تخته‌سنگ بزرگ در روستای پیت سرای سوادکوه خسارت‌های زیادی برجای گذاشته است.

نوروز امسال، ریزش سنگ در سوادکوه

سعید یزدانی فرماندار سوادکوه در گفتگو با اظهار داشت: صبح اولین روز بهاری براثر سقوط یک سنگ بزرگ به حجم ۳۰ مترمکعب در روستای پیت سرای بخش مرکزی سبب شد ۱۰ واحد مسکونی در این روستا کامل تخریب شود.

وی بابیان اینکه روستای پیت سرا منطقه رانشی و لغزشی به شمار می‌رود، افزود: سقوط سنگ بزرگ موجب شد ۱۰ واحد مسکونی، دو واحد دامداری و چهار دستگاه خودرو دچار تخریب کامل و آسیب شد.

وی با اظهار اینکه این حادثه سبب قطع برق و آب روستا شده است، ادامه داد: با تخریب پل داخل محل دسترسی به روستا قطع‌شده است.

سنگ و سیل؛ حکایت نوروز امسال و پارسال مازندران

فرماندار سوادکوه با عنوان اینکه این حادثه خوشبختانه تلفات جانی نداشته است، تصریح کرد: نیروهای امدادی شامل هلال‌احمر و ۱۱۵ در منطقه مستقر شدند و آب و برق منطقه در حال وصل شدن است.

وی یادآور شد: با حضور بنیاد مسکن و راهداری در حال احداث پل موقت هستیم تا ارتباط بین شرق و غرب روستا را برقرار کنیم.

یزدانی شمار جمعیت روستا را ۴۰ خانوار بیان کرد و گفت: خوشبختانه این حادثه مصدومی نداشته است.

اردیبهشت و خرداد پارسال مازندران درحالی‌که پیامدهای پس از سیل دست‌وپنجه نرم می‌کرد، زمزمه فروش بزرگ‌ترین کارخانه تولید چوب و کاغذ از یک‌سو و بالا گرفتن اختلافات مدیریتی در تنها تیم دسته برتری فوتبال نساجی، کام مازندرانی‌ها را تلخ کرد.

همچنین انتشار تصاویر اقدام عده‌ای هنجارشکن در فضای مجازی پای دادستانی، ائمه جمعه و جماعات و پلیس را در بهار سال قبل به این موضوع باز کرد و این اقدام هنجارشکنانه از سوی چند گردشگر نما در حالی رخ‌داده است که مردم ولایتمدار مازندران همواره از بروز بی‌اخلاقی و ناهنجاری در اماکن گردشگری و تفرجگاه‌ها در روزها و فصل‌های مختلف گلایه‌مند بوده و به اعتقاد آنان، شئون دینی و حجاب و عفاف اسلامی در این مناطق از سوی گردشگران و مسافران موردتوجه قرار نمی‌گیرد.

در این هیاهو، برپایی اجلاس اقتصادی کشورهای عضو اکو در بابلسر، نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری مازندران را به کشورهای مختلف معرفی کرد و تا حدودی طعم تلخ حوادث بهاری را از یاد برد.

منبع: مهر

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها