روندبررسی صلاحیت وزیر ارشاد در مجلس شروع شد/میرزایی نیکو: شما چه خط فکری دارید؟موضع خود را صریح بیان کنید/ادیانی: صالحی مورد اعتماد اصحاب فرهنگ است

روند بررسی صلاحیت عباس صالحی وزیر پیشنهادی ارشاد در مجلس شروع شد.

روندبررسی صلاحیت وزیر ارشاد در مجلس شروع شد/میرزایی نیکو: شما چه خط فکری دارید؟موضع خود را صریح بیان کنید/ادیانی: صالحی مورد اعتماد اصحاب فرهنگ است

به گزارش خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری روند بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارشاد در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

خدیجه ربیعی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ گفت: دکتر صالحی شخصیتی متدین هستند که رابطه خوبی با بدنه فرهنگ کشور دارد. سختی کار در این حوزه از تعدد تعاریف مختلف این حوزه است با این اوصاف حساسیت مسئولیت کسی که تصدی این وزارتخانه را برعهده خواهد گرفت، از سایر وزرا بسیار بیشتر است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: برنامه پیشنهادی دکتر صالحی را بررسی کردم و مخالفتم ناشی از نتایج این بررسی است. جناب صالحی، شما به چالش‌ها خوب اشاره کردید، اما در راه‌کار و سازکار عملی مناسبی برای رفع آنها ارائه نداده‌اید. مشخص نکردید که آیا برنامه جنابعالی می‌تواند قانون را حاکم کند و دستگاه‌های موازی بر قانون تاثیر نگذارند و اگر این چنین شد،‌ برخورد شما چگونه خواهد بود؟ ایشان این را که چگونه همکاری‌شان با سایر دستگاه‌های فرهنگی مانع از موازی‌کاری شود، ارائه نکرده است. ارتباطات و تعاملات فرهنگی در عرصه بین‌المللی مناسب شأن نظام نیست. انتظار بود دکتر صالحی در بخش فرهنگی حتی‌الامکان بین کشورهای فارسی‌زبان راه‌کار عملی می‌دانند تا این کشورها مفاخر ما را به نام خود ثبت نکنند.

وی ادامه داد: در بخش وظایف قانونی حدود 40 درصد خلاء وجود دارد. در بخش سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری 49 درصد خلاء وجود دارد. در بخش اقتصاد مقاومتی خلاء وجود دارد. شما در بخش فرهنگ اقتصاد و اقتصاد فرهنگ چه برنامه‌ای دارید؟ شرکت‌های دانش‌بنیان فرصت رقابت‌ها را از دست می‌دهند، برنامه و ساز و کار عملیاتی برای حل این مشکل ارائه نداده‌اید. چه ساز و کاری برای عرضه کنندگان فاقد مجوز دارید؟

قاسم میزایی نکو در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ گفت: خالد حسینی در فیلم «بادبادک باز» گفته بود «ناراحت شدن از یک حقیقت بهتر از تسکین یافتن با یک دروغ است» قطعا آمده‌ام با تمام توان به سوگندم عمل کنم و مخالفت کنم.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور افزود: جناب جنتی که رفت، داشتیم عادت می‌کردیم به هوای تازه سیدرضا صالحی امیری، با همه توانمندی و انرژی، تغییری حاصل آمد و ورقی رقم خود، شد سیدعباس صالح شریعتی معروف به صالحی، از پژوهشگاه فلسفه حوزه علمیه، مردی از مشهد مقدس، شهر کنسرت ممنوع. به عنوان دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبا چشم دوخته‌ام که کی می‌شود فرهنگ و هنر و این مرز و بوم برسد به دست اهالی همین حوالی. این روزها به جای آرامش و آسایش، به جای بیمه و حمایت صنفی و نان و شعر و دغدغه‌هایشان فقط و فقط قبری در قطعه هنرمندان است، وزارت و صدارت پیشکش.

وی با بیان اینکه «آقای رییس‌جمهور چیدمان کابینه حق مسلم شماست»، گفت: یادم نمی‌رود جمله «تَکرار می‌کنم» سیدمحمد خاتمی وزیر فرهنگ و هنر «خیلی دور خیلی نزدیک» و حمایت تمام قد اصلاح‌طلبان از جنابعالی را. بله، شما 100 درصد به تفکر 24 میلیونی خیلی بدهکار هستید. مردمی که به شما و شعارهایتان در برابر جناح رقیب اعتماد کردند، مبادا سلب این اعتماد به کل جریان اصلاح‌طلبِ حامی نسبت داده شود و بی‌تفاوتی و دلزدگی از کلیه طیف‌ها و جریان‌ها در راس امور برای جوانان پرشور و امید ما رقم خورد.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس ادامه داد: وزارت ارشاد، حق مسلم هنرمندان و چهره‌های ماندگار و نخبگان فرهنگ و هنر و ادب این مرز و بوم نیست؟ آقای صالحی، ربنای استاد پیشکش، شما در کسوت نماد تلفیق حوزه و دانشگاه بیایید یک بار برای همیشه تکلیف ما را روشن کنید، از نسبت حلال‌ها و حرام‌ها و هنر به خصوص «موسیقی». پاسداشت هنر سید معمار حسینه ارشاد و بانوی مجسمه مادر در حصر، پیشکش.

میرزایی نکو اظهار کرد: وزارت فرهنگ و هنر کی می‌خواهد از بازخوانی، سانسور و توقیف بعد از مجوز هفت خوان رها شود؟ جناب صالحی، سرنوشت و سرگذشت صاحب نفسان تاریخ تئاتر، سینما و هنرهای تجسمی و الباقی در سایه سکوت بماند، ما این روزها به کارتون‌های هادی حیدری و سیاه‌مشق‌های محمد قوچانی رحم کرده‌ایم؟ اینان فرزندان من و شما هستند. حمایت از کیارستمی‌ها و اسکار فرهادی، تسلیت، تبریک،‌ افتخار و این مسائل را نخواستیم، دستخطی له یا علیه مسئله‌ای دیده‌ایم؟

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تصریح کرد: آمار کمی فیلم و تیراژ کتاب، ساده دستکاری می‌شود اما چند تا کنلل در پیچ و خم ممیزی خاک می‌خورند و زخم‌هایی که روح هنرمندان را می‌خراشد و می‌تراشد. ما فرزندان و نسل جوان‌مان توقیف کرده‌ایم. لیست بلندبالای رایزنان فرهنگی و سازمانی مشابه وزارت خارجه و سفیران فرهنگی ایران برای نسل جوان آن سوی مرزها چه کردند؟ دیپلماسی فرهنگی برون‌مرزی شما چیست؟

علیرضا ابراهیمی نماینده مردم آزادشهر در مجلس شورای اسلامی صبح امروز شنبه (28 مرداد 96) در جریان بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم به عنوان موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی اظهار داشت: اظهار تاسف خود را از بابت جان باختن سه نفر از موکلین خودم در سیل گلستان اعلام می‌دارم، تعجب از این بابت که بعد از گذشته 10 روز پیکر حتی یکی از آنها با این همه ابزار پیدا نشده است.

وی تناسب شخصیتی و موقعیتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را یادآور شد و افزود: ما در این حوزه نیاز به کسی ندارم که فقط مدیر باشد، خودش هم باید اهل علم و فرهنگ باشد وگرنه هیچکدام از چالش‌ها و تنش‌های فرهنگی و مدیریتی کشور برطرف نمی‌شود.

نماینده مردم آزادشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: عرصه فرهنگ جز با گفت‌وگو و مدارا قابل مدیریت نیست.

ابراهیمی بر همین اساس اضافه کرد: خوشبختانه ما مدیران زیادی داشتیم و هر کدام با دلسوزی‌هایی که داشتند و تمام زحماتی که کشیدند به درجه‌ای از موفقیت رسیدند اما با اندکی فکر متوجه می‌شویم که چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرز امور فرهنگی و هنری با دستورات دین مبین اسلام همراه است ما نیاز به یک شخصیت چند وجهی و یک روشنفکر دینی داریم.

سیده فاطمه ذوالقدر در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: راهکار فرهنگی بهره گیری از منطق و استدلال و در مواردی جدال نیکو است و نیاز به فردی اهل علم و فرهنگ دارد. که اینها در چهره دکتر صالحی قابل مشاهده است.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرز میان فرهنگ و دین است و دکتر صالحی کسی است که به هر دوی این امور آشنا است و روابط منحصر به فردی با علما دارد و می تواند پلی میان مطالبات مردم، علما و اصحاب فرهنگ باشد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بخشی از برنامه های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایشان تحول در عرصه فرهنگ را محور برنامه های خود اعلام کردند و توجه به ارزش‌های والای انسانی و جایگاه فرهنگ و هنر و ادب در تحول جامعه و تعالی محیط پیرامونی جزو نقاط مثبت برنامه‌های ایشان است.

وی تاکید کرد: فرهنگ فضایی پر از فرصت‌ها و تهدیدها است و آقای صالحی به عنوان فردی غیرجناحی و سیاسی و دارای دغدغه فرهنگی و معتقد به گفت‌وگو و تعامل انتخابی مناسب در این حوزه است که امید است با رای نمایندگان شاهد حضور ایشان در کرسی حوزه فرهنگ باشیم و ایشان نیز با استفاده از ظرفیت زنان و جوانان بتوانند در این حوزه موفق باشند.

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با طرح سوالاتی از وزیر پیشنهادی ارشاد خطاب به وی اظهار داشت: آیا شما می‌توانید در قبال فعل و انفعالات فرهنگی و مداخلاتی که در این عرصه وجود دارد بایستید و با این وضع آشفته مقابله کنید.

صادقی با بیان اینکه هنوز علت ایجاد محدودیت تصویری برای یکی از شخصیت‌های خوب کشورمان مشخص نیست، تصریح کرد: آقای صالحی آیا شما توان پاسخگویی در این عرصه را دارید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابهاماتی که در هزینه کرد بودجه عمومی وجود دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت در قالب جدول 17 زمینه را برای این حوزه باز کرده است اما معلوم نیست که این هزینه‌ها چگونه خرج می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه هیچ نظارتی چه از سوی دولت و چه از سوی مجلس و دیوان محاسبات وجود ندارد و آنها نیز در قبال این هزینه‌ها پاسخگو نیستند، گفت: برخی اشخاص و نهادها بودجه‌ای را تحت نام جدول 17 می‌گیرند، اگر شما وزیر شوید آیا این جدول بیت‌المالی سوز باقی می‌ماند؟ شما چه برنامه‌ای برای جدول 17 دارید؟

جمشید جعفرپور در موافقت با وزیر پیشنهادی ارشاد گفت: به باور اینجانب برای مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند فردی هستیم که فارغ از حاشیه‌ها و هیاهو‌های سیاسی به تدبیر مأموریت‌های متنوع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعم از قرآن، کتاب، مطبوعات، سینما، تئاتر و ... بپردازد.

وی افزود: جناب آقای عباس صالحی فرزند فرهنگی است. ویژگی‌ها و سوابقی دارد که ما را در دادن رأی اعتماد به او کمک می‌کند. سابقه حضور طولانی آقای دکتر صالحی در صحنه‌های مختلف فرهنگی، فعالیتهای طولانی به عنوان یک فرهنگ‌ور، حضور در مراجعی که فرهنگ‌سازی می‌کنند و در این حوزه سیاست‌سازی می‌کنند، کمیسیون‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای معاونان، شورای برنامه‌ریزی وزارتخانه‌ای، 4 سال معاون فرهنگی وزارتخانه بوده‌اند. از خانواده روحانیت بودند و خود آگاه به مسائل اسلامی، تخصصی و فرهنگ بودن و مشورت پذیری از ویژگی‌های آقای دکتر صالحی است و ما را به این نتیجه می‌رساند که به وزارت وی رأی بالایی بدهیم.

نماینده مردم لارستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آقای صالحی معتقد به گفت‌وگو و تعامل است اظهارداشت: امروز گمشده ما در حوزه فرهنگ و سیاست، گفت‌وگوست. آن چیزی که در خانواده انقلاب و فرزندان امام و رهبری کم داریم، گفت‌وگو است. متأسفانه بین جریان‌ها و گروه‌ها گفت‌وگو در نمی‌گیرد. وقتی گفت‌وگو کم باشد ناچاریم که در مورد دیگران حدس بزنیم و از دیگران غول می‌سازیم.

جعفرپور خاطرنشان کرد: آقای صالحی می‌تواند پلی بین حوزه‌های علمیه به عنوان تولیدکنندگان محتواهای فرهنگی و غنی اسلامی و کسانی که این محتواها را فرآوری می‌کنند، همچون هنرمندان و امکانات بین این دو گروه را فراهم آورد.

علی ادیانی نماینده قائمشهر که در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ یکی از وزارت‌خانه‌های خطر و حاکمیتی است. درست است که وزیر از اجزای هیات وزیران به شمار می‌رود اما رویکرد و برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکرد حاکمیتی دارد.

وی تصریح کرد:‌ آقای صالحی که به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ معرفی شده این ظرفیت را دارا است و همه بر این باور هستیم که زاویه نگاه وزیر راه را برای اندیشه‌ی انسانی و اسلامی هموار می‌کند و قطعا نباید مبانی وزارت فرهنگ خدای نکرده در چارچوب سکولاری، غرب زدگی و وادادگی نسبت به مولفه‌های این حوزه باشد.

نماینده مردم قائمشهر در مجلس ادامه داد: صلاحیت علمی و مبانی فرکری آقای صالحی نسبت به فرهنگ و هنر در چارچوب باورها و ارزشهای دینی وی و ملی ما است و مدارک علمی تخصصی ایشان زووجهین است. زیرا سوابق حوزوی بالایی دارد که در حوزه‌ی ارشاد اسلامی موثر خواهد بود.

ادیانی در ادامه با اشاره به سوابق اجرایی و مدیریتی صالحی اظهار کرد: وی در اکثر نهادهای تصمیم ساز عضو اصلی است، عضو کمیسیون فرهنگی در شورای امنیت کشور، عضو شورای فرهنگ عمومی، شناخت کامل نسبت به دفتر تبلیغات اسلامی و دیگر نهادهای تصمیم ساز دارد. از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی غیر از این چه چیزی را می‌خواهیم که حضورش در چارچوب فرهنگ و هنر است.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها