روایت متهم نفتی از جزئیات جلسات مرتضوی و بابک زنجانی / چه معامله ای سر ۱۳۸ شرکت تامین اجتماعی صورت گرفت؟

صبح امروز یازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای زنجانی با حضور متهمان، وکلای متهان، وکلای وزارت نفت و نماینده دادستان و به ریاست قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.

روایت متهم نفتی از جزئیات جلسات مرتضوی و بابک زنجانی / چه معامله ای سر ۱۳۸ شرکت تامین اجتماعی صورت گرفت؟

به گزارش خبر فوری به نقل از انتخاب، در ابتدای یازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات شرکای بابک زنجانی در پرونده فساد نفتی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی، قاضی مقیسه با قرائت خلاصه کیفرخواست از «ح.ف.ه» خواست با حضور در جایگاه به دفاع از خود بپردازد.

متهم با حضور در جایگاه گفت: از میان این همه افرادی که در کیفرخواست اسم آن‌ها آمده است بنده فقط آقای «م.ش» را به آقای زنجانی معرفی کرده‌ام که البته این معرفی مربوط به سال ۸۹ است.

او ادامه داد: بنده در ایامی که بابک زنجانی شرکت قشم ایر را خریداری کرده و قصد تجهیز آن را داشت، آقای «م.ش» را برای این کار به زنجانی معرفی کردم. خود زنجانی هم در اظهارات خود گفته است که آقای «م.ش» را آقای «ح.ف.ه» به من معرفی کرده است.

قاضی مقیسه گفت: این معرفی شما یک معرفی ساده نبوده است بلکه باعث تشکیل شبکه فساد شده است. صرف معرفی جرم نیست بلکه مهم این است که ارتباط شما سه نفر در سال‌های بعد از معرفی هم وجود داشته و باعث تشکیل یک شبکه و تشکیلات شده است. ما بحث داریم که شما سه نفر تشکیلاتی داشته‌اید و شما در رأس آن تشکیلات کار می‌کردید؛ البته ایادی‌ هم در داخل و خارج از کشور داشته‌اید که دستگاه قضایی باید به پرونده همه کسانی که از این پول بادآورده بیت‌المال استفاده کرده‌اند باید رسیدگی کند و باید پول بیت المال را از آن‌ها حتما پس بگیرد.

مسئولان اقتصادی وقت وزارت اطلاعات خواستند زنجانی در حوزه هواپیمایی فعالیت کند

متهم در دفاع از خود گفت: بنده آقای زنجانی را هم به مسئولان اقتصادی وقت وزارت اطلاعات معرفی کردم. البته آن‌ها از سوابق آقای زنجانی اطلاع داشتند. آن‌ها خواستند که زنجانی در حوزه هواپیمایی فعالیت و کمک کند.

قاضی مقیسه افزود: آیا همکاران شما می‌دانستند که این فرد دوسال زندانی بوده است یا اینکه شما این موضوع را کتمان کرده بودید؟ اصلا خود شما خبر داشتید که این فرد در زندان بوده است؟

یاد گرفته‌ایم در زندگی دیگران تجسس نکنیم

متهم گفت: آقای قاضی ما از شما یاد گرفته‌ایم که در زندگی دیگران تجسس نکنیم. همچنین از امیر المومنین علی (ع) یاد گرفته‌ایم که اگر فردی روز قبل گناه کرد فردای آن روز به چشم گناهکار به او نگاه نکنید، چون ممکن است شب توبه کرده باشد.

قاضی رسیدگی کننده به پرونده به این گفته متهم واکنش نشان داد و گفت: مگر حضرت علی (ع) نگفته است که به اموال بیت‌المال دست درازی نکنید. چرا داستان حضرت علی (ع) درباره برادرش عقیل را مثال نمی‌زنید؟ شما که از حضرت علی (ع) حرف می‌زنید بیایید و پول‌ها را برگردانید. حداقل در این مدت سه و نیم سال پول‌ها را بر می‌گرداندید. الان هم می‌توانید برگردانید. بیایید وکالت دهید که این پول‌ها برگردانده شود.

آماده بازگرداندن بدهی‌ام به بیت‌المال هستم/ زنجانی را به سازمان حج و زیارت معرفی کردم

متهم این پرونده گفت: کل بدهی من ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است نه ۳۰ میلیارد تومان. شما باید به اسناد توجه کنید و نه به اظهارات. من حاضر نیستیم حتی یک ریال از مال حرام در زندگی‌ام باشد. من در خصوص برگشت دادن پول‌ها شبهه‌ای ندارم تاکنون هم ۴ بار برای این کار اعلام آمادگی کرده‌ام و در این راستا هم به شما هم به دادستان و هم به وزارت نامه زده‌ام که آماده برگشت دادن پول هستم. بنده وقتی زنجانی را به مسئولان معرفی کردم به من گفتند که شما دیگر به ماجرا ورود نکن. این حرف به این معنی است که دیگر در ادامه کار‌ها دخالت نکن و من هم دیگر اطلاعی از ارتباط‌های آن‌ها نداشتم.یکی دیگر از سازمان‌هایی که من زنجانی را به آن‌ها معرفی کردم سازمان حج و زیارت بود.

قاضی مقیسه عنوان کرد: فعلاً لازم نیست که به موضوع سازمان حج و زیارت ورود کنید. بحث ما درباره فروش نفت است. موضوع ما نفت و ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو است. بحث سازمان حج و خرید هواپیما فعلاً مطرح نیست. بر اساس کیفرخواست سرمنشا همه تخلفات و اعمال مجرمانه زنجانی شما بوده‌اید. یعنی نفوذی که شما داشته‌اید باعث شده است که زنجانی دست به غارت اموال بیت المال بزند. شما می‌گویید که فقط در خرید هواپیما آقای «م.ش»را معرفی کرده اید پس چرا امضای شما درپای قرارداد‌های بانک FIIB وجود دارد؟

متهم اظهار کرد: آقای قاضی فرض کنید که شما را برای یک سخنرانی دعوت می‌کنند. شما برای این سخنرانی طبیعتاً چند کتاب و جزوه می‌خوانید و مشاوره‌هایی هم می‌گیرید. کار من هم فقط مشاوره دادن به زنجانی بوده است و نقشی درکار‌های او نداشته‌ام.

قاضی مقیسه تصریح کرد: شما خودتان اعلام کرده اید که زنجانی برای معرفی خود از اسم من استفاده می‌کرده است.

استفاده زنجانی از نامم به من ربطی ندارد

متهم گفت: اینکه وی از نام من چه استفاده‌ای کرده است به من ربطی ندارد. مثلا شاید من بخواهم با شما عکس بگیریم و به دیگران نشان بدهم که بگویم من با فلانی دوست هستم و با این کار از عکس سوءاستفاده کنم. در اینجا که شما نباید جواب سوء استفاده من از عکس را بدهید. بنده کار معرفی زنجانی به سازمان حج را انجام داده‌ام. این کار در ایامی بود که سه روز مانده بود به مراسم حج و چادر‌های سازمان حج هنوز آماده نشده بود. زنجانی با همکاری که انجام داد این مشکل را برای سازمان حج برطرف کرد.

او ادامه داد:‌دبیر ستاد تدابیر ویژه از دوستان قدیمی بود. اینکه می‌گویند من عضو این ستاد بودم دروغ است، دروغ است، به والله دروغ است برای صحت این حرف کاری ندارد که بروید و یک زنگ بزنید که آیا من عضو ستاد تدابیر ویژه بوده‌ام یا نه.

متهم پرونده فساد نفتی خاطرنشان کرد: آن ستاد برخی موضوعات را خارج از قوانین جاری کشور به علت شرایط تحریم تصویب می‌کردند. رئیس جمهور و چند وزیر هم عضو آن ستاد بودند. اما من در آن ستاد هیچ سمتی نداشتم.

قاضی مقیسه گفت: بابک زنجانی هر کاری را که انجام داده است به پشتوانه شما بوده است و از نفوذ شما برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کرده است.

متهم گفت: خیر این موضوع صحت ندارد، چون به قول خود بابک، او بیش از ۴۰۰ - ۵۰۰ میلیون یورو جا به جا کرده بود که در این موارد اصلا من حضور و خبر نداشته ام و قبل از ورود من به ماجرا بوده است.

قاضی مقیسه گفت: به حاشیه نپردازید کیفرخواست شما ربطی به کارهایتان در سازمان حج و خرید هواپیما ندارد. در رابطه با ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو، غارت ده کشتی نفت و خرید ۱۳۸ شرکت از سازمان تأمین اجتماعی صحبت کنید.

در فروش نفت نقشی نداشتم

ح.ف.ه پاسخ داد: بنده قصد دفاع دارم، اگر کیفرخواست برای شما مهم است در اینجا دفاع بنده معنی ندارد، یک مورد نمی‌توانید پیدا کنید که در فروش بانک نقشی داشته باشم. در رابطه با نفت نیز وزیر نفت من را از نزدیک نه دیده و نه می‌شناسد.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: ۳۰ درصد سهام هلدینگ و سورینت متعلق به شما است.

متهم پاسخ داد: دروغ است، دروغ است، دروغ است، یک سهم از ۱۰۰۰ سهم متعلق به من است.

قاضی مقیسه گفت: بابک زنجانی در بندهای ۸۹ تا ۹۳ پرونده و در تاریخ ۲/۹/۹۳ در پاسخ به سؤالات بازپرس مبنی بر اینکه با توجه به اسکن بودن امضاها، آیا آقای ح.ف.ه ذیل مصوبات را امضا کرده است؟ و اطلاعی از اسکن امضاها داشته است یا خیر؟ بیان می‌دارد که اس‌سی‌تی بنکرز سه عضو هیئت مدیره داشته است که نفر سوم آن آقای ح.ف.ه بوده است بنابراین حتی اگر ح.ف.ه مصوبات را امضا نمی‌کرد با دو امضای بنده سندیت داشته است.

رئیس دادگاه ادامه داد: بابک زنجانی اظهار داشته است (من و ح.ف.ه اکثراً در مسافرت بودیم و از شرکت دور بودیم بنابراین مصوبات به‌صورت ایمیل دریافت می‌شد و هرکس آن را امضا و دوباره ارسال می‌کرد. مصوبات از ایمیل ایشان (ح.ف.ه) امضا شده دریافت شده است و مسئله سوء استفاده در اینجا مطرح نیست. از طرفی ایشان عضو هیات مدیره ISO و اس‌سی‌تی‌ بنکرز بوده است و ح.ف.ه به‌جز شرکت‌های هولدینگ در چندین شرکت مربوط به سرمایه‌گذاری غدیر عضو هیئت مدیره و فرد حرفه‌ای در خصوص شرکت‌داری است.

متهم پاسخ داد: بابک زنجانی یک دروغی گفته و شما آن را قبول می‌کنید، من اینها را از آقای نجفی شنیدم.

قاضی مقیسه گفت: شما با بابک زنجانی مأنوس و شریک بوده‌اید، حرمت و شأن دادگاه را رعایت کنید.

نجفی نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: آیا این اظهارات سند محسوب نمی‌شود؟ چرا می‌گویید اینها را از آقای نجفی شنیدم؟ چرا این اظهارات را به من نسبت می‌دهید؟

ح.ف.ه پاسخ داد: من این مطلب را به طنز مطرح کردم، من آقای نجفی را غیر از این دادگاه در جای دیگری ندیده بودم اما مگر نمی‌گویید که اسناد را بنده از طریق ایمیل دریافت کردم. یک نمونه از ایمیل را نشان دهید.

قاضی مقیسه گفت: آیا برای ادعای جعلی بودن اسکن امضاهایتان شکایت کرده‌اید؟

متهم پاسخ داد: بله شکایت کرده‌ام.

قاضی مقیسه گفت: شما از این پرواز به آن پرواز برای غارت بیت‌المال و خرید هتل و خانه‌ای در انگلیس برای دخترتان در سفر بودید وقتی برای امضا نداشتید، وکیل شما که شوهرخواهرتان است برای فرار از این قضیه شکایتی مبنی بر جعل بعد از بازداشت شما و بعد از کیفرخواست مطرح کرده است و این شکایت در زمان شراکت شما با بابک زنجانی مطرح نشده است.

مهرشاد وکیل مدافع متهم ردیف سوم پرونده با اجازه قاضی در جایگاه حاضر شد و گفت: نسبت فامیلی بنده ربطی به دادگاه ندارد.

قاضی مقیسه گفت: علت بی‌نظمی شما این است که خود را منتسب به ح.ف.ه می‌دانید، در حالی‌که وکلای دیگر که در این جلسه حضور دارند یک بار بی‌نظمی نکردند.

مهرشاد وکیل ح.ف.ه گفت: پس از صدور کیفرخواست و در زمان تحقیقات موکلم از بازپرس تقاضای کارشناسی امضاها را کردند و دادخواست آن را به بازپرس ارائه کردیم.

قاضی مقیسه گفت: چرا قبل از کیفرخواست شکایت نکردید، شکایت خود را در کدام مجتمع مطرح کردید؟

مهرشاد پاسخ داد: بنده علم غیب ندارم و بعد از آن متوجه شدم، ۳ جا این شکایت را مطرح کردم. نزد آقای پسندیده، قاضی صلواتی و وزارت نفت این مسئله مطرح شد و شماره پرونده آن ۹۴۰۰۲۱ است.

ح.ف.ه برای ادامه دفاعیات در جایگاه حاضر شد و در مورد موضوع خرید شرکت از تأمین اجتماعی گفت: من از منابع آقای زنجانی خبر نداشتم.

قاضی مقیسه از نماینده تأمین اجتماعی خواست تا در رابطه با اصل موضوع توضیح دهد و بگوید که چگونه بدون پول درمورد ۱۳۸ شرکت قرارداد بسته شده است.

نماینده سازمان تأمین اجتماعی گفت: هیچ مدرک یا سندی در خصوص اظهارات ح.ف.ه در سازمان تأمین اجتماعی وجود ندارد. در تاریخ ۲۷/۹/۹۱ آقای «ح.ف.ه» و بابک زنجانی تفاهم‌نامه‌ای به شماره ۹۱۱۰۰۰/ ۹۱۵۳ با موضوع خرید شرکت‌های تأمین اجتماعی به مبلغ ۴ میلیارد یورو امضا کردند.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: آیا قبول دارید که امضا کرده‌اید؟

ح.ف.ه پاسخ داد: بله قبول دارم.

قاضی مقیسه گفت: شما شخصاً جهت معامله ۱۳۸ شرکت تأمین اجتماعی جلسه داشتید و شرکت‌های سودآور را شناسایی و به بابک زنجانی معرفی کردید. شما چه‌کاره بوده‌اید که هم شناسایی شرکت‌ها، امضای قرارداد خرید شرکت‌ها، جلسات و دریافت چک‌ها توسط شما بوده است؟

ح.ف.ه تشریح کرد: آقای قاضی اجازه دهید که من به دفاعیات خود بپردازم. بنده حدود سه تا چهار سال است که تحت فشار بوده و اینجا هستم تا از خود دفاع کنم.

دادگاه را به تمسخر نگیرید

قاضی مقیسه خاطرنشان کرد: شما تحت فشار نبوده‌اید بلکه در حال مجازات بوده‌اید، لطفا دادگاه را به تمسخر نگیرید و نگویید که زنجانی بدون هیچ دلیلی دست من را گرفت و به جلسات برد.

ح.ف.ه افزود: اجازه دهید که حرف من کامل شود و بعد بگویید که کذب است؛ اگر کذب است پس من بنشینم و دیگر دفاع نکنم.من برای اینکه متوجه شوم آقای زنجانی پول نقدی برای خرید شرکت‌های سازمان تامین اجتماعی دارد یا نه از معاون اقتصادی وزارت اطلاعات استعلام گرفتم. براساس سابقه‌ای که داشته‌ام موظف بوده‌ام که هر اتفاقی که برای من می افتد را اطلاع دهم.

مسئولان امنیتی را شریک جرم خود نکنید

رییس شعبه ۲۰ دادگاه انقلاب گفت: مسئولان امنیتی را شریک جرم خود نکنید و مسئولیت جرم خود را به گردن دیگران نیاندازید.

ح.ف.ه گفت: من وظیفه داشتم که از مسئولان استعلام بگیرم که اگر زنجانی چنین پول نقدی دارد پای قرارداد بنشیند و لذا معاون اقتصادی وزارت اطلاعات تایید کرد که زنجانی چنین مبلغی دارد و امکان خرید شرکت‌های تأمین اجتماعی وجود دارد.

قاضی مقیسه افزود: برای من که حجت تمام شده است اما شما بگویید که چکاره بودید که رفتید برای خرید شرکتهای سازمان تامین اجتماعی اقدام کردید؟ مگر شما نماینده وزارت اطلاعات یا سازمان تامین اجتماعی یا بابک بودید؟

ح.ف.ه بیان کرد: من با توجه به تجربه و تحصیلاتم کارشناس اقتصادی بودم و دراین زمینه چندین مشاوره اقتصادی داده‌ام.

قاضی مقیسه اظهار کرد: کجای دنیا کارشناس می‌رود و پای قراردادها را امضا می‌کند؟ کجا کارشناس می‌رود و چک معامله را تحویل بگیرد؟ جرات داشته باش و بگو که من عضو هیات مدیره هلدینگ بوده‌ام.

ح.ف.ه گفت: بله من عضو بوده‌ام اما سهم من یک درصد و فقط امانی بوده است لذا اینکه گفته شده است من ۳۰ درصد سهام شرکت هلدینگ را داشته‌ام را قبول ندارم. شما دوست دارید که هر چه می گویید را من قبول کنم.

در ادامه نجفی نماینده دادستان به دفاع از کیفرخواست پرداخت وگفت: ح.ف.ه کاملا مطلع بوده‌اند که بانک FIIB اصلا منشأ مالی ندارد و هیات مدیره آن صوری بوده است. این فرد برای امضای تفاهم نامه با سازمان ۴ مرتبه در جلسات حضور پیدا کرده است و به عنوان رئیس هیات مدیره شرکت هلدینگ معرفی شده است.این فرد مدعی بودند که در خارج از کشور دارای بانک هستند و به دلیل شرایط تحریمی قصد خرید اموال غیر منقول سازمان را دارند.

نجفی با مخاطب قراردادن متهم گفت: آقای ح.ف.ه خوب است بدانید که ما به هیچ کس بدهکار نیستیم و اگر می‌ترسیدیم که نمی‌آمدیم جان خود را بگذاریم و دراین پرونده‌ها قلم بزنیم. شما در اظهارات خود گفته‌اید که من یک تیم ۲۰ نفره از اعضای یک شرکت را جمع کردم و حدود چند روز وقت گذاشتیم و در شرکت‌های سازمان حضور پیدا کردیم که ببینیم کدام شرکت‌ها سودآور هستند.

نماینده دادستان درباره اخذ چک‌های سازمان تامین اجتماعی هم توضیح داد و گفت: متهم ادعا دارد که زنجانی از دبی به او زنگ زده و گفته است که ما چون وجه شرکتها را به حساب سازمان ریخته‌ایم شما بروید یک چک تضمینی از سازمان بگیرید چون وقت انتقال شرکت‌ها زمانبر است. با اینکه آقای "م" از آدم‌های مهم زنجانی بود اما مسئولان تامین اجتماعی چک را به "م" نمی‌دهند و می‌گویند چک تضمین را فقط به فلاح هروی می دهیم این نشان می‌دهد که فلاح سمت داشته است.

نجفی گفت: براساس گزارشات سازمان اطلاعات سپاه آقای «ح.ف.ه» از عوامل اصلی معرفی زنجانی به بانک‌ها و دستگاه‌ها بوده است. بر اساس گزارشات منفصل وزارت اطلاعات بوده است. البته لازم است که آقای متهم توضیح دهند که علت انفصال او چه بوده است.

نماینده دادستان افزود: این گزارش می‌گوید متهم ردیف سوم دارای تجارب زیادی بوده و باعث می‌شده که زنجانی به مسئولان معرفی شود. وقتی قرار می‌شود که پول به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شود این اتفاق نمی‌افتد و مسئولان سازمان متوجه جعلی بودن این پرداخت می شوند در این خصوص زنجانی می گوید از طریق مؤسسه توسعه پول شما را می‌دهم یعنی متهم با اینکه متوجه شده بود که زنجانی پولی به حساب سازمان تامین اجتماعی نریخته است و به نوعی جعل را انجام داده است اما باز هم با او همکاری کرده است.

معرفی کردن زنجانی توسط من به بانک مرکزی کذب محض است

ح.ف.ه گفت: متاسفانه شما حرف‌های همه را می‌شنوید اما حرف‌های من شنیدنی نیست. باید بگویم اینکه گفته شده است که من زنجانی را به بانک مرکزی معرفی کرده ام کذب محض است. همچنین اینکه گفته شده است که من از اعتبارات نفتی زنجانی اطلاع داشته‌ام نیز صحت ندارد. من درباره نقد بودن پول زنجانی برای خرید شرکت‌های تامین اجتماعی دارای شک بودم لذا از معاون اقتصادی وزارت اطلاعات استعلام گرفته‌ام که گفتند زنجانی چنین پولی را دارد لذا پس از اطلاع از این موضوع بنده پای تفاهم نامه را امضا کردم.

متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی ادامه داد: این تفاهم نامه با قرارداد متفاوت است و به نوعی تفاهم برای خرید شرکت‌ها بوده است. در این تفاهم نامه قرار شد که زنجانی پول شرکت‌ها را به حساب سازمان بریزد و سهام شرکتها به زنجانی منتقل شود. من دراینجا اعتراض کردم که این تفاهم نامه قانونی نیست چون باید تمام شرکتها یک به یک واگذار شوند. همچنین من نسبت به برخی از شرکت‌ها اعتراض داشتم و به زنجانی گفتم که برخی از این شرکت‌ها زیان ده هستند. البته ۱۳۸ شرکت نبود بلکه برای برخی‌ها میزانی از سهام آنها خریداری می‌شد مثلا سه درصد از گاوداری یا سه درصد از یک شرکت دیگر خریداری می شد.

ح.ف.ه افزود: بنده نسبت به امضای تفاهم نامه استنکاف کردم اما مسئولان وقت تامین اجتماعی گفتند چندین نفر این تفاهم نامه امضا کردند شما هم امضا کن.

قاضی مقیسه گفت: مگر شما نمی‌دانید که امضا تعهد آوراست؛ براساس متن تفاهم‌نامه شما رئیس هیات مدیره شرکت سورینت بوده‌اید.

ح.ف.ه گفت: چون خرید این شرکت‌ها سه تا پنج ماه طول می‌کشید و چون زنجانی درخارج از کشور بود من صرفاً آن تفاهم نامه را امضا کردم که بگوییم قصد خرید داریم.

ح.ف.ه افزود: براساس کیفرخواست من به دستور زنجانی چکهای تضمین را از مسئولان وقت تامین اجتماعی تحویل گرفته بودم.

قاضی گفت: شما یک فرد بیکاره نبودید و شریک بابک زنجانی بودید آیا ۴ جلسه حضورتان را در جلسات مربوط به خرید ۱۳۸ شرکت از تأمین اجتماعی قبول دارید؟

ح.ف.ه پاسخ داد: من اطلاعی از عملیات کاری نداشتم، سه جلسه حضور را قبول دارم، آقای «م» دوست صمیمی مرتضوی بود و ایشان بابک زنجانی را به آقای مرتضوی معرفی کرد و من آقای مرتضوی را نمی‌شناختم.

متهم ادامه داد: مرتضوی از من خواست نامه‌ای دست‌نویس مبنی بر اینکه این مبلغ را به ۵ چک تبدیل کنم بنویسم تا بخش مالی نسبت به آن اقدام کند، به اندازه سر سوزن این عملیات به من ربط نداشت خودشان چک‌ها را نوشتند و اینکه چرا ۳ میلیارد بیشتر نوشتند ربطی به من ندارد.

نماینده تأمین اجتماعی گفت: طبق ماده ۱۰ قانون مدنی تفاهم‌نامه منعقد شده سندیت دارد و ذینفع سند رئیس هیات مدیره شرکت هولدینگ سورینت بوده است.

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: شما تفاهم‌نامه را امضا کردید، شرکت‌ها را شناسایی و مبلغ را به ۵ چک تبدیل کردید، آیا انجام این کارها عملیات اجرایی محسوب نمی‌شود، دست‌خط خود شما در تاریخ ۱۵/۸/۹۳ در رابطه با این موضوع در پرونده موجود است ولی شما مدام می‌گویید که همراه بوده‌اید، خیلی عجیب است که هیچ نظارتی نبوده و این کارها را می‌کردید. آیا شما با ۳۰ سال سابقه کار مجری دستور بابک زنجانی بوده اید؟ آقای فلاح شما یک برده نبوده‌اید شما از موضع بالا دستور می‌دادید.

او ادامه داد: چک تضمینی تأمین اجتماعی به شماره ۵۹۱۳۵۱/۸۴۳ که تبدیل به ۵ چک شد توسط شما صورت گرفته است، چک تضمینی اول ۴۴۲ میلیارد یورو بوده است. چرا ۲ میلیارد یورو پول اضافه گرفتید. این غارت بیت‌المال است.

ح.ف.ه پاسخ داد: یک چک را دادند و آقای زنجانی و مرتضوی با هم صحبت کردند و سپس آقای زنجانی تقاضا کرد که این چک به ۴ چک تبدیل شود، اشتباه آقایان بوده است و به من ربطی ندارد چرا که ضرب و تقسیم آن با من نبوده است.

قاضی مقیسه افزود: چه مقدار از دفاعیاتتان باقی مانده است؟

ح.ف.ه پاسخ داد: خیلی مانده است میزان صحبتی که شما می‌کنید نسبت به من ۵ به ۱ است.

قاضی مقیسه گفت: طبق فرمایش وکیلتان دادگاه را طولانی می‌کنید و به حاشیه می‌روید، فردا دفاعیاتتان را جمع‌بندی کنید و حرف آخر را بزنید.

وکیل فلاح هروی در واکنش به صحبت‌های قاضی مقیسه گفت: تهمت نزنید.

دوازدهمین جلسه رسیدگی به اتهامات همدستان بابک زنجانی فردا ۲۴ مرداد ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برگزار می‌شود.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها