زیبا کلام در گفتگو با خبرفوری: ظریف بالاترین رای را می آورد/ هرکس دیگر به غیر از زنگنه بود استعفاء می داد

صادق زیبا کلام معتقد است: یکی از کار آمد ترین و جدی ترین و محکم ترین وزرا که در کابینه آقای روحانی سراغ دارم آقای بیژن نامدار زنگنه هست. یعنی هر کسی دیگری می بود با این حملاتی که می شد در قضایای توتال یا قرارداد های دیگر و آمدن خارجی ها یا موارد دیگه تا به الان باید حتما استعفاء می داد و می رفت .

زیبا کلام در گفتگو با خبرفوری: ظریف بالاترین رای را می آورد/ هرکس دیگر به غیر از زنگنه بود استعفاء می داد

محمد افصحی - همه او را رک و بی پرده می شناسند. برایش فرقی نمی کند چه خودی چه غیر خودی حرفی را که درست می پندارد با صراحت هرچه تمام مطرح می کند. از دستگیری و بازداشت هم نمی ترسد گویی پارتی قدرتمندی دارد. خودش میگوید20 سال طول کشیده است که صادق زیبا کلام به این جایگاه برسد.

صادق زیبا کلام مفرد استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در سن 69 سالگی خوش مصاحبه است.

بعد از ظهر روز یکشنبه 22 مرداد 96 به سراغش رفتیم. یک بعد از ظهر تابستانی اما متفاوت تا به نزدیکی مسجد بلال صدا و سیما رسیدم باران شدیدی باریدن گرفت. بالای شهر و بارنش، ما را کلا نوازشی داد. با بارش باران هم هوا و هم منظره ایی چشم نواز ما را سرگرم کرد تا دوستانمان برسند.

با گروه تصویر بردار خبر فوری برای ضبط مصاحبه تصویری و پخش زنده از اینستاگرام به خانه دکتر زیبا کلام رفتیم، خانه قدیمی اما پر از نوستالوژی، در چوبی قدیمی آپارتمانش را که باز کرد قبل از سلام و علیک ما را به داخل راهنمایی کرد. خانه ای قدیمی اما باصفا، حیاطی که گربه ای در آن بدون توجه به حضور آدم ها لم داده بود و قد می کشید. دکتر برای ما آب به همراه چای آوردند. بعد از چند جمله سر شوخی را باز کردیم و مثل همیشه استاد با لبخند پاسخ می داد.

بعد از مصاحبه تصویری، کمی هم شوخی کردیم و گفت بگذارید چند تا عکس هم با حاج خانم بگیریم تا مادر عزیزم را مردم ببیند و حاج خانم هم تشریف آوردند. همان مادری که دعایش همیشه پست سر پسرش بوده و هست. در آخر که ما را همراه مادر مهربانش بدرقه می کرد حاج خانم با صدایی نحیف گفت به صادق بگید که از این کار ها دور شود! ما هم گفتیم چشم و خدا حافظی کردیم و در را بستیم.

متن کامل گفتگوی گروه خبر فوری به شرح زیر است:

سوال: شما درمورد وزرای پیشنهادی و معرفی شده به مجلس نظرت شما چیست؟

پاسخ: وزرای که معرفی شدند، من آنها را به دو گروه تقسیم می کنم وزرای دور دومی ها و دور اولی ها ، در مورد دور اولی ها به جز آقای بیطرف در مورد بقیه وزرا معرفی شده زیاد آشنایی و شناختی ندارم. یکی از آنها معاون وزیر دفاع بود یکی دیگر معاون آقای واعظی بوده البته این مد جدیدی است که وزیر رفته و معاون اش آمده بنابراین نمی توانم درمورد تسلط به کار اجرایی ، دانش و بحث مدیریتی آنها اظهار نظری کنم.

دور دومی ها تکلیف شان مشخص است چرا که از حداقل نمره ها برخوردار بوده اند که توانسته اند وارد دولت دوم آقای روحانی بشوند. آقای رحمانی فضلی ، آقای حجتی ، آقای ظریف، آقای بیژن نامدار زنگنه، آقای ربیعی ، آقای دکتر هاشمی اینها از حداقل ها برخوردار بوده اند که بنابراین آمده اند به دور دوم، دسته کم درمورد هیچ کدام شان مشکل خاصی نداشتن که در مجلس یا مطبوعات مطرح بشود که مثلا آقای حجتی ، آقای ربیعی یا دکتر ظریف وزیر ضعیفی بوده، نه همه آنها وزرای خوبی از نظر اجرای خوب بودند. چند تایی که اما و اگر بود از لحاظ سن در این کابینه دوم دیگر نیستند.

دور اولی ها باید ببینیم که چگونه هستند قطعا آنها شایستگی هایی داشته اند که وارد کابینه شده اند و نظرم در کل خوب است.

موردی که باعث گلایه شده است آن کاری است که آقای روحانی نکرده و نه آن کاری که کرده است.

سوال: به نظر شما آقای روحانی چه کاری را انجام نداده است؟

پاسخ: آن کاری که آقای روحانی انجام نداده است، ایشان از زنان ، برادران اهل سنت و از کردها وارد کابینه نکرده، انتظار می رفت که ایشان بخصوص از زنان در کابینه استفاده کنند، واقعاً هیچ توجیهی و استدلالی وجود ندارد که خانم شهیندخت مولاوردی چرا نباید وزیر آموزش و پرورش می شد یا حتی خانم معصومه ابتکار.

سوال: قوی ترین و ضعیف ترین وزیر را در وزرای پیشنهادی را کدام می دانید؟

پاسخ: این گونه نمی شود گفت قوی ترین و ضعیف ترین وزیر کدام اند. یکی از کار آمد ترین و جدی ترین و محکم ترین وزرا که در کابینه آقای روحانی سراغ دارم آقای بیژن نامدار زنگنه هست. یعنی هر کسی دیگری می بود با این حملاتی که می شد در قضایای توتال یا قرارداد های دیگر و آمدن خارجی ها یا موارد دیگه تا به الان باید حتما استعفاء می داد و می رفت .

آقای دکتر هاشمی وزیر بهداشت را وزیر قوی می دانم اما بعضا می بینم پزشکان از وی انتقاد می کنند. مهندس حجتی را منهای وابستگی اش به اصلاحات، ایشان را وزیر شایسته و خوبی می دانم. ولی خیلی ها مسائل جدی را نه در مورد شخص آقای حجتی بلکه در رابطه با استراتژی کشاورزی که ما نداریم و منابع آب را از بین بردیم و در گندم خودکفا شدیم و الان به این رسیدم که زیادم کار درستی نکردیم چرا که خودکفایی در این محصولات مصرف آب زیادی میخواهد. وزیر کشاورزی بهتر ، مناسب تر و بهینه تر کسی باید باشد که کشاورزی ما را به سمت محصولاتی را که آب کمتری مصرف می کنند ببرد.

سوال: استراتژی خودکفایی گندم اشتباه بوده است؟

پاسخ: باور غلطی در این کشور بوجود آمد که اگر ما در گندم خودکفا بشویم باید به ما جایزه بدهند . با توجه به کمبود آب و بحران آبی که جهانی است مسئله مهم تر از خودکفا شدن در گندم این است که با آب چه می کنیم، وقتی یک لیتر آب دارایی ما باشد و دو لیتر آب مصرف کنیم یعنی فاجعه و دقیقا کاری است که ما داریم این کار را انجام می دهیم. یعنی منابع زیرزمینی خودمان را داریم غارت می کنیم .

سوال: شما معتقدید آقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی این استراتژی را ندارد برای تغییرات در وضعیت فعلی داشته باشد ؟

پاسخ: آقای حجتی اگر نمره بیست از نظر اجرایی بگیرد در یکسری از این حوزه ایشان کلامی مطرح نکرده است و ایشان و دیگران بیشتر به هم جایزه دادن که ما در گندم خودکفا شدیم در صورتی که معلوم نیست که خودکفا شدن در گندم کار درستی بوده باشد.

سوال: به جز وزیر کشاورزی فکر می کنید کدام گزینه ها می توانست پیشنهاد بهتری باشد؟

پاسخ: از افراد دیگر انتقاداتی شنیدم ولی نمی توانم بگویم که درست بوده است یا نه اما در مورد آقای زنگنه انتقادات شنیدم ولی بیشتر این انتقادات سیاسی است مثلا چرا خارجی ها را به این کشور می آورید همه اینها برخوردهای سیاسی است.

ولی کسانی که آمدن گفتن به آقای حجتی که آیا خودکفایی در گندم و یا غارت منابع آبی کار درستی بوده است به نظر من این سیاسی نیست این را کسانی می گویند که جو زده و شعار زده نیستند بلکه به ایران 30 سال دیگر فکر می کنند. اینجا نقش مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام خیلی مهم بوده، هر چقدر ایراد به آقای حجتی وارد می کنم چند صد برابر به این نهاد ها اشکال می گیرم .

سوال: شما فکر می کنید اصلاح طلبان مجلس به کدام وزرا رای می دهند ؟

پاسخ: هیچ دلیلی نمی بینم که نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی رای منفی بدهند. فراکسیون امید که در اتحاد و انسجام با دولت آقای روحانی است بنابراین باید به وزرا رای مثبت دهد. فراکسیون اصول گرایان به نام پیروان ولایت که دکتر علی لاریجانی و دکتر جلالی در راس آن هستند اونها هم با دولت همراه هستند و نقطه و سند شراکت شان هم دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی است. پس بعید می دادم که در مجلس این وزرا رای نیاورند. حالا شاید یکی مثل آقای ظریف خیلی رای بیاورد حرف و سخنی در آن نیست ولی یکی کمتر رای بیاورد مثل آقای رحمانی فضلی یا آقای ربیعی در کل همه این وزرا رای می آورند .

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها