صالحی برای دفاع از خود پشت تریبون مجلس قرار گفت/دوره مدیریت پشت درهای بسته در غیاب مردم تمام شده/اعتمادسازی میان اصحاب هنر در دستور کارمان قرار دارد

عباس صالحی برای دفاع از برنامه کاری خود پشت تریبون قرارگرفت.

صالحی برای دفاع از خود پشت تریبون مجلس قرار گفت/دوره مدیریت پشت درهای بسته در غیاب مردم تمام شده/اعتمادسازی میان اصحاب هنر در دستور کارمان قرار دارد

به گزارش خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری ، عباس صالحی وزیر پیشنهادی ارشاد برای دفاع از برنامه‎های پیشنهادی خود پشت تریبون مجلس قرار گرفت.

صالحی در ابتدا از سکان‌داران پیشین وزارت ارشاد در دولت یازدهم، علی جنتی و صالحی قدردانی کرد و گفت: جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی خود و اینکه در چهارراه شرق و غرب عالم بوده مفاخر و آثار فرهنگی و هنری زیادی را به جهان عرضه کرده و سهم مهمی در تبادل فرهنگی جهان در طول تاریخ داشته است. همچنین ایران پایگاه جهانی شدن فرهنگ در جهان بوده و سهم بسزایی در تلطیف شاعرانه بودن جهان بشری داشته است.

وی فرهنگ و هنر ایرانی را ذات و هویت ایران توصیف کرد و گفت: همچنین جامعه ایرانی با دین‌مداری، توحیدگرایی، معنویت و اخلاق‌گرایی هزاران سال زیسته و حب اهل بیت (ع) بر جان و خاک این سرزمین نقش بسته است. برنامه فرهنگی دولت دوازدهم هم از این نگاه برخوردار است که اضلاع مختلف فرهنگ کشور با یکدیگر ارتباط پیوسته و محکمی داشته باشند.

صالحی در ادامه با تاکید بر ضرورت گسترش اعتمادسازی میان اصحاب هنر و دولت، بهبود اقتصاد هنر و تقویت نقش نهادهای صنفی، خاطرنشان کرد: اعتماد عمیق به اصول اساسی دین، نظام اسلامی، انقلاب، رهبری، قانون و اخلاق از مهمترین رویکردهای وزارت ارشاد در دولت دوازدهم خواهد بود. این وزارتخانه به دنبال شفافیت در همه مراحل تصمیم‌گیری و اجرا است و ما معتقدیم دوره مدیریت پشت درهای بسته در غیاب مردم گذشته است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با تاکید بر ضرورت مشارکت جمعی و گفت‌وگو محور با اصحاب فرهنگ و هنر، یادآور شد: من معتقد به واگذاری امور به بخش خصوصی و فعالیت نهادهای صنفی هستم و تمرکززدایی جغرافیایی را اصل مهمی در وزارتخانه می‌دانم چرا که خلاقیت‌های ایرانی در همه ایرانیان است. من در دوره معاونت فرهنگی این مسیر را پیموده‌ام و 65 درصد منابع فرهنگی در این دوره مستقیما در شهرستان‌ها مصروف شد.

صالحی با اشاره به اینکه برنامه ارائه شده از سوی وی متکی بر اسناد بالادستی، برنامه فرهنگی دولت و برنامه ششم توسعه بوده، گفت: صیانت و تعالی هویت فرهنگی، حمایت از محصولات فرهنگی و هنری و دیپلماسی فرهنگ و هنر از مهم‌ترین محورهای این برنامه است. من با اهالی هنر مانوس بوده و دغدغه و نگرانی آنها را می‌شناسم و تلاش خواهم کرد اهالی هنر هم همچون اهالی فرهنگ بر صدر بنشینند.

وی فرهنگ را ضلع جدی اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: برنامه من در ارتباط با بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر پیشنهادهای روشنی دارد. ما به دنبال مانع‌زدایی و تمرکززدایی دولتی در حوزه فرهنگ و هنر، تسهیل قانونی و ساختاری تولید و خلاقیت‌های فرهنگی و هنری، افزایش سرانه فضاهای فرهنگی و توسعه زیرساخت‌های تولید و فروش محصولات فرهنگی هستیم و معتقدیم بهبود کسب و کار در حوزه فرهنگ و هنر با جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی امید دور از دسترسی نیست.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه یادآور شد: ایران رنگین‌کمان زیبایی است و یک جا زیباست، نباید تکه تکه شود بلکه همه باید نقش و سهم خود را در این تنوع حفظ کنند زیرا تنوع قومی و زبانی بر اقتدار ایران می‌افزاید. ما همچنین به دنبال تحکیم حقوق فرهنگی هستیم. اهالی فرهنگ در ذیل حقوق شهروندی حق امنیت، هویت قومی و صنفی و حقوق دیگری دارند. بسته تحکیم حقوق فرهنگی ما یک بسته جدی و نه زودگذر است.

صالحی بر ضرورت پیش‌بینی مجازات‌های بازدارنده، سریع و جدی برای متخلفان حریم فرهنگ و هنر تاکید کرد و گفت: ما همچنین از مجوزهای صادره پاسداری خواهیم کرد. در بخش دیپلماسی فرهنگی بر محور فرهنگ و هنر هم معتقدیم آنچه می‌ماند فرهنگ و هنر است و آنچه می‌رود نفت است. جامعه‌ای که فرهنگ مقتدر و پویا داشته باشد به جهان نشان می‌دهد که امنیتش پایدار خواهد بود. ما باید تلاش کنیم ارتباطات اصحاب فرهنگ و هنر را در دیپلماسی فرهنگی تقویت کنیم.

وی با اشاره به سوالات برخی نمایندگان نیز گفت: ارتقای امکانات مالی و منابع انسانی وزارت ارشاد از مهمترین نکات مورد توجه ماست. نمی‌توان با بودجه و منابع حداقلی انتظار حداکثری داشت. علاوه بر این باید انتظارات متکثر و گاه متناقض در حوزه فرهنگ و هنر را به هم نزدیک کرد همچنین باید جلوی مداخلات غیرمسئولانه، غیررسمی و نادرست در حوزه وظایف فرهنگ و ارشاد گرفته شود. این کار نه به اقتدار ارشاد بلکه به اقتدار نظام و حاکمیت ضربه می‌زند و نظام نباید بپذیرد که اقتدار اجزایش تضعیف شود.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتقای نقش حاکمیتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از دیگر برنامه‌های خود در وزارت ارشاد عنوان و خاطرنشان کرد: این وزارتخانه دستگاه منحصر حاکمیتی در حوزه اجرا در فعالیت‌های فرهنگ عمومی است. ما همچنین نیازمند گفتگوی اهالی فرهنگ با خود، گفتگوی اهالی فرهنگ و هنر، گفتگوی اهالی فرهنگ و هنر با کنش‌گران دیگر اجتماعی، اصحاب دین و سیاست هستیم تا در این تعامل امکان پیدا کردن راه‌حل‌ها وجود داشته باشد.

صالحی بر ضرورت مشارکت اصحاب فرهنگ و هنر به عنوان کانون تحرکات فرهنگی و هنری و همچنین مشارکت دستگاه‌های فرهنگی در این موضوع تاکید کرد و گفت: من سیدعباس صالحی فرزند حوزه و دانشگاه تمامی اعتبار خانوادگی و سرمایه وجودی‌ام را در کف گذاردم تا شاید سهمی در اعتلای دین و اخلاق و ارتقای فرهنگ و هنر ایران زمین داشته باشم. از خدا می‌خواهم مرا یاری کند تا نگرانی‌های فرهنگی مقام معظم رهبری را به قوت فرهنگی بدل کنم، پیمان رییس‌جمهور منتخب ملت را با اهالی فرهنگ و هنر در تحکیم حقوق فرهنگی پاس بدارم و برای دغدغه‌های مراجع عظام و علمای اسلام چاره بیندیشم.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها