درد خودسوزی جنگل‌ها را باور کنیم

داریوش کریمی؛ مشاور و مدیر کل دفتر حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «۲۵میلیون هکتار، سطح جنگل‌های کشور در گذشته بود که متأسفانه اکنون به ۱۴ میلیون هکتار کاهش یافته است.»

درد خودسوزی جنگل‌ها را باور کنیم

به گزارش خبر فوری به نقل از پایگاه خبری گُلوَنی ، آتش‌سوزی‌های سریالی فقط یکی از عوامل انسانی از بین رفتن جنگل‌هاست. بهره‌برداری از جنگل‌ها و هدر دادن بافت گیاهی اقلیم‌های مختلف آنها را بیش از پیش در معرض آسیب قرار می‌دهد. پای جنگل‌خوارها هم که همیشه درمیان است. شهرک‌سازی به‌بهانه گریز از آلودگی هوا همیشه بهانه خوبی برای این آدم‌ها بوده‌است. واقعیت این‌است که ما حتی خواب آرام را هم به‌جنگل‌ها نمی‌بینیم. تجاوز به حریم جنگل‌ها را در همه برنامه‌های تفریحی علناً تکرار می‌کنیم. جنگل‌ها را فدای جوجه‌کباب و قلیان و سیگار پشت آن می‌کنیم. اصلاً معلوم نیست ته همه شادی‌هایمان چرا باید یک قدم بزرگ هم به سمت سرطان برداریم؛ یعنی همین‌جوری که بدون هیچ تحرکی در حال استراحت در خانه هستیم از انواع و اقسام بیماری‌های بیشتر مصون هستیم تا وقتی که تصمیم می‌گیریم کمی نفس‌گیری کنیم و اکسیژن به بدنمان برسانیم.

۹۵ درصد از آتش‌سوزی جنگل‌ها حاصل خطای انسانی است به‌نظر می‌رسد اگر ما استراحت کردن و تفریح را در جنگل فراموش کنیم جنگل‌ها حفاظت از خود را خوب خوب بلدند. برای خاموش کردنشان هم ظاهراً کار خاصی نمی‌توانیم انجام بدهیم تنها به‌عنوان یک ناظر، مسیر آتش‌سوزی را تماشا می‌کنیم. جنگل خوارها هم با خرج کردن از کیسه طبیعت بکر هوش و حواسمان را می‌برنند، اسمش را سرمایه‌گذاری می‌گذاریم اما در واقع مجوز تاخت‌وتاز به جنگل‌ها را صادر می‌کنیم. خوزستان، کرمان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و گلستان روی کمربند خطرند.

با توجه به آسیب‌پذیری این محدودیت‌ها باید توجه بیشتری برای حفظ جنگل‌های این مناطق صورت بگیرد. تجهیز امکانات برای خاموش کردن آتش، اولین اصلی‌است که در این حوزه باید در نظر گرفته شود اما ظاهراً هنوز برای خاموش کردن آتش از بیل و کلنگ و ادوات غیر مرتبط استفاده می‌کنیم. تازه اینها در حالی‌است که سال گذشته دولت سه میلیارد تومان تجهیزات انفرادی، ۳۰ میلیارد تومان تجهیزات خودرویی و تجهیزات خاموش‌کننده آتش خریداری کرده و این امکانات کافی نیست. شاید اگر قلیان‌ها و سیگارها و زغال‌های کباب را از خانه به جنگل نبریم، جنگل‌ها را برای یک خواب راحت بیمه کنیم!

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها