جهرمی: افتخار بنده تبیعت از ولایت فقیه است/ در برابر فضای مجازی بی‎غیرت نیستم

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات برای دفاع از خود پشت تریبون قرار گرفت.

جهرمی: افتخار بنده تبیعت از ولایت فقیه است/ در برابر فضای مجازی بی‎غیرت نیستم

به گزارش خبرنگار سیاسی سایت خبر فوری محمدجواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات در جلسه نوبت عصر مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه پیشنهادی خود پشت تریبون قرار گرفت.

جهرمی، وزیر پیشنهادی ارتباطات در صحن علنی مجلس گفت: افتخار بنده تبیعت از ولایت فقیه و پایند بودن به ایشان است. امروز در منطقه بحران زده در امنیت کامل به سر می بریم که این را مدیون خون شهدا هستیم. دکترین ما در فضای تنها فرمایش رهبر انقلاب است. رهبر انقلاب می فرمایند که فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید.

وی تصریح کرد: نگاه ما به فضای مجازی نگاه فرصت محور است. اگر مسیر حرکت ما درست نبود، چرا سندیکای مخابرات نامه می‎زند و از معرفی من به عنوان وزیر پیشنهادی تشکر می‎کنند؟

وی در جریان بررسی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم و در دفاع از برنامه‌های پیش روی خود با اشاره به سفر خود در استان بوشهر به همراه محمود واعظی اظهار داشت: در سیل اخیری که دامن برخی مناطق کشور را گرفت بنده به همراه آقای واعظی به این استان سفر کردم.

وی افزود: در طی 4 سال گذشته رشدی در استان بوشهر صورت گرفته است که این توسعه بدون زحمت و بی‌برنامه امکان‌پذیر نبود.

وی بر همین اساس اضافه کرد: اگر ما در بخش خصوصی حرکت کردیم قانون این را به ما اعلا کرده که چنین کاری انجام دهید. افتخار ما است که چنین کاری انجام می‌دهیم اگر مسیر حرکتی ما نادرست بود چرا زمانی که بنده معرفی شدم سندیکای مخابرات نامه زده و از آقای روحانی تشکر می‌کند. بنده شایسته این لطف نبودم اما می‌خواهم بگویم که موضوع چیست.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: هر چند که آقای پورمختار درست اشاره کرد و اموری که در طول این دو سال اتفاق افتاد را شخص بنده انجام ندادم بلکه کار تیمی بود که همه بخش‌های وزارت ارتباطات درگیر آن بودند همه پرسنل و جوانان وزارت ارتباطات این حماسه را آفریدند.

وی همچنین یادآور شد: این ظلم است که می‌گویید شبکه ملی اطلاعات اجرا نشده است؛ پروژه شبکه ملی اطلاعات اجرا شده است البته ما در بخش محتوایی کمبود داریم اما شبکه اجرا شده است که اینها مدیون عزم ملت در سال 92 و رای‌شان به دولت تدبیر و امید است.

جهرمی خاطرنشان کرد: به لحاظ اقتصادی حجم‌ ICT کشور از 21 هزار میلیارد تومان به 36 هزار میلیارد تومان رسید که 15 هزار میلیارد تومان حجم بازار ICT در این بازار اضافه شده است. به لحاظ شاخص‌هایی که پهنای باند به ازای هر شهروند دارد از یک کیلوبیت بر ثانیه به 35 کیلوبیت بر ثانیه رسیدیم آنهای که می‌گویند ما نسبت به محتوای بومی و تولید بومی بی‌تفاوتیم روزی که آغاز کردیم مجموع پنهای باند ما 10 درصد ظرفیت بود که امروز این مقدار به 40 درصد افزایش یافته است که البته این ناکافی است.

وی خاطرنشان کرد: امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که پس از 4 سال فعالیت و توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات در حوادث مهم ما یک ثانیه قطعی نداریم ما پارادایم و فرهنگ حاکم لذا جامعه را تغییر دادیم. روزی ارتباط تهدید امنیتی بود امروز برقراری ارتباطات تهدید امنیتی بود.

«البته دکترین ما در عرصه فضای مجازی یک دکترین بیشتر نیست. دکترین ما دکترین مقام معظم رهبری است که فرمودند فضای مجازی هم فرصت است هم تهدید و تهدید آن به قدری قوی است که می‌تواند فضای مجازی را به قتلگاه جوانان تبدیل کند و فرصت آن هم به قدری موثر است که می‌تواند یک کلام حرف ما را به گوش دنیا برساند.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: نگاه ما به شبکه‌های اجتماعی و مجازی نگاه فرصت محور است. مقام معظم رهبری می‌فرمایند کسی موافق بستن شبکه مجازی نیست چرا که این کار عاقلانه نیست. البته تهدیدات آن هم بزرگ است. اگر کسی می‌گوید در ما در مقابل تهدیدات ضعیف عمل کردیم درست اما هجوم تهدیدات به قدری زیاد است که ضعف ما مکمن است مشهود باشد و همدلی در این بین ضعف ما را خواهد پوشاند.

وی تصریح کرد: با متهم کردن یکدیگر آیا می‌توانیم در برابر دشمن و این تهدیدات بایستیم؛ 4 سال وزارت ارتباطات تنها در این عرصه ایستاد، چوب خورد و کار کرد یک محتوای مستحکم و مبتذل برای ما زیاد است اما برای اینکه این فضا را کنترل کنیم اولین عملکرد بستن است ما به این دکترین اعتقاد داریم بی‌غیرت نیستیم اما هم پیگیر حقوق مردمیم و هم مطالبات مردم و مردم از ما می‌خواهند که فضای مجازی را پاک و سالم نگه داریم.

جهرمی تاکید کرد: اگر شبکه‌های مجازی را ببندیم و مردم را در برابر خود قرار دهیم امنیت ایجاد کرده‌ایم یا اینکه مردم را با خود همراه کنیم.

جهرمی در ادامه سخنان خود به برنامه‌هایش و اینکه شعارش چیست اشاره و تصریح کرد: از دیدگاه آماری در کشورهای در حال توسعه امروز 1.87 درصد سهم اشتغال از فناوری اطلاعات است. در کشور ما این 0.2 درصد بوده تا سال 1394 و در سال 91 مجموع اشتغال در عرصه فناوری اطلاعات در کشور 45 هزار شغل بوده در سال 94، 50 هزار شغل،‌سال 95 این آمار به صد هزار شغل رسیده است. یعنی دو برابر میزان آن چیزی که بوده است و این مدیون توسعه شبکه ملی اطلاعات است که اثرات آن را در زندگی مردم می‌توان دید.

وی ادامه داد: ما ظرفیت داریم که 1.5 درصد اشتغال کشور را توسعه دهیم و این برای ما فرصت است؛ تمام برنامه ما تنظیم شده و از 900 هزار شغل بناست سالی صد هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات اضافه کنیم و این تعهد دولت است. وزارت ارتباطات مسئول ایجاد شغل نیست اما زیرساخت‌ها را باید فراهم کند. بسیاری از جوانان فرهیخته ما امروز در شرکت‌های خارجی کار می‌کنند در گوگل،‌فیس‌بوک و آمازون در ماکروسافت و اپل و اگر فضای کسب و کار را برای آنها فراهم کنیم برمی‌گردند کما اینکه امروز مهاجرت معکوس نیز داشته‌ایم

جهرمی تاکید کرد: برنامه ما در حوزه اشتغال بوده و توسعه اقتصاد دیجیتال و زیربناهایی را بر این اساس شکل داده‌ایم. اگر در چند ماه آینده توفیق داشتم و اعتماد شما را جلب کردیم آمار را در اینجا اطلاع می‌دهم و بنابر سند برنامه ششم خود را موظف بدانیم هر سه ماه یکبار گزارش دهیم.

جهرمی با بیان اینکه توسعه روستایی 27 هزار روستا اینترنت نصب شده اما همه آنها قابل استفاده نیست، گفت: این به دلیل هزینه گران مودم است. برای 40 هزار روستا در کشور هست که ما تعهد کردیم برای حل مشکل اینترنت و تلفن با استفاده از منابع USO و در اختیار قرار دادن این اختیار و تقسیم مسئولیت‌ها در دولت دوازدهم تحت پوشش خدمات ملی اطلاعات و سرویس‌های پرسرعت قرار گیرند.

جهرمی افزود: توسعه نظام سیاست فرهنگی و اجتماعی با همکاری همه بخش‌های نظام، مجموعه‌های فرهنگی، نظارتی و دانشگاه‌های کشور و البته در کنار اینها بهره‌گیری از تجارب اساتید بزرگوار صورت گیرد و از ظرفیت‌های دانشگاهی استفاده می‌کنیم. از جوانان و بانوان در حوزه مسئولیت‌های موجود استفاده خواهیم کرد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات ادامه داد: دنبال آزادسازی و کاهش تصدی‌گری هستیم، استفاده از روش‌های تأمین مالی برای پروژه‌ها جزو منابع ما است، تعامل با شرکت‌های بین‌المللی همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند نگاه فرصت‌محوری داریم و باید برای شرکت‌های داخلی‌مان بازار ایجاد کنیم و هم در حوزه خارج از کشور این کار را انجام دهیم.

وی گفت: اگر امروز آذری جهرمی به عنوان یک جوان شهرستانی به معاونت وزیر رسیده و گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت ارتباطات به محضر شما آمدم این فرصت را بدون شک مدیون انقلاب و نظام هستیم قطعاً در دوره نظام‌شاهنشاهی به یک جوان شهرستانی مثل حقیر برای مسئولیت‌های کلان اعتماد نمی‌شد و فقط یک حلقه بسته نورچشمی در آن دوران نقش‌آفرینی در مسئولیت‌های کلان را داشتند. بدون شک مدیون نگاه بلند و هوشمندانه امام و رهبری و همت والای رئیس جمهوری هستیم.

وی افزود: حالا که نظام چنین مسیری را برای ظهور نسل جوان فراهم کرده اگر نمایندگان ملت به بنده اعتماد کنند بینی و بین‌الله همه وجودم را برای انجام وظایف محوله وقف خواهم کرد و اگر امروز برای مسئولیت وزارت ارتباطات برنامه و توان اجرایی نداشتم قطعاً به این میدان پرچالش ورود نمی‌کردم. همه ما اعتقاد داریم همانگونه که رهبری معظم انقلاب فرمودند سیاست جمهوری اسلامی بستن فضای مجازی نیست و دکترین کشور بر این عرصه مبتنی بر نگاه فرصت‌محور است و البته همواره بر حفظ فرهنگ ایران اسلامی تأکید داریم و قطعاً از خط رهبری خارج نشده و دچار وادادگی نخواهیم شد و اعتقاد قلبی دارم برای پیمودن این مسیر دشوار باید از ظرفیت‌های عظیم و راهگشای مجلس که به معنای حقیقی عصاره ملت است.

جهرمی خاطرنشان کرد: در این مکان مقدس و در محضر ملت شریف ایران و خداوند متعال پیمان می‌بندم با پاکدستی و استفاده از حداکثر ظرفیت و توان اجرایی خود به عنوان حافظ و امین مردم حافظ حریم خصوصی آنها باشم.

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات با این سخن حضرت علی (ع) که «اگر کوه‌ها متزلزل شوند تو پایدار بمان، دندان‌ها را به هم بفشار، سرت را عاریت خداوند بسپار و پاهایت را چنان میخ در زمین استوار کن» به پایان برد.

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها