سخنگوی قوه قضاییه:

محتکران اقلام بهداشتی در بازداشت هستند / پرونده هتاکان حرم مطهر در حال رسیدگی است

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با دادگاه محتکران اقلام بهداشتی، گفت: از همان ابتدای تشکیل این پرونده‌ها، به واحدهای قضایی ابلاغ شد که شعب ویژه‌ای را در نظر بگیرند.

محتکران اقلام بهداشتی در بازداشت هستند / پرونده هتاکان حرم مطهر در حال رسیدگی است

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در گفت‌وگو با برنامه پارک شهر شبکه رادیویی تهران ، در پاسخ به سئوالی در رابطه با دادگاه محتکران اقلام بهداشتی، اظهار کرد: از همان ابتدای تشکیل این پرونده‌ها، به واحدهای قضایی ابلاغ شد که شعب ویژه‌ای را در نظر بگیرند که این شعب با سرعت و توام با دقت و قاطعیت، رسیدگی‌ها را انجام دهند تا افراد سودجو و فرصت طلبی که در این شرایط به احتکار اقلام بهداشتی و درمانی مورد نیاز مردم مبادرت می‌کنند به سزای اعمال خود برسند.

وی افزود: پرونده‌هایی که تشکیل شد با سرعت خوبی در دادسراها رسیدگی و در دادسرای عمومی و انقلاب تهران ظرف حدود ۱۰ روز، پرونده‌های واصله منتهی به صدور کیفرخواست و به دادگاه ارجاع شد.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: نسبت به ۱۱ نفر از ۳۰ نفری که کیفرخواست آن‌ها صادر شده است، جلسات اولیه دادگاه تشکیل شد و در روز‌های اول فروردین سال جدید ادامه جلسات دادگاه برگزار و احکام صادر می‌شود.

اسماعیلی تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از این افراد در بازداشت هستند و اراده دستگاه قضا برخورد سریع و قاطع با محتکران است.

وی اضافه کرد: اغلب پرونده‌های ناظر بر احتکار اقلام دارویی در صلاحیت تعزیرات حکومتی بوده که این پرونده‌ها یا مستقیما یا بعضا از ناحیه همکاران قضایی به سازمان تعزیرات ارجاع شده است. در بین این افراد تبعه کشور‌های خارجی از برخی از کشور‌های همسایه هم داشته‌ایم.

اسماعیلی در رابطه با اعطای مرخصی به زندانیان یا توجه به بخشنامه اخیر رییس قوه قضاییه، گفت: در اجرای بخشنامه ریاست قوه قضاییه تا امروز حدود ۸۵ هزار نفر از زندانیان از این امتیاز مرخصی استفاده کرده و از زندان بیرون آمدند. علاوه بر این متعاقب درخواست ریاست قوه قضاییه، مقام معظم رهبری شب گذشته با عفو جمعی از زندانیان موافقت کردند که همین امروز و در آخرین روز کاری سال اجرا و تعدادی از زندانیان با بهره مندی از این عفو از زندان‌ها آزاد خواهند شد.

وی تصریح کرد: در مورد سایر افرادی که در زندان‌ها هستند مراقبت بهداشتی و ارائه خدمات مطلوب با بهره گیری از طرفیت درمانی سازمان زندان ها و مساعدت وزارت بهداشت صورت می‌گیرد و اقدامات خوبی در رصد و پایش وضعیت زندان در حوزه سلامت و بیماری اخیر انجام می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سئوالی در رابطه با ادعای رسانه‌های معاند درخصوص با وضعیت زندانیان امنیتی، گفت: در مورد همه زندانیان و در برابر اعمال و رفتار آنها، ضوابط و مقررات قانونی را مراعات می‌کنیم و وظایف خود را در برابر حفظ سلامت آن‌ها انجام می‌دهیم. معتقدیم کسی که جرمی انجام داده باید مجازات جرم خود را تحمل کند ولی از سایر حقوق شهروندی برخوردار هست. بیش از پنجاه درصد از زندانیان امنیتی توانستند از این مرخصی استفاده کنند.

اسماعیلی تصریح کرد: یکی از خانم‌هایی که این همه سر و صدا کردند و قبلا می‌گفتند ویروس گرفته و مریض شده و اعلام کردیم که مریض نیست و به او مرخصی داده شد و قبول کردند که بیرون است و مشکلی ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: علاوه بر آن در یکی از بندهای عفو اعلام شده، محکومان امنیتی با شرایطی که پیش بینی شده از عفو مقام معظم رهبری برخوردار شدند و نظام نسبت به زندانیان در چارچوب ضوابط و مقررات نگاه می‌کند.

اسماعیلی در رابطه با تصاویر منتشر شده از بی نظمی در قم و مشهد و برخورد قوه قضاییه در این زمینه، گفت: مصوبات ستاد مقابله و مدیریت بیماری کرونا برای بخش‌های مختلف اعم از مردم و دستگاه‌های اجرایی لازم الاجرا است و قوه قضاییه با کسانیکه قانون شکنی کنند مطابق با رفتار مجرمانه آن‌ها برخورد خواهد کرد.

وی در پایان گفت: در دو شب قبل تجمعات و اقدامات محدودی را در قم و مشهد داشتیم، در مشهد مسئله خاصی به ما گزارش نشد و تجمع محدودی بود که مدیریت شد و مشکلی پیش نیامد. در قم قدری موضوع وصف مجرمانه پیدا کرد؛ لذا تعدادی از افرادی که از منظر ما هم قوانین و مقررات را زیر پا گذاشته و هم اقدامات آن‌ها در ظاهر در دفاع از حرم اهل بیت (ع) ولی مغایر شئون و قداست عتاب مقدسه بود که تعدادی از این افراد دستگیر شدند و پرونده آن‌ها در حال رسیدگی است.

منبع: شفقنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها