کدام کشورها بیشترین تعداد جزیره را دارند؟/ سوئد ۲۲۱ هزار و ۸۰۰ جزیره دارد

۷۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان در جزایر زندگی می‌کنند. جزیره‌ها شرایط آب و هوایی مخصوص خود را دارند و گونه‌های گیاهی و جانوری منحصربه‌فردی در آنها یافت می‌شود. ادعا می‌شود که سوئد بیشترین تعداد جزیره را در سراسر جهان دارد.

کدام کشورها بیشترین تعداد جزیره را دارند؟/ سوئد ۲۲۱ هزار و ۸۰۰ جزیره دارد
world atlas، در گزارشی به بررسی بیشترین تعداد جزیره در کشورها پرداخته است.

1- سوئد

221 هزار و 800 جزیره

سوئد

سوئد تقریباً 221 هزار و 800 جزیره دارد که اکثر آنها غیرقابل سکونت هستند. این آمار نشان می‌دهد سوئد بیشترین جزیره را در تمام دنیا دارد. حتی پایتخت این کشور، استکهلم، نیز یک مجمع‌الجزایر است که 14 جزیره با 50 پل به هم متصل شده و شهر قرون وسطایی گملا ستان (Gamla stan) و چند موزه و قصرسلطنتی نیز در آن قرار دارند.

جزیره اولاند دارای سواحل بسیار تمیز و محافظت‌شده‌، یک قصر و ساختمان‌های پنج‌ هزارساله است و به همین دلیل این جزیره در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته. جزیره‌های دیگر نیز فضاهای خوبی برای شنا، ماهیگیری و سایر ورزش‌ها دارند.

2- فنلاند

188 هزار جزیره

فنلاند

صنعت گردشگری فنلاند گزارش داده این کشور 179 هزار و 584 جزیره دارد که 98 هزار و 50تای آن در 188 هزار دریاچه فنلاند قرار دارند. فقط 455تا از این جزیره‌ها قابل سکونت‌اند و برای تردد از راه‌های آبی استفاده می‌کنند. بیش از 700 جزیره نسبتاً بزرگ هستند و بیشتر از یک کیلومتر وسعت دارند. هزاران جزیره دیگر برای اهدافی مثل تفریح، تحقیقات و... مورد استفاده قرار می‌گیرند. امکاناتی مثل اسب‌سواری، کایاک، ماهیگیری و تفریحات دیگر برای مسافرانی که به این جزیره‌ها سفر می‌کنند در نظر گرفته شده است.

3- نروژ

55 هزار جزیره

نروژ

این کشور که در شمال اروپا قرار گرفته بیش از 55 هزار جزیره دارد. در واقع تعداد این جزیره‌ها آنقدر زیاد است که به سختی می‌توان وسعت خط ساحلی نروژ را تخمین زد، به طوری که کارشناسان می‌گویند وسعت آن از 25 تا 83 هزار کیلومتر است. بزرگ‌ترین جزیره نروژ اسپیتزبرگن (Spitsbergen) است، این تنها جزیره‌ای است که مردم در آن سکونت دارند.

4- کانادا

52 هزار و 455 جزیره

کانادا

طبق گزارش Statistics Canada، کشور کانادا 52 هزار و 455 جزیره دارد. بزرگ‌ترین جزیره کانادا بافین (Baffin) نامیده می‌شود که حدود 507 کیلومترمربع است. حدود 30 هزار جزیره در جرجین بی (Georgian Bay) قرار دارد که مجمع‌الجزایر بزرگی را تشکیل داده‌اند. حدود هزار و 864 جزیره در سنت لارنس ریور واقع شده است. کانادا 129 گروه جزیره دارد که بیش از 10 هزار کیلومتر مربع وسعت دارند. جزایر ملکه الیزابت و مانیتولین نیز در شمال کانادا قرار گرفته‌اند که مانیتولین 17 دریاچه و جزیره‌های کوچک دارد.

5- اندونزی

17 هزار و 508 جزیره

اندونزی

جمهوری اندونزی یک مجمع‌الجزایر به شمار می‌رود که بیشتر جزایر آن آتشفشانی است. کارشناسان تخمین زده‌اند که حدود 17 هزار و 508 جزیره در این کشور قرار دارند. اندونزی چهاردهمین کشور بزرگ دنیاست. جزایر مهم این کشور از جمله مالاکو (Malaku) و سوندا (Sunda) گروهی جزیره کنار یکدیگر هستند.

جزایر اندونزی به سواحل، آتشفشان‌ها، اجسام ماقبل تاریخ، سنگ آهک و حیات وحش‌اش که جنگل‌، فیل، ببر و حیوانات دیگر را در بر می‌گیرد شهره است. فرهنگ این کشور و حیات وحش آن اندونزی را به یکی از مقاصد گردشگری دنیا تبدیل کرده است.

6- استرالیا

8 هزار و 222 جزیره

استرالیا

طبق گزارش Tourism Australia، کشور استرالیا بیش از هشت هزار جزیره دارد. تعداد دقیق این جزایر هشت هزار و 222 مورد است که از میان آنها سه هزار و 747 جزیره در غرب استرالیا، 1955 تا در کوئینزلند، هزار جزیره در تازمانیا، 887 تا در شمال و 346 جزیره در جنوب این کشور قرار دارد. جزیره ملوین (Melvin Island) یکی از بزرگ‌ترین جزایر است که جزیره‌های زیادی نیز دارد.

7- فیلیپین

7 هزار و 107 جزیره

فیلیپین

فیلیپین کشوری استوایی است که در جنوب شرقی آسیا قرار دارد. بیشتر این هفت هزار و 107 جزیره به خاطر سواحل زیبا و آب شفافی که دارند مسافران زیادی را به خود جذب می‌کنند. بزرگ‌ترین جزیره فیلیپین لوزُن (Luzon) است که جمعیت زیادی نیز دارد.

8- ژاپن

6 هزار و 853 جزیره

ژاپن

این مجمع‌الجزایر حدود سه هزار و 7 کیلومتر است و 6 هزار و 853 جزیره دارد که 430 تای آن غیرقابل سکونت است. چهار جزیره اصلی این کشور هونشو (Honshu)، هوکایدو (Hokkaido)، شیکوکو (Shikoku) و کیوشو (Kyushu) نام دارد. بیشتر این جزیره‌ها طبیعی هستند؛ اما جزیره‌هایی نیز وجود دارد که مصنوعی و ساخته دست بشر است.

هر کدام از جزیره‌های قابل سکونت ژاپن فرهنگ و تنوع خود را دارند. جزیره‌های غیرقابل سکونت نیز منزلگاه گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است. هر سال تقریباً 1500 زلزله در این کشور حادث می‌شود. چهارپنجم کشور ژاپن پوشیده از جنگل و کوه است و حدود 200 آتشفشان دارد. وجود این آتشفشان‌ها باعث شده صنایعی چون کشاورزی و ساختمان‌سازی محدود شود.

9- بریتانیا

6 هزار و 289 جزیره

بریتانیا

انگلیس جزیره‌ای است که از طریق دریای شمال و کانال انگلیس از قسمت‌های اصلی اروپا جدا شده. حدود 6 هزار و 289 جزیره در سراسر بریتانیا واقع شده که بیشتر آنها در اسکاتلند قرار دارند. مهم‌ترین جزایر بریتانیا عبارت‌اند از: جزیره اسکای (Skye)، اورکنی (Orkney)، انگل‌سی (Anglesey)، فر (Fair)، لیندیسفارن (Linfdisfarne)، مر سی (Mersea)، لاندی (Lundy) و برایر (Bryher).

10- یونان

6 هزار جزیره

یونان

منابع گوناگونی تعداد جزایر یونان را از 1600 تا 6000 برشمرده‌اند. این تفاوت به دلیل آن است که برخی منابع جزیره‌های بسیار کوچک را حساب نکرده‌اند. از مجموع کل این تعداد بیش از 166 جزیره قابل اسکان هستند. کریت (Crete) یکی از بزرگ‌ترین جزیره‌های یونان است و بعد از آن جزایر یوبه‌آ (Euboa)، لزبوس (Lesbos) و رودز (Rhods) قرار دارند.

این جزایر در شمال دریای اژه نزدیک به سواحل غربی ترکیه، سیکلاد در مرکز دریای اژه، دودکانز نزدیک ترکیه، اسپورادِس نزدیک یوبه‌آ و ایونیا در دریای ایونیا (Ionian) واقع شده‌اند. جزایر ایونیا سواحل شنی بسیار زیبایی دارد در حالی که دلوس مملو از آثار فرهنگی و تاریخی است و زادگاه آپولو نیز هست.

11- استونی

2 هزار و 355 جزیره

استونی

تحقیقی که در سال 2015 انجام شد نشان داد کشور استونی بیش از 800 جزیره دارد؛ اما پیشتر فکر می‌کردند تعداد این جزیره‌ها به 2 هزار و 355 نیز می‌رسد. بزرگ‌ترین جزیره این کشور سارما (Saaremaa) است که حدود 2 هزار و 671 کیلومتر مربع وسعت دارد. بیشتر جزایر استونی غیرقابل سکونت هستند.

منبع: اعتمادآنلاین

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها