پرونده ایران و آمریکا در سالی که گذشت / از جنجال پهپاد تا رجزخوانی کرونایی / ترامپ شانسی برای دیدار با روحانی تا قبل از انتخابات ۲۰۲۰ دارد؟

پاییز ۹۸ بسیاری از قریب الوقوع بودن دیدار روحانی و ترامپ سخن می‎گفتند، اما ابتدای زمستان بسیاری منتظر وقوع یک جنگ تمام عیار بودند. این امر نشان می دهد که روابط اران و آمریکا در سالی که گذشت بالا و پایین زیادی داشت.

پرونده ایران و آمریکا در سالی که گذشت / از جنجال پهپاد تا رجزخوانی کرونایی / ترامپ شانسی برای دیدار با روحانی تا قبل از انتخابات ۲۰۲۰ دارد؟

به گزارش خبر فوری ، روابط ایران و آمریکا در سال 98 فراز و فرود بسیاری داشت. دو کشور گاه تا مرز مذاکره پیش رفتند و گاه در آستانه جنگ قرار گرفتند.

ترامپ در سال 98 تقریبا سه بار سیاست چماق و هویج را در مورد ایران به کار بست؛ بدین معنی که در عین فشار حداکثری سعی داشت ایران را به مذاکره وادارد.

تحریم و ترس؛ دوره اول فشار آمریکا

آمریکا سال را با تشدید تحریمهایش و اقدامات تندش علیه سپاه پاسداران (به خصوص ورود آن به لیست سیاه گروههای تروریستی) آغاز کرد. در همین حال، ایران به دنبال این بود که برجام را با طرفهای اروپایی ادامه داده وتحریم‌های آمریکا را دور بزند. اما کم کم مشخص شد که اروپایی‌ها نیز قادر به تامین فروش نفت ایران از طریق ساز و کارهای مالی خود نیستند. این اتفاق باعث آغاز عکس العملهای ایران شد.

به جز افزایش تنش در آب‌های خلیج فارس، کاهش گام به گام تعهدات هسته‌ای توسط ایران هم موجب افزایش نگرانی آمریکا شد. ترامپ که ازابتدای ورودش به کاخ سفید دوست نداشت در کشورهای خارجی هزینه کند، تمام تلاش خود را کرد تا نیروهای خود را از خاورمیانه بیرون بکشد. این اتفاق موجب نا امیدی طرفداران و متحدین منطقه ای او یعنی رژیم صهیونیستی و عربستان شد( اینجا و اینجا بخوانید)؛ به همین دلیل، ترامپ رویه تند خود را نسبت به ایران تغییر داد.

رئیس جمهور جنجالی آمریکا سعی کرد دست دوستی به سمت ایران دراز کند و از طریق جلب رضایت کشورمان ، به متحدین خود هم این اطمینان را بدهد که ایران دیگر خطری برای آنها ندارد. این سیاست با فرستادن میانجی‌های مختلف صورت گرفت. ژاپن، فرانسه و عمان سه میانجی اصلی آمریکا برای مذاکره با مقامات ایران بودند( اینجا بخوانید).

دوره دوم فشار و ترغیب، وقتی همه آماده مذاکره بودند

با این حال، نه محکم مقامات ایران نقشه های ترامپ را بر باد داد. با شکست اولیه ترامپ در مورد اجرای طرح مذاکره، او وارد فازدوم سیاست چماق و هویج شد. از طرفی فشارها و تحریمهای خود را افزایش داد؛ از طرف دیگر به فرانسه پیغام داد که آماده مذاکره با حسن روحانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل است.

اکنون بسیاری آماده مذاکره رو در رو بوده و تحلیلهای مختلفی را در مورد آن می نوشتند( اینجا بخوانید). با افزایش تنش در خلیج فارس و عدم مذاکره مقامات در سازمان ملل، تلاش دوم ترامپ هم بی ثمر بود.

دوره سوم سیاست چماق و هویج؛ ترور و انتقام سخت؛ همه به سوی جنگ

رئیس جمهور آمریکا برای بار سوم سیاست فشار و مذاکره خود را پیش گرفت. این بار اما این سیاست بیش از هر زمان دیگری دو کشور را در آستانه درگیری نظامی قرار داد. از همان ابتدا نیز بسیاری از تحلیلگران می‌گفتند که عراق بیش از سوریه می‌تواند اتاق باروت ایران و آمریکا باشد( اینجا بخوانید). ترامپ روی عراق فشار می‌آورد که روابط خود را با ایران قطع کند. از طرفی ایالات متحده حضور نظامی خود را در عراق بیشتر کرد. این اقدام باعث افزایش تنش نیروهای مقاومت عراق به خصوص حشد الشعبی شد. در این تنش‌ها یک پیمانکار آمریکایی کشته شد. آمریکا به تلافی این حادثه، چند تن از نیروهای حشدالشعبی را شهید کرد. عراقی‌ها در عوض به کنسولگری آمریکا حمله کرده و آن را به محاصره درآوردند. آمریکا ایران را مقصر این حادثه دانست و به تلافی این اقدام طی یک عملیات تروریستی سردار قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس(فرمانده ارشد حشد الشعبی) را به شهادت رساند.

ایران در واکنش به این اقدام تروریستی بلافاصله پایگاه عین الاسد را بمباران کرد؛ حالا همه آن کسانی که در پاییز حرف از مذاکره می‌زدند، آماده جنگ شده بودند. با این حال، آمریکا پاسخی به حملات ایران نداد. پس از مشخص شدن ماجرای اشتباه پدافندی سپاه در مورد هواپیمای اوکراینی، توجهات به سمت دیگری معطوف شد وسطح تنش بین ایران وآمریکا کمی پایین آمد.

با ورود موج کرونا به جهان، توجهات سیاسی و نظامی دو کشور علیه یکدیگر باز هم کمتر شد و هر چند درگیری های نظامی در عراق همچنان ادامه داشت اما این درگیری ها منجر به حادثه خاصی نشدند.

جنگ و صلح؛ پیش بینی روابط ایران و آمریکا در سال 99

اکنون و در آستانه سال جدید بسیاری حدس می‌زنند که روابط ایران وآمریکا تغییراتی نسبت به سال گذشته داشته باشد. انتخابات ریاست جمهوری 2020 نزدیک است. اگر ترامپ بتواند بر رقیب احتمالی‌اش یعنی جو بایدن دموکرات پیروز شود، احتمال پیچیده تر شدن معادلات خاورمیانه و روابط ایران و آمریکا بیشتر است؛ اما اگر جو بایدن پیروز انتخابات شود، باید منتظر بهبود احتمالی روابط دو کشور و حداقل بازگشت آمریکا به برجام باشیم.

به هر حال، آنچه مشخص است این است که سال 99 سالی سرنوشت ساز برای روابط خارجی ایران خواهد بود. باید صبر کرد و دید که در آینده چه رخ می‌دهد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 46
  • ایثارگر محمد رضا شفیعی
    1

    آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند خصوصا حالا که تا خرخره در تنگناهای پیش بینی نشده گیر کرده و برای اولین بار از کره جنوبی کمک خواسته است، باشد ایستادگی کشور عزیزمان به قیمت سنگینی تمام شده است تسلیم نمی‌شویم و تا رساندن ایران به جایگاه واقعی خود می‌جنگیم.

    نظرات شما -
    • داود
      1

      چاه کن همیشه ته چاه می باشد. ویروس کرونا را به ایران انتقال دادن ولی بیشتر از ایران خود شون گیر افتادن . هر چند انقدر کثیف هستند که جون مردم آمریکا هم براشون ارزش نداره.

  • دوست علی عجولی
    1

    امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند هرچقدر به ضررکشورمان باشد صدها برابر به ضررروپاییهاست و مجبورند تسلیم بشوند

  • مسعود
    0

    ایثار گر عزیز.اولا از طرف خودت حرف بزن. دوما ما تا خرخره تو چی گیر کردیم.اختلاص. دزدی.انواع مافیاهای.دروغ گویی ها و...

    نظرات شما -
    • دریا
      1

      با وجود آدمهای مثل شما!!! نیازی به دشمنی آمریکا نداریم.راستی آلبانی چه خبر.کرونا اومده سراقتون.

  • شهریار
    0

    تیتر مزخرفی انتخاب کردید. آیا ملعونی که ژنرال سلیمانی را که عظمتش پهلو به افسانه می زند را به شهادت رسانده و رسما به ترور او اعتراف کرده . را از احتمال دیدار با او حرف می زنید. اگر کسی از مسئولین چنین خبطی را در هر زمان و مکان انجام دهد. از خشم انقلابی مردم در امان نخواهد ماند.

  • ایثارقر
    0

    اگر ۱۰۰ بار با روحانی و روحانی ها دیدار بکنه به هیچ دردی نمیخوره صاحب و رئیس مملکت یه کس دیگه اس در ثانی نوع حکومت ایران توهم حکومت و عدالت حضرت علی رو داره که در واقعیت هیچیک از منویات حضرت رعایت نمیشه بیعدالتی موج میزنه دروغگویی فراوان ظلم و ....

    نظرات شما -
    • میلاد
      0

      رفیق من خاصیت سیاست همینه هیچگاه همه در جامعه به طور کامل راضی نمی شوند حتی در زمان حکومت حضرت علی هم عده ای او را فاسد خواندند و حتی با او جنگیدند. ولی به نظر بنده حقیر هیچ کشوری دلش به حال ما ایرانیا نمی سوزه . پس توهم دلسوزی آمریکا و اسرائیل و انگلیس و چین و روسیه و ... رو بذارید کنار و در کنار هم ایران رو بسازیم.

  • مونس بارانی
    0

    ما که کمرمان شکستسته ۵۰ ال از عمرمان میرود ۴۰ سال تحریم هستیم هی میگن مملکت رو به یشرفته ولی بر عکس روزگار سیاه اندر سیاه ، دولت کاره ای نیست تصمیم گیرنده کسی دیگر است

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      کاربر مونس شجاعت داشته باش بگو رهبر وفرمانده تو کیه ازکجاحمایت میشی. من باتمام وجودم فریاد میزنم تاخون دررگ ماس خامنهای رهبر ماس حالا خودتونو پاره کنین. وبرین پمادسوختگی بزنین جای که میسوزه خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخهخخه

  • بینام
    0

    شما وظیفه تون خبر رسانیه؟ یا اعمال نظرات شخصی؟ تیتر توهمی مزنید که مخاطب زیاد بشه؟؟ داداش از آمریکا بکش بیرون. مارو دولت روحانی و کابینه ناکار آمدش نابود کرد نه آمریکا. روحانی 8 سال بلایی به روزگار ایران آورد که تو تاریخ ثبت خواهد شد. و رآی دهندگانی که بهش رآی دادن اون دنیا منتظر جواب پس دادن باشن. البته اونایی که 4 سال دوم رآی دادن

  • علی
    0

    تا کی میخواد ترامپ اسبشو بتازه،درسته هزاران مشکل داریم اما خب بلخره پایان شب سیه سفید است،اینو نمیگم که خودم تو طبقه مرفه هستم منم تو طبقه پایین جامعه هستم اما خب اونا اگه کمک کنن تحریمارو بردارن نه همه تحریما، لااقل تحریمای دارویی رو وردارن اما زهی خیال باطل، امروز تحریمای جدید وضع کرد،هم وطنای خوبم امریکا با مردم ایران جنگ نداره خب حرف اونا عصن درست، چرا تحریم دارویی هستیم تو این شرایط اونم با اصرار کشورایی که حتی مردمانشون اصرار بر برداشتن تحریم دارن،جنایت به این اشکاری دیگه واضح نیس؟!

  • ه
    0

    گفتگو با کسی که ارزشی برای حرفهای خودش قائل نیست به نتیجه نمیرسد مگه اینکه کرونا آدمشان کند این غربیهای توخالی

  • علیرضا
    0

    آمریکا خودشم نمیتونه جمع کنه بعد میخاد به ما کمک کنه هرکسی این حماقت بکنه(مث قذافی که باعث نابودی مردم لیبی شد) خائنه مگه آمریکا نبود که زیر برجام زد و سردارمون و به شهادت رسوند. به نظر من این فکر رو از سرتون بیرون کنید

  • مجید
    0

    مردم فهیم کشورمان فهمیدن که دولتمردان امریکا با ملت شریف و مقاوم امریکا جنگ ترور اقتصادی راه انداخته و نسل های اینده تاریخ این مدت را مرور خواهند کرد و این امریکاست که مکار و دروغگو ضد بشریت قلمداد خوانده خواهد شد اگر ترامپ با تحریم کنار نیاید پلیدترین موجود تلقی خواهد شد

  • عاشق وطن
    0

    شمابیشترمیفهمین یارهبرمون وقتی ایشون میگه نه ینی نه درثانی توباهمسایت دعواس همسایت زده تو رو لت پارت کرده هنوزم برات خط ونشان میکشه تو 2باررفتی اشتی اما باز اذیتت کرد بازبرای دفعه سوم میری بسه دیگه ادم عاقل از یه سوراخ که چندبارگزیده نمیشه ؟؟

  • وطنم
    0

    مگه چی میشه با این آقا هم‌بشینین حرف بزنین شاید بهتر از اون قبلی ها شد ازش امتیاز گرفت هندونه بزارین زیر بغلش . والله بهتر از اون قبلی هاست اگه خوب بود ادامه بدین خوب نبود هم ولش کنین لولو خور خوره که نیست .

  • ملت
    0

    اولا ما چهل سال با امریکا دشمن هستیم هرمسول خائن و خیانتکاری اومد دنبال رابطه با امریکا بود خیانت کردن به وطن فروشی نیست ولی تکیه کردن به بیگانگان بزرگترین خیانته ما مسولین دزد داریم اختلاس گرو بی وجدان وگرنه میتونستن با تکیه به جوانان درس خونده به سوی تولیدو فناوری پیش بریم پراز کارو پراز برنامه است ایران منتها مسول خدا ترس وجود نداشته چون هدفشون عشق و حال خودشون و خونواده اشون بوده وگرنه توهر استان استعداد کارخونه زدن و استخدام جوان بیکار خیلی راه گشا بود متاسفانه خیانت کردن نابود کرده ایران رو اگر باز دنبال مذاکره باشید دهن کجی به شهدا کردید و شهیدی که ملت به چشم خودشون دیدن چطور بدنش تیکه تیکع شد بحث مذاکره کار خیانت کاراست هرچند تابلو هه خیانت تا حتی استفاده کردن از کرونا پیش رفته میتونستن ممنوع کنن امدو شد رو نکردن تا تلفات جانی و مالی زیاد پیش بره لعنت بر مسول خائن

    نظرات شما -
    • اریا
      0

      شماهرغلطی میخواهید بکنید ولی کم از اسم شهدا سواستفاده سیاسی بکنید مگرما وکیل وصی سهدایید من خودم شهید دادم ولی راضی به سواستفاده شما ازشهدایمان نداریم شما بجای خودت حرف بزن اگرمردی نه ازنام شهدای ما

  • خزر رستمی
    0

    هر چه بنفع ملت اینده مملکت باشد اشکالی ندارد

  • اریو
    0

    مطمعن باشید تا ج اسلامی شرایط ترامپ رو قبول نکنه هیچ مذاکره ای نمیشه و ترامپم انقد احمق نیست ک شانس انتخاب مجددش رودرانتخابات پیش رو با یه درگیری جزعی با ج اسلامی کمترش،کنه اتفاقیم قرار بافتادن باشه جنگ یا مذاکره توی دور دوم ترامپ پیش میاد

  • کریمی
    0

    گرچه به آمریکا نمی شود اعتماد کرد ،ولی نان خیلی از سران ایرانی در گرو همین تحریم ها است.ببینید چند نفر از نمایندگان سابق مجلس که برای ما قانون ضد آمریکایی وضع میکردند ،الان کراوات زده وغرب نشین هستند ،در سیاست باید زیرک بود وحقوق ملت را حتی با رابطه از حلقوم اینها بیرون کشید ،باید مذاکره کرد وبعد از استیفای حقوق از دست رفته عین خودشان لغو مذاکره نمود ،قطر سالها است که سهم گاز ما را در پارس جنوبی به یغما می برد ،وهابی ها حاجیان ما را قتل عام کرده ودیه نمی دهد ،منابع نفت ما به خاطر تحریم ،به بهای اندک فروخته شده وپول آن را نمی دهند ،جوانان ما از سن ازدواج گذشته اند ،گرانی مسکن بیداد میکند ،اگر شب وروز هم کار کنیم ،حق خرید خودرو با کیفیت نداریم وباید قاتلی مثل پراید را بپذیریم،جامعه ما عصبانی ومشکلات روانی دارد.دروغ ،دزدی ،پارتی بازی وآقا زادگی اجتماع را به بیراهه برده است،و.....پس باید ضمن احترام به خون شهدای عزیز وآرمانهایی نظام ،سیاستی که می تواند مشکلات را حل نماید ،پیشه کنیم ،سیاست به همان معنای سیاست ،البته در برابر زور گویان جهان

  • نسیم بهشت
    0

    باسلام نه الان ونه هیچ وقت دیگه ما باآمریکا هیچ کاری نداریم ونخواهیم داشت حالامیخوان مثلا به ماهم کمک کنن خیره اون سرشون آخه یکی نیست به اینا بگه توجیب مارو نزن کمک پیش کشت خودشون دارن ازکرونا منفجر میشن ازما ایراد میگیرن شما برو به پرستارات برس که مشمای زباله تنشون نکنن شما برو به فروشگاههای خالیت برس ضمن اینکه اگر کمک خواستی ما به رسم انسان دوستی به مردمت کمک میکنیم .

  • ناشناس
    0

    صد سال سیاه نمی خوایم با آمریکا که امام (ره) اون رو شیطان بزرگ خطاب کرد وارد مذاکره شویم. آمریکا چیزی تا افقی شدنش نمونده. شما هم بهتره همچین تیتر ننگینی برای مطلبتون نزارید

  • آزاد
    0

    سلام این صحبتها برای کسانی هست که نه عمق انقلاب ایران را شناختن نه عمق دشمنی آمریکا را اختلاف ایران و آمریکا یه اختلاف سیاسی یا اقتصادی نیست که با مذاکره قابل حل باشه اختلاف عقیدتی هست همانطور که برجام نه تنها نتوانست هیچ اختلافی را حل کند بلکه خودِ برجام شد یه مشکل و اختلاف روی اختلافات و مشکلات قبلی و دیوار بی اعتمادی بین ایران و آمریکا را بلندتر و قطورتر کرد کرونا هم این دیوار بی اعتمادی را بلندتر و قطور میکنه زمان زیادی لازم نیست تا همگان این مطلب را ببینن

  • ناصر
    0

    توی تیتر به جای ایران به اشتباه نوشتید اران

  • کارا
    0

    ما باید آمریکا شیطان بزرگ را برا همیشه به تاریخ و زباله دان بفرستیم چون خونخوار و درنده و حشی هستن....الان چند تا دکتر بدون مرز میخواست بفرسته ایران برا جاسوسی بینم کرونا رو ایرانی ها چقدر اثر کرد البته دولت وطن فروش روحانی اگه خواب نماند و حواسش باشد

    نظرات شما -
    • ر
      0

      ازدرعقب صندلی جلو مثل خاله زنک فقط هارت وپورت دست برات بلندکنند خودتوخیس کردی بروبچه بزرگترتو بفرست

  • سلام
    0

    مذاکره با شیطان بزرگ ممنوع است بقول رهبر فرزانه انقلاب مذاکره تعطیل است

  • گمنام
    0

    آمریکا جنایت کاری است که همین الان با درست کردن و انتشار ویروس کرونا داره بشریت رو نابود میکنه مذاکره چی؟

  • نمونه
    0

    هر کس دم از مذاکره بزند باید دهان او را خورد کرد

  • کلام
    0

    مرگ بر آمریکای جنایت کار

  • رازی
    0

    قبلش از مذاکره چی در اومد که الان میخواد در بیاد کسی که جنایت کار هست نمیشه باهاش مذاکره کرد

  • حامدک
    0

    به امید حق علیه باطل آمریکا رو به افول است . ما با آمریکای بعد افول و ان شاءالله بعد از ظهور مهدی موعود و در خصوص تقسیم وظایف در قبال امامت مهدی عج مذاکره میکنیم . جاسوسهای وطنی و دشمنان خارجی هم بهتره به فکر مملکتشان باشن و انقدر وطن فروشی نکنند که وطن مثل مادر است

    نظرات شما -
    • بینام
      0

      این از اون کس های که از تحریم به واسطه رانت نفع میبره

  • ابراهیم حسینی
    0

    با دولت تروریست‌ آمریکا مذاکره مردود است بعد از ترور ناجوانمردانه سردار عزیزمان البته قبل از آن همین طور بود ولی متاسفانه دولت روحانی و حامیانشان در داخل دلخوش کرده بودند به مذاکره نتیجه شد عقب نشینی در برنامه هسته ای بعد هم تحریم بیشتر.حالا هم آمریکا میگه کمک در بحث کرونا اینجا خداوند رسواشون کرد خودشان احتیاج بیشتری به کمک دارند

  • آتئیست
    0

    امیدوارم ترامپ هیچ مذاکره ای نکنه چون جمهوری اسلامی فقط زبون زور می‌فهمه . در ضمن منافع برجام فقط به جیب آخوندزاده ها رفت . من در ایران هم هستم حاضرم گشنه بمونم ولی یک دلار به جمهوری اسلامی پول ندهند . و از ترامپ خواهش میکنم تحریم های حداکثری رو با تمام قدرت ادامه بزنه تا آخوندا زانو بزنن جلوش. تا بفهمن رییس کره زمین کیه ؟

    نظرات شما -
    • عاشق وطن
      0

      تویامنافقی یایک دروغگوی خارج نشین یاسلطنت طلب یا اپوزیسون ضدانقلاب یا عضوشبکهای معاند. بروگمشوبرات مرگ خواستارم

    • مراد
      0

      تو از اون وطن فروشهای بی ناموسی

    • مشیری
      0

      نه بابا با بچه طرفی!!! آلبانی نشین کثیف،منافق ،منافق،وطن فروش.

    • ملت
      0

      چاپیدن اقازاده ها درست ولی دشمن اصلی ایران امریکاست گربه برای رضای خدا موش نمیگیره اون دنبال غارت ایرانه اگر مسولین دزدو اختلاس گرو بی کفایت و بی مسولیت نبودن ما بدبخت نبودیم امریکا هیچ گوهی نیست رهبر گفت از چرخه قدرت محو میشه کاملا درست فرمود چون کشورا اگر دلار رو حذف کنن امریکا تبویل به پودر شدن میشه ما حقمون رو باید از مسولین بخواهیم و پشت به دشمن کنیم

    • سامان
      0

      خب از یه آتئیست (خداناباور) که خدا رو هم باور نداره نظری جز این هم انتظار نمی ره

    • آتئیست
      0

      بعضیا همچین میگن ضد انقلابی انگار انقلابشون چه گلی به سر ما زده جز فقر و بدبختی و سیاهی و تباهی چه داشتید؟ مثل شما سر در آخور رژیم نیستم. با افتخار هم آتئیستم هم ضدانقلابم هم اپوزیسونم هم براندازم هم معاندم هم دشمن انسی هم جنی . ولی برخلاف شما زوار زاده ها ایرانی هستم و این مهمه

  • ناشناس
    0

    آقای محترمی که سنگ آمریکاروبه سینه میزنی،شماحتمابازمانده نظام مخلوع سابقی،دهنتوببندهیچ کشوری مثل ایران توخاورمیانه حرفش نمیره،بااینکه۴۰ساله انواع و اقسام فشارهاوتحریمهاوترورهاروتاب آورده,ب ازم سرپاس،هرروزسیل وزلزله وهزارتاکوفت وزهرماردیگه سرمردم میاد،مگه دولت فرصتی پیدا میکنه که به جاهای دیگه برسه،کله همه توشیکم دولته،ازهمه طرف به مردمش میرسه،شمام اگه اینجاحالت بده بروبه ایل وتبارت برس،مزدور

  • افتخاری
    0

    ترامپ احمق ترین ادم روی زمین است فقط پول دارد سیاست ندارد

  • M
    0

    ما باید با ترامپ مذاکره کنیم.باید برنامه ای بریزیم تا کمک کنیم ترامپ بازهم رییس جمهوربشه.اگه بتونیم امریکا را بسمت خودمون بکشونیم و از اسراییل دورش کنیم بهترین موفقیته.یچیزی مثل زمان اوباما که برجام درپشت پرده باعث اختلاف امریکا و اسراییل شده بود.هرچندکه درظاهر اوباما میگفت خیال اسراییل راحت باشه.ولی عمیق تر از دفعه قبل.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها