کمال خرازی: انزوا زوال عقل می‌آورد

کمال خرازی در مراسم افتتاحیه نخستین دوره آموزشی «کلینیک‌های اختلالات شناخت و حافظه» اظهار کرد: اکثر مبتلایان به الزایمر در کشورهایی زندگی می‌کنند که از نظر اقتصادی در سطح پایینی قرار دارند، به طوری که ۵۸ درصد مبتلایان به دمانس در سال ۲۰۱۰ ساکن در کشورهای توسعه نایافته بوده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم به ۷۱ درصد در سال ۲۰۵۰ برسد.

کمال خرازی: انزوا زوال عقل می‌آورد

به گزارش خبر فوری و نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ کمال خرازی در مراسم افتتاحیه نخستین دوره آموزشی «کلینیک‌های اختلالات شناخت و حافظه» اظهار کرد: اکثر مبتلایان به الزایمر در کشورهایی زندگی می‌کنند که از نظر اقتصادی در سطح پایینی قرار دارند، به طوری که ۵۸ درصد مبتلایان به دمانس در سال ۲۰۱۰ ساکن در کشورهای توسعه نایافته بوده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که این رقم به ۷۱ درصد در سال ۲۰۵۰ برسد.

وی با بیان اینکه کشورهایی همچون آمریکا، چین، هند، ژاپن، آلمان و روسیه بیشترین مبتلایان به الزایمر را دارند، ادامه داد: علاوه بر آن سن سالمندی در جهان در حال افزایش است به گونه‎ای که در سال های آینده تعداد افراد ۶۵ سال به بالا از تعداد کودکان زیر پنج سال با شتاب زیادی پیشی خواهد گرفت.

خرازی با تاکید بر ضرورت توجه به آموزش و پرورش، اظهار کرد: در کشورهایی که از نظر اقتصادی ضعیف هستند به این امر توجه زیادی نمی‌شود و این در حالی است که عنصر اصلی در پیشگیری از دمانس و آلزایمر، آموزش و پرورش و آموزش عالی است،‌ چرا که آموزش و پرورش مناسب موجب درگیر شدن ذهن و فعالیت مغز خواهد شد.

در هر سنی می‌توان مغز فعال و یادگیرنده‌ای داشت

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در عین حال با بیان اینکه مغز از انعطاف پذیری بالایی در سطوح شیمیایی، ساختاری و کارکردی برخوردار است، گفت: مغز انسان در هر سنی می‌تواند یادبگیرد و کارکردهای شناختی خود را تقویت کند و این ادعا که افراد سالمند محکوم به دمانس و نهایتاً آلزایمر هستند و نمی توانند مسایل جدید را یاد بگیرند افسانه‌ای بیش نیست، بلکه در هر سنی می توان مغز فعال و یادگیرنده ای داشت.

وی با تاکید براینکه مغز انسان می‌تواند همواره خود را فعال و زنده نگه ‌دارد، افزود: از این رو برای پیشگیری از دمانس پیشنهاد می‌شود راه‌های جدید تحریک مغزی به جامعه آموزش داده شود، همان گونه که اگر عضلات ما حرکت نداشته باشند ضعیف می‌شوند، این امر در مورد مغز نیز صادق است. از این رو مغز باید دائما در معرض تحریک قرار گیرد تا توانایی خود را حفظ و تقویت کند.

خزاری حل مسئله و اجرای بازی های رایانه‌ای را از دیگر راه های پیشگیری از دمانس و آلزایمر دانست و گفت: تمرین ذهنی از طریق بازی های رایانه‌ای که برای تقویت کارکردهای شناختی تولید شده باشد موجب می‌شود که فرد دیرتر گرفتار آلزایمر شود بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بازار وسیعی در عرضه بازی های رایانه‌ای در فضای مجازی به وجود آید به گونه‌ای که اگر در سال ۲۰۰۵ بازار این بازی‌ها در دنیا ۲۱۰ میلیون دلار بوده است، برآورد می‌شود که تا سال ۲۰۲۰ به ۶ میلیارد دلار بالغ شود.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها